- naam
- De Zwaluw
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf
- adres
-
Molensteeg 10
9484 TE Oudemolen - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 00685
- oude dbnr.
- B24
- Meest recente aanpassing
- | Geschiedenis
Molen De Zwaluw, Oudemolen
Oudemolen, Drenthe
b
locatie
- plaats
-
Oudemolen
- gemeente
- Tynaarlo, Drenthe
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Vries, sectie W, nr. 1343
- geo positie
-
X: 239326, Y: 563716N: 53.05370, O: 6.64488
- biotoopwaarde
- 3 (matig)
- landschappelijke waarde
- Groot
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Molensteeg 10
9484 TE Oudemolen - molenaar
- Gerard Fredriks / Anne Hulst / Albert Kalk / Dirk Tijseling
- telefoon
- 06-30697279
-
- website
- www.oudemolendezwaluw.nl
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- ja
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
Donderdag 11:00 - 14:30 uur, zaterdag 10:00 - 16:00 uur en op afspraak
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van De Zwaluw via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- kenmerken
- functie
- romp
- Houten achtkant, gedekt met riet, met stenen veldmuren
- kap
- Gedekt met riet
- inrichting
Eén koppel maalstenen, sleepluiwerk (op spoorwielvelg); elevator in kelder (buiten gebruik)
- versieringen
Eenvoudige baard, wit geverfd, rood afgebiesd, met in reliëf het uitgehakte opschrift "De Zwaluw".
In het rietdek is het bouwjaar '1837' aangebracht.- plaats bediening
- grondzeiler
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Voeghoutenkruiwerk. Kruilier met kabel.
- vlucht
- 20,00 m.
- vang
- Vlaamse vang; vangbalk met haak; vangstok
- overbrenging
Bovenwiel 60 kammen
Bovenbonkelaar 31 kammen
Spoorwiel 79 kammen
Steenschijfloop 25 staven
Overbrengingsverhouding 1 : 6,12- hoogte
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Vaags 325 binnen 2014 2014 binnen aanw. 20,00 Buurma 113 buiten 1981 1981? buiten aanw. 20,00 Bremer 2 binnen 1951 1951 binnen 2014 20,00 - wiekverbeteringen
Vanaf ca. 1952 tot 1980 was de binnenroede voorzien van zelfzwichting met een stroomlijnneus. Bij de grote restauratie van 1980/'81 is dit weer vervangen door Oud-Hollands met zeilen.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte De Prins van Oranje 1415 1893 1951 aanw.
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 38148
- inventarisnummer
- DR028
eigendom
- eigenaar
- Gemeente Tynaarlo
- eigendomsvorm
- Gemeente
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf
- molenmaker
- L. Reinds, Beilen / B. Sluiter, De Groeve (1837)
- voorganger
- omwentelingen
- geschiedenis
-
De molen werd in 1837 gebouwd door de molenmakers L. Reinds te Beilen en B. Sluter te De Groeve, ter vervanging van een omgewaaide standerdmolen, die op zijn beurt waarschijnlijk opvolger was van een watermolen op de Drentse A.
De molen was overigens niet geheel nieuw, maar werd gebouwd met onderdelen van een molen, die te Schipborg was afgebroken.
In 1947 was de toestand slecht: zo stond de molen al geruime tijd met één roede. In 1951 volgde restauratie door molenmakerij Bremer (Adorp). Om te beginnen werd de oude houten bovenas vervangen door een tweedehands exemplaar en stak Bremer een nieuwe gelaste roede. Commissaris der Koningin mr. J. Cramer stelde op 27 september 1951 de molen weer in werking. Op dat moment was de molen op beide roeden nog uitgerust met zeilen maar al snel, ergens rond 1952, moet op de binnenroede zelfzwichting met een stroomlijnneus zijn aangebracht.
In de loop van de jaren '70 was er weer sprake van een periode van verval, waarna in 1980/'81 restauratie volgde. De zelfzwichting op de binnenroede verdween bij deze gelegenheid weer.
De molen draait zeer geregeld.
Een paar technische details:
- De in 1951 gestoken binnenroede werd in 2014 vervangen werd en was tot op dat moment zeer waarschijnlijk de oudste nog draaiende gelaste roede van Nederland. Hij heeft het 63 jaar volgehouden (en wordt nu los bij de molen bewaard).
- Het bovenwiel heeft zes plooistukken.
- De bovenas is afkomstig van de afgebrande molen van Termunten. Het was een korte as; het één meter lange achtereinde is rond en aangegoten met een pen. Het geheel draait zowel bij de hals als de pen in een gietijzeren lager.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen