Molen Nr. I, Heusden

Heusden, Noord-Brabant
b

korte karakteristiek

naam
Nr. I
modeltype
Standerdmolen, grondzeiler
functie
korenmolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan op vrijwillige basis

adres
Stadshaven 13B
5256 BA Heusden
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
10006
oude dbnr.
B533
Meest recente aanpassing
| Foto
media-bestand
Molen 10006 Nr. I (Heusden)
Piet Glasbergen (7-4-2012).

locatie

plaats
Heusden
gemeente
Heusden, Noord-Brabant
streek
Land van Heusden en Altena
kadastrale aanduiding
Gemeente Heusden, sectie A, nr. 2872
geo positie
X: 137778, Y: 416375
N: 51.73583, O: 5.13789
biotoopwaarde
3 (matig)
landschappelijke waarde
Zeer groot

contact en bezoek

bezoek/postadres
Stadshaven 13B
5256 BA Heusden
molenaar
René Broos / Henk van Horen / Willem van Breenen
telefoon
06-43697362
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
ja
op afspraak
ja
openingstijden

Meestal zaterdag en zondag en op afspraak

toegangsprijzen
winkelinformatie
meelverkoop
nee
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden
fietsroute
fietsroute in de buurt van Nr. I via fietsnetwerk.nl

constructie

modeltype
Standerdmolen, grondzeiler
krachtbron
wind
functie
romp
Kast donker geteerd; wit afgebiesd
kap
Gedekt met schaliën
inrichting

Eén koppel 17der kunststenen; kammenluiwerk

plaats bediening
grondzeiler
plaats kruiwerk
middenkruier
kruiwerk
Zetelkruiwerk. Kruihaspel.
vlucht
24,60 m.
vang
Hoepelvang (metaal). Vangbalk met haak; vangtrommel. Pal.
overbrenging

Bovenwiel (tandkrans trapzijde) 73 kammen
Steenschijfloop 16 staven, steek 11,5 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 4,56

hoogte
wiekvorm
Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
media-bestand
Roede 1, Beijk
Beijk
✉︎ 1 binnen 2018 2018 binnen aanw. 24,60
media-bestand
Roede 2, Beijk
Beijk
✉︎ 2 buiten 2018 2018 buiten aanw. 24,60
Bie, de ✉︎ g.n. buiten 1971 1971 buiten 2018 24,60
Bie, de ✉︎ g.n. binnen 1971 1971 binnen 2018 24,60
wiekverbeteringen

Deze molen is bij de (her)bouw in Heusden van Oud-Hollandse ophekking voorzien.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
media-bestand
As g.n., Aerschot, van Herentals (B)
Aerschot, van Herentals (B)
✉︎ g.n. ? 1971 aanw. 05,10
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan op vrijwillige basis

molenmaker
Fa. Beijk, Afferden (1971)
voorganger
omwentelingen
eigendomshistorie

Deze molen is vanaf de bouw eigendom van de gemeente Heusden.

geschiedenis

Heusden kent een rijke historie, want al in de 13e eeuw werd aan de poorters van Heusden tolvrijdom verleend door graaf Floris V van Holland. Het Land van Heusden en Altena was namelijk tot 1815 een deel van het gewest Holland.

Dit in de Tweede Wereldoorlog zwaar getroffen vestingstadje aan de Oude Maas is vanaf de jaren zeventig tot 1990 weer in oude glorie hersteld. Dit aan de hand van een stadsplattegrond van Joan Blaeu uit 1649.

Op het molenbastion aan de Stadshaven waar, zo blijkt uit de naam, lang geleden al een molen stond, heeft men in 1971 in het kader van de reconstructie van de vestingwerken een nieuwe open standerdmolen gebouwd. Op 22 maart 1972 stelde toenmalig staatssecretaris H.J.L. Vonhoff van het ministerie van C.R.M. deze molen in gebruik.

Molen I was de eerste van een reeks van drie, die op een unieke wijze het gezicht van het vestingstadje bepalen.
Molenmaker Beijk uit Afferden (L.) bouwde hem met gebruikmaking van een sloopmolen uit Lommel (prov. Limburg, België). Bij de herbouw in Heusden heeft men standerd, complete bovenas, bovenwiel, steenrondsel, vang, ijzeren steenkraan en enige vloerbalken kunnen hergebruiken.

Halverwege de jaren '80 is de oude eikenhouten bovenas alsnog vervangen (de gietijzeren insteekkop bleef behouden). In 1994 vernieuwde Groot Wesseldijk het bovenwiel. In 1997 verving Beijk het kruiswerk, waardoor er een einde kwam aan het zich al jaren voordoende kruiprobleem. Al met al is van de onderdelen uit Lommel maar heel weinig overgebleven.

In april 2018 zijn beide uit 1971 daterende gelaste roeden vervangen door nieuwe.

 

foto's

foto's