Molen De Krijgsman, Amsterdam

Amsterdam, Noord-Holland
v

korte karakteristiek

naam
De Krijgsman
modeltype
rosmolen
functie
kruitmolen
bouwjaar
verdwenen
toestand
verdwenen
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
13506
oude dbnr.
V5259
Meest recente aanpassing

locatie

plaats
Amsterdam
plaatsaanduiding
aan de Amstel, achter buitenplaats Borssenburg
gemeente
Amsterdam, Noord-Holland
streek
Amsterdam
geo positie
X: 122079, Y: 484888
N: 52.35091, O: 4.90402

constructie

modeltype
rosmolen
krachtbron
spierkracht
functie
inrichting
vier koppel stenen
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
verdwenen
bouwjaar
>
verdwenen
verplaatst
geschiedenis
Aan de Amstel in Amsterdam stonden ook nog enkele kruitmolens waarvan de Krijgsman in 1702 naar Muiden werd verplaatst. "de Krijgsman" was de enige die het stoomtijdperk haalde. In 1869 werden hier de rosmolens vervangen door de stoommachine en dit betekende dus het einde van de buskruitmolens in ons land.
-----

De kruitfabriek stond aan het Borssenburgspad bij de Amstel.
Bron: "Rosmolens in Amsterdam 1519-1919", Mr. J.H. van den Hoek Ostende, in Jaarboek Genootschap Amstelodanum 1981, blz. 17.
-----

Nadat de ‘bossecruijtmaecker’ Abraham Verbeeck in 1597 de buitenplaats Borssenburg aankocht, richtte hij er een kruitmolen in.
Na zijn overlijden werd in 1613 onder meer verkocht ‘een huijs ofte poedermeulen, daer inne 2 poedermeulens met heure lopers, leggers, met zijn stalling’. Koper hiervan werd op dezelfde dag Cornelis Martsz voor ƒ 4060. Verder nog een ‘kruijtmoelen van twee kruijtmeulens met heure lopers en leggers en erven aan den Amsteldijk, staande terreinen van ‘Borssenburch’. Deze oorlogsindustrie werd het eigendom van Coen Jaecopsz voor ƒ 3100.
In de 19e eeuw werd de buitenplaats aangeduid als 'Amstelstroom, bevorens Borssenburg'.
Bron: "Amstelveen. Acht Eeuwen Geschiedenis", J. W. Groesbeek, 1966.
-----

De fabriek staat nog als 'Kruitmolen van de Hr. van Kuik' vermeld op de kaart van Mol uit 1770.
De buitenplaats staat nog als Bussenburg op de TMK van ca. 1864.

aanvullingen

trivia
In het midden van de 16e eeuw kwam de fabricage van buskruit in ons land op gang. Daarbij ging het nog om kleine eenmansbedrijven waarbij het kruit met de hand werd gemaakt. In de 17e eeuw kregen de kruitmakers het vak aardig onder de knie en werd het Hollandse buskruit zelfs beroemd. Vooral in Holland en in Zeeland ontstonden toen op verschillende plaatsen buskruitmolens, o.a. in Amsterdam, Purmerend, Ouderkerk aan de Amstel en Muiden in Noord-Holland, in Rotterdam, Leiden en Delft in Zuid-Holland, terwijl in Zeeland Middelburg en Vlissingen bekende centra waren. Dit is niet zo verwonderlijk want de grootste afnemers waren: de Staten van Holland, de Admiraliteiten, de V.O.C en de W.I.C. Van de meeste buskruitmolens is echter weinig bekend. Ze kregen pas aandacht als er ongelukken gebeurden.