Molen Polder van Cool / Koolsche Polder / Polder West-Blommersdijk, bovenmolen, Rotterdam

Rotterdam, Zuid-Holland
v

korte karakteristiek

naam
Polder van Cool / Koolsche Polder /
Polder West-Blommersdijk, bovenmolen
modeltype
Kantige molen, grondzeiler
functie
poldermolen
bouwjaar
verdwenen
toestand
verdwenen
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
06678 p
oude dbnr.
V6136
Meest recente aanpassing
media-bestand
Molen 06678 p Polder van Cool / Koolsche Polder / Polder West-Blommersdijk, bovenmolen (Rotterdam)

detail Kadastrale kaart 1811-1832: minuutplan Rotterdam, Zuid-Holland, sectie B, blad 02 (MIN08176B02)

locatie

plaats
Rotterdam
plaatsaanduiding
ten zuidwesten van de Schiekade aan het Molenwater/Coolschevaartje
gemeente
Rotterdam, Zuid-Holland
streek
Rotterdam
kadastrale aanduiding 1811-1832
Rotterdam B (2) 329 De Polder West Blommersdijk
geo positie
X: 92184, Y: 437779
N: 51.92494, O: 4.47399

constructie

modeltype
Kantige molen, grondzeiler
krachtbron
wind
functie
romp
achtkante bovenkruier
inrichting

Scheprad van 5,72 Ned. El middellijn

plaats bediening
grondzeiler
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
binnenkruier, later buitenkruier
vlucht
28,50m
over de as

IJzeren Boven-As

afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
verdwenen
bouwjaar
of 1506 herbouwd
verdwenen
afgebroken
eigendomshistorie

Molenaars waren:

molen No.2

1512 / .....................Neel Harmen

1516 /......................Outgierssen

1527/28 / 1533/34 Arien Cornelisz

1558/59 / 1566/67 Anthonie Adriaensz

1567/68 / .............. Jan Adriaensz

1576/77 / 1580/81 Cornelis Claesz

1581/82 / 1591/1592 Adriaen Pietersz

1592/93 / 1593/94 Aelbert Rochusse

1594/95 / 1621/22 Mees Pieterse

1622/23 / 1625/26 Bartelemees Pieterse

1626/27 / 1627/28 Pieter en Adriaen Mees

1628/29 / 1629/930 Cornelis Maertsz

1630/31 / ................ Maerten Meesz

1631/31 / 1634/35 Maerten Bartelemees

1635/36 / 1639/40 Mathijs Jansz

1640/41 / 1646/47 Pancreas Adriaensz

1647/48 / 1653/53 Pieter Pancreasz

1654/55 / 1658/59 Claes Vrancke van der Gijs

1659/60 / 1666/67 Jan Adriaensz

molen no.3

1667/68 / 1671/72 Dirck Jansse

1672/73 / 1680/81 Jan Tijsse

1681/82 / ..............Wed, van Jan Tijsse

1682/83 / 1684/85 Leendert van der Scheer

1685/86 / .............. Wed van Leendert van der Scheer

1686/87 / 1696/97 Arij Joppen

1697/98 / 1708/09 Jan Arijse Roest

1709/10  1726/27 Franck Gerritse

1726/27 / 1752/53 Arij Huijbertse

1753/54 / 1765/66 Arij Huijbertse Hartkoren

1766/67 / 1770/71 Jan Gillens van der Schans

1771/72 / 1776/77 Klaas Oliemans

1777/78 / 1782/83 Jacob de Jong

1783/84 / 31-12-1827 Machiel  Kleijweg

01-01-1827 / 31-12-1847 Jacob Kleijweg

geschiedenis

Molen No.1

Wipmolen De Kleine- of benedenmolen, was in de 15e eeuw al aanwezig.

De molen is verbrand tijdens de Jonker Frans oorlog.

Molen No.2

Wipmolen.

Roerende van een nieuwe watermolen staende en wel geset anno 1506. Jan Jansz tot Delft heeft angenome een nijw watermolen te maecken na al sulcken forme en steek als den oude mole is staende in Coel en sal gemaeckt en al voldaen wesen en sal malen nu te Paesen naestcomende anno 1506 daer Jan Jansz voers oft hebben sal neghen ende vijftigh pont groet Vlaems soe sal Jan betalen alle oncosten die daer afgeseijt bij also dat dese mole mee gereet en wesen.

Borgen: Willem Dijrck Ariens, Jan Bruijn de smid en Dijrck Gerritsz.

Betaeld de helft als de molen gangkbaer is, de andere helfte een jaer daerna anno 1507.

De molen wordt afgebroken in oktober 1667

 Molen No.3

Staande buijten de Delftse poort aen de stad Rotterdam.

Het afbreken van de oude en het bouwen van een nieuwe molen

Bestek aangenomen op den 18e October 1667

Maalvaardig voor den 1e Augustus 1668

Achtkantemolen, aannemer timmerwerk Gerrit Luijt voor de somma van fl 4400

IJzerwerk: Jacob van Thooren voor de somma van fl 854 en 10 stuijvers

Houtlevering Isbrant Wijt voor de somma van fl  119 en 9 stuivers

Totale kosten fl 7351 en 4 stuivers

Borgen: Arij Jansz Roslang en Cornelis Jacobse Cleijwegh.

 

26-10-1848: Opregte Haarlemsche Courant 
OPENBARE VRIJWILLIGE VERKOOPING.
De Notaris CAZAUX, residerende te Rotterdam, is voornemens om op Woensdag den Bstol8stol November 1848, des namiddags ten 4 ure. in het Huis der Notarissen, aan de Geldersehe Kade, te Rotterdam, in het openbaar < te veilen en onmiddelijk daarna, in ééne zitting, bij af-, slag, filiaal te verkoopen :

N°. 1. (dbnr 6136)Den OPSTAND van een' kapitalen, achtkanten POLDER-WATER-MOLEN, gediend hebbende voor de thans door Stoomgemaal bemalen wordende Polders van Cool, Schoonderloo en Beukelsdijk, staande aan de Coolsche Kade, nabij het Rotterdamsche Stationsplein van den Hollandschen IJzeren-Spoorweg, aan de Noordzijde van dien Weg, hebbende 28,5 Ned. El vlugt, een IJzeren Boven-As in metalen Bossen en een Scheprad van 5,72 Ned. El middellijn; Binten, Stijlen en verdere betimmeringen zijn alle van zwaar Eikenhout, en, even als het gaande werk, in den besten staat.

N°. 2. (dbnr 6137)Den OPSTAND van een' kapitalen , achtkanten POLDER-WATER-MOLEN, mede gediend hebbende voor de bemaling van gemelde Polders, staande tegenover den voorgaanden, aan de Zuidzijde van den Spoorweg, hebbende 27,6 Ned. El vlugt, een houten Boven- As en een Scheprad van 5,8 Ned. El middellijn; het gaande werk is in goeden staat. Beide Molens zeer geschikt ter verplaatsing .

De voorschreven Percelen zullen van en met den 21e" November 1848 tot op de verkooping, uitgezonderd des Zondags , door de gegadigden kunnen worden bezigtigd, welke zich daartoe zullen kunnen aanmelden aan bet Station van den Hollandschen IJzeren-Spoorweo- te Rotterdam. Nadere informatien zijn te bekomen bij den Heer F. W. CONRAD, Ingenieur-Directeur van gemelden Spoorweg, te 's Gravenhage, alsmede bij den Heer M C J PIEPERS, Assistent-Ingenieur, te Rotterdam 'en ten Kantore van de Notarissen BEIJERMAN en CAZAUX, aan het West-Nieuwland aldaar. 

aanvullingen

wetenswaardigheden

Polder van Cool/ Koolsche Polder/ nr 1 van een tweegang 
De polder van Cool is in de 14e eeuw ontstaan nadat de Rotterdamse- en de Delfhavense Schie waren gegraven. 
In de 15e eeuw werder er twee wipmolens (*) geplaatst voor de bemaling van Schoonderloo, Cool, Breukelsdijk en Westblommersdijk. De molens sloegen uit via een vrij lange voorboezem op de Rotterdamse Schie. 
Vermoedelijk werden deze wipmolens rond 1653 vervangen door achtkante grondzeilers. 
Deze twee grondzeilers maalden tweehoog, in 1848 werden zij afgebroken omdat zij plaats moesten maken voor de bouw van het stationsgebouw Rotterdam-Delftsche Poort. 
Bron: Verdwenen windmolens in Zuid-Holland, A.J. Marrenga-Stapff. 
----- 
(*) 
De twee oudste molens waren geen wipmolens maar veelhoekige binnenkruiers. 
Bron: Middeleeuwse watermolens in Hollands polderland, A. Bicker Caarten, 1990.

trivia

De molens stonden waar nu het Centraal Station is in Rotterdam.

Toen de molens moesten wijken voor de bouw van dit station, ging het polderbestuur niet zomaar akkoord, zij hadden bezwaren en eisten dat de molens op kosten van de H.IJ.S.M. verhoogd zouden worden tot grote stenen baliemolens. De spoorwegmaatschappij voelde hier niets voor en bood aan een stoomgemaal te bouwen. Daarmee ging het polderbestuur akkoord en zo kwam er een 40 pk stoommachine van de Butterly Iron Company die een scheprad met een diameter van 8,55 m aandreef.
In 1847 werd het gemaal in bedrijf genomen, in 1848 werden beide molens gesloopt.
Bron: De Molens van Rotterdam, deel 1.

Ten Bruggencate benoemt deze molen als die van de polder West-Blommersdijk, uitmalend op de Schie, maar dat was een onderdeel van de Polder van Cool, zoals hierboven beschreven.
Red.