- naam
- Nr. I
- modeltype
- Standerdmolen, grondzeiler
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan op vrijwillige basis
- adres
-
Stadshaven 13B
5256 BA Heusden - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 10006
- oude dbnr.
- B533
- Meest recente aanpassing
- | Foto
Molen Nr. I, Heusden
Heusden, Noord-Brabant
b
locatie
- plaats
-
Heusden
- gemeente
- Heusden, Noord-Brabant
- streek
- Land van Heusden en Altena
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Heusden, sectie A, nr. 2872
- geo positie
-
X: 137778, Y: 416375N: 51.73583, O: 5.13789
- biotoopwaarde
- 3 (matig)
- landschappelijke waarde
- Zeer groot
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Stadshaven 13B
5256 BA Heusden - molenaar
- René Broos / Henk van Horen / Willem van Breenen
- telefoon
- 06-43697362
-
rbroos@live.com
- website
- www.molensheusdenvesting.com
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- ja
- open op zondag
- ja
- op afspraak
- ja
- openingstijden
Meestal zaterdag en zondag en op afspraak
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van Nr. I via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Standerdmolen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Kast donker geteerd; wit afgebiesd
- kap
- Gedekt met schaliën
- inrichting
Eén koppel 17der kunststenen; kammenluiwerk
- plaats bediening
- grondzeiler
- plaats kruiwerk
- middenkruier
- kruiwerk
- Zetelkruiwerk. Kruihaspel.
- vlucht
- 24,60 m.
- vang
- Hoepelvang (metaal). Vangbalk met haak; vangtrommel. Pal.
- overbrenging
Bovenwiel (tandkrans trapzijde) 73 kammen
Steenschijfloop 16 staven, steek 11,5 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 4,56- hoogte
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Beijk 1 binnen 2018 2018 binnen aanw. 24,60 Beijk 2 buiten 2018 2018 buiten aanw. 24,60 Bie, de g.n. buiten 1971 1971 buiten 2018 24,60 Bie, de g.n. binnen 1971 1971 binnen 2018 24,60 - wiekverbeteringen
Deze molen is bij de (her)bouw in Heusden van Oud-Hollandse ophekking voorzien.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Aerschot, van Herentals (B) g.n. ? 1971 aanw. 05,10
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- g.m.
- inventarisnummer
- NB041
eigendom
- eigenaar
- Gemeente Heusden
- eigendomsvorm
- Gemeente
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan op vrijwillige basis
- molenmaker
- Fa. Beijk, Afferden (1971)
- voorganger
- omwentelingen
- eigendomshistorie
Deze molen is vanaf de bouw eigendom van de gemeente Heusden.
- geschiedenis
-
Heusden kent een rijke historie, want al in de 13e eeuw werd aan de poorters van Heusden tolvrijdom verleend door graaf Floris V van Holland. Het Land van Heusden en Altena was namelijk tot 1815 een deel van het gewest Holland.
Dit in de Tweede Wereldoorlog zwaar getroffen vestingstadje aan de Oude Maas is vanaf de jaren zeventig tot 1990 weer in oude glorie hersteld. Dit aan de hand van een stadsplattegrond van Joan Blaeu uit 1649.
Op het molenbastion aan de Stadshaven waar, zo blijkt uit de naam, lang geleden al een molen stond, heeft men in 1971 in het kader van de reconstructie van de vestingwerken een nieuwe open standerdmolen gebouwd. Op 22 maart 1972 stelde toenmalig staatssecretaris H.J.L. Vonhoff van het ministerie van C.R.M. deze molen in gebruik.
Molen I was de eerste van een reeks van drie, die op een unieke wijze het gezicht van het vestingstadje bepalen.
Molenmaker Beijk uit Afferden (L.) bouwde hem met gebruikmaking van een sloopmolen uit Lommel (prov. Limburg, België). Bij de herbouw in Heusden heeft men standerd, complete bovenas, bovenwiel, steenrondsel, vang, ijzeren steenkraan en enige vloerbalken kunnen hergebruiken.
Halverwege de jaren '80 is de oude eikenhouten bovenas alsnog vervangen (de gietijzeren insteekkop bleef behouden). In 1994 vernieuwde Groot Wesseldijk het bovenwiel. In 1997 verving Beijk het kruiswerk, waardoor er een einde kwam aan het zich al jaren voordoende kruiprobleem. Al met al is van de onderdelen uit Lommel maar heel weinig overgebleven.
In april 2018 zijn beide uit 1971 daterende gelaste roeden vervangen door nieuwe.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen