Molen Buskruitmolen Nr. 2/ De Krijgsman, Muiden

Muiden, Noord-Holland
v

korte karakteristiek

naam
Buskruitmolen Nr. 2/ De Krijgsman
modeltype
rosmolen
functie
kruitmolen
bouwjaar
verdwenen
toestand
verdwenen
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
07828
oude dbnr.
V5260
Meest recente aanpassing

locatie

plaats
Muiden
plaatsaanduiding
aan de Muider trekvaart nz.
gemeente
Gooise Meren, Noord-Holland
streek
Vechtstreek
kadastrale aanduiding 1811-1832
Muiden A (1) 42 Abraham Bredius
geo positie
X: 132353, Y: 482835
N: 52.33298, O: 5.05495

constructie

modeltype
rosmolen
krachtbron
spierkracht
functie
inrichting
vier koppel stenen
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
verdwenen
bouwjaar
verdwenen
afkomstig van
geschiedenis
In 1702 werd de Krijgsman vanuit Amsterdam naar Muiden verplaatst. Op een oude kaart staat de fabriek bij Muiden vermeld als "Kruyt Molen van de Hr. van Kuyck".

De kruitmolen werd toen bediend door 6 knechten en 10 paarden.

"De Krijgsman" was de enige kruitmolen die het stoomtijdperk haalde. In 1869 werden hier de rosmolens vervangen door de stoommachine en dit betekende dus het einde van de buskruitmolens in ons land.

De toren voor de opslag is gesloopt, i.v.m. de bouw van nieuwe woningen op deze locatie.
-----

De kruitmolen De Krijgsman van Abr. Bredius en Compagnie was Nr. 2 van de 12 in 1807 nog bestaande kruitmolens. Hij werd toen bediend door 6 knechts en 10 paarden.
Bron: "Een blik op de buskruitindustrie in de Lage Landen", scriptie door Johan Verachtert, Universiteit Gent 2001-2002.
-----

Algemeen Weekblad, 28 mei 1862:
"In den morgen van den 19. jl. heeft in de buskruid-fabriek van den heer Bredius te Muiden, eene uitbarsting in den korrelmolen plaats gehad, waardoor de persoon die in den molen het paard voortdreef, zwaar gewond en het paard [....]"
-----

Algemeen Handelsblad, 13 januari 1888:
"In den loop dezer week zullen van den buskruitmolen bij Muiden naar de reede van Maassluis verzonden worden ongeveer 118,000 kilogram buskruit, bestemd voor de Westkust van Afrika."

aanvullingen

trivia
In het midden van de 16e eeuw is de fabricage van buskruit in ons land op gang gekomen. Daarbij ging het nog om kleine eenmans bedrijven waarbij het kruit met de hand werd gemaakt. In de 17e eeuw kregen de kruitmakers het vak aardig onder de knie en werd het Hollandsche buskruit zelfs beroemd. Vooral in Holland en in Zeeland ontstonden toen op verschillende plaatsen buskruitmolens, o.a. in Amsterdam, Purmerend, Ouderkerk aan de Amstel en Muiden in Noord-Holland, in Rotterdam, Leiden en Delft in Zuid-Holland, terwijl in Zeeland Middelburg en Vlissingen bekende centra waren. Dit is niet zo verwonderlijk want de grootste afnemers waren: de Staten van Holland, de Admiraliteiten, de V.O.C en de W.I.C. Van de meeste buskruitmolens is echter weinig bekend. Ze kregen pas aandacht als er ongelukken gebeurden.
-----

Bij de kruitfabriek werd nog een tweede rosmolen gebruikt, dit is vermoedelijk het rode kruisje op de waterstaatskaart van 1878:
"Bij overeenkomsten van 5 December 1701 en 5 December 1766 zijn 5 B. 26 R. 81 E. [van de Noorder- of Rietpolder, dbnr. 17010] aan de eigenaren der later daarop gevestigde buskruidfabriek in eeuwigdurende erfpacht afgegeven. Deze hebben dit land op hunne eigene kosten met kaden omgeven en houden het droog door middel van een paarden-watermolen. Het zomerpeil ligt op 1.20 E. - AP."
Bron: "De zeeweringen en waterschappen van Noordholland", Mr. G. de Vries Azn., 1864.