Molen Kralingerpolder, B1 noordelijke molen, Rotterdam, stadsdeel Kralingen-Crooswijk

Rotterdam, stadsdeel Kralingen-Crooswijk, Zuid-Holland
v

korte karakteristiek

naam
Kralingerpolder, B1 noordelijke molen
modeltype
Kantige molen, grondzeiler
functie
poldermolen
bouwjaar
herbouwd
herbouwd
verdwenen
toestand
verdwenen
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
17625
oude dbnr.
V17625
Meest recente aanpassing
| Algehele revisie gegevens

locatie

plaats
Rotterdam, stadsdeel Kralingen-Crooswijk
plaatsaanduiding
op de hoek van de Vlietkade-Weteringstraat aan de voormalige Slaakvaart
gemeente
Rotterdam, Zuid-Holland
streek
Rotterdam en omstreken
geo positie
X: 94122, Y: 438134
N: 51.92835, O: 4.50210

constructie

modeltype
Kantige molen, grondzeiler
krachtbron
wind
functie
romp
achtkante bovenkruier
plaats bediening
grondzeiler
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
verdwenen
bouwjaar
verdwenen
vervangen
eigendomshistorie

Molenaars waren: 
................ / ......1519 Fob Jacobs 
................ / ......1535 Jan Veen 
1544/45  / .1545/46 Jan Pouwels 
1552/53  /  1566/67 Lenart Ariens 
............... / 1566/67 Ploen Leenderts 
1567/68  /  1568/69 Cornelis Cornelisse 
1569/70  /  1574/75 Davit Jorisse 
1575/76  /  1591/92 Pieter Aerts 
7 weken  /  1592/93 Adriaen Pietersz 
1598/99  /  1601/02 Pieter Ariens Gorter 
1602/03  / 1604/05 Aert Pietersz 
1605/06  /  1609/10 Adriaen Huijgense 
1606/07  /  1624/25 Adriaen Pietersz

geschiedenis

De polder Kralingen had 3 poldermolens, die in 1868 werden vervangen door een stoomgemaal.
Reeds in 15e eeuw waren hier molen aanwezig.
- achtkante grondzeiler (noordelijkste)
- wipmolen (zuidelijkste)
- achtkante stellingmolen (westelijkste) - tot 1868 in gebruik met windkracht, omgebouwd tot stoomoliemolen.

1e molen
In 1500 was er al sprake van een molen, in het jaar 1567/68 heeft men de molen laten rijzen en rechtzetten.
In 1591/92 wordt het nieuwe scheprad volgens het systeem van Simon Stevin ingebouwd en het oude uitgebouwde rad met de stoelen ingebouwd in de Voorpoldermolen.

aanvullingen

toelichting naam

ook kwam de naam grote- of Ambachtsmolen voor