- naam
- Grebmolen
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- functie
- poldermolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Bemalen van de Grebpolder (onderbemaling polder Geestmerambacht), thans op vrijwillige basis
- adres
-
Molenweg 1
1749 CK Warmenhuizen - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 00318
- oude dbnr.
- B717
- Meest recente aanpassing
- | Bouwjaar
Molen Grebmolen, Schoorldam
Schoorldam, Noord-Holland
b
locatie
- plaats
-
Schoorldam
- gemeente
- Schagen, Noord-Holland
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Warmenhuizen, sectie H, nr. 339
- geo positie
-
X: 110785, Y: 523670N: 52.69865, O: 4.73313
- biotoopwaarde
- 5 (goed)
- landschappelijke waarde
- Zeer groot
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Molenweg 1
1749 CK Warmenhuizen - molenaar
- Bart Slooten / Jordie Nannes
- telefoon
- 072-5621856
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- nee
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
Als de molen draait en op afspraak.
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- ja
- informatie voor scholen
Op afspraak graag mailen met jordienannes@hotmail.com
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van Grebmolen via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- kenmerken
- functie
- romp
- Grenen achtkant, gedekt met riet, op lage voet. De onderste ca. 2 meter gedekt met geverfde gepotdekselde planken.
- kap
- Gedekt met riet
- inrichting
Stalen vijzel met drie gangen, Ø 1,07 m.
Geen woning in de molen- versieringen
Zeer eenvoudige baard, donkergroen geverfd, met in kleine cijfers het jaartal '1875'.
- plaats bediening
- grondzeiler
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Rollenkruiwerk; 46 houten en ijzeren rollen om en om. Kruirad.
- vlucht
- 16,60 m.
- vang
- Vlaamse vang; 4 vaste stukken. Vangbalk met duim; vangstok. Pal.
- overbrenging
Bovenwiel 48 kammen
Bovenschijfloop 21 staven, steek 13,0 cm.
Onderbonkelaar 25 kammen
Vijzelwiel 30 kammen, steek 13,0 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 1,90- hoogte
- wiekvorm
- Systeem Fauël met handbediende remkleppen op beide roeden
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Straathof 346 binnen 2021 2021 binnen aanw. 16,60 Straathof 345 buiten 2021 2021 buiten aanw. 16,60 Straathof 39 buiten 1988 1988 buiten 2021 16,60 Straathof 40 binnen 1988 1988 binnen 2021 16,60 Pot ? binnen ? 1938> binnen 1986 16,60 Pot ? buiten ? 1930 binnen 1988 16,60 - wiekverbeteringen
Van 1988 tot 2021 heeft deze molen op beide roeden het systeem Fauël (fokwieken) met steekborden. Daarvoor was deze molen Oud-Hollands opgehekt.
Na het vernieuwen van de roeden in 2021 kreeg de molen opnieuw fokken, maar nu met handbediende remkleppen.
Ca. 100 jaar geleden moet deze molen 'vliegers' te hebben gehad: speciale verbredingen die bij weinig wind op de toppen van de roeden werden aangebracht.- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Schretlen & Co, D.A. 205 1879 1930 aanw.
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 38281
- inventarisnummer
- NH023
eigendom
- eigendomsvorm
- Waterschap
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Bemalen van de Grebpolder (onderbemaling polder Geestmerambacht), thans op vrijwillige basis
- molenmaker
- K. Kriller, Schoorl (1876)
- voorganger
- omwentelingen
- geschiedenis
-
De ca. 162 ha grote Grebpolder vormt een lager gedeelte binnen de polder Geestmerambacht, en is vanouds verdeeld in twee delen, de Oude of Weidgreb en de Nieuwe of Rietgreb. De Weidgreb bestond uit oud land en werd krachtens een uitgiftebrief van Lamoraal, Graaf van Egmond van 31 oktober 1547, in het daaropvolgende jaar drooggemaakt. De droogmaking van de rietlanden van de Nieuwe Greb volgde kort daarna. Beide delen die door het polderwater van Geestmerambacht van elkaar waren gescheiden, waren onderling verbonden met een grondduiker. De bemaling ervan heeft volgens oude kaarten altijd plaats gehad door een achtkante molen, die vanaf het begin gestaan heeft op de plaats van de huidige molen.
Nog voor 1819 is in de bemaling van de Greb opgenomen een gebied van ca. 17 ha genaamd de Rekerkoog. Dit tussen de Greb en het Noordhollands Kanaal gelegen poldertje had vroeger een eigen molentje. Op een van kort voor 1680 daterende kaart staat het aan de oostrand van de Rekerkoog aangegeven. Het molentje is al voor 1819 verdwenen, maar zijn voorboezem was tot aan de ruilverkaveling in 1956 nog aanwezig.
Lange tijd werd de molen ook gebruikt voor het inmalen van water ten behoeve van de rietgronden in de Nieuwe of Rietgreb. De scheidingssloot tussen beide delen van de polder werd dan jaarlijks gedurende zekere tijd van het water van Geestmerambacht afgedamd om als toevoerleiding naar de Rietgreb te dienen.
Het in de Oude of Weidgreb ingelaten water van de polder Geestmerambacht werd vervolgens in de afgedamde sloot zo hoog opgemalen, dat het over de kade van de Rietgreb stroomde en deze onder water zette. In 1909 werd besloten dit inmalen te staken, mede vanwege de toen lage rietprijzen, en sindsdien is de rietcultuur geleidelijk uit de polder verdwenen.
In de nacht van 14 op 15 maart 1876 brandde de achtkante schepradmolen van de Grebpolder door blikseminslag af, waarna in datzelfde jaar de huidige vijzelmolen voor ƒ 8875,-- werd gebouwd door molenmaker K. Kriller.
Opmerkelijk is dat de nieuwe molen duidelijk kleiner werd dan de voorganger: de vlucht daarvan bedroeg 22 meter, de huidige molen heeft het moeten doen met 16,50 meter. De beste verklaring is dat door de toen al wijzigende bestemming van het te bemalen gebied een grotere molen niet meer nodig was en men aan een iets kleinere molen genoeg had.
Het jaartal '1875' op het bovenwiel lijkt misplaatst: de molen is immers een jaar jonger! Mogelijk was men in die tijd van plan was de oude, mogelijk nog uit de tijd van de drooglegging daterende molen, van een nieuw bovenwiel te voorzien.
Tot 1925 is uitsluitend op windkracht gemalen. In dat jaar werd bij de molen een klein hulpgemaaltje geplaatst in de vorm van een houten vijzel die door een benzinemotor werd aangedreven. De Grebpolder is in 1956 verkaveld en daarbij in vier verschillende afdelingen met een eigen peil verdeeld. In het kader van de verkaveling werd het door de molen bemalen oppervlak vergroot van 114 ha tot 162 ha, doordat aan de Grebpolder een stuk tussenliggend en meeverkaveld land van de polder Geestmerambacht werd toegevoegd. Bij die gelegenheid is de molenvijzel vernieuwd, voor diepere bemaling geschikt gemaakt en voorzien van een dieselmotor als hulpkracht.
In 1969 werd in het kader van de ruilverkaveling Geestmerambacht het gebied rond de Grebpolder verkaveld en is het polderpeil er ca. 1,2 m. verlaagd. Drie afdelingen laten hun water nu rechtstreeks af op het Geestmerambacht. De andere wordt tezamen met enig ander land en een totaal oppervlak van ca. 108 ha. nog bemalen. Hiervoor is toen naast de molen een klein elektrisch vijzelgemaaltje geplaatst. De molen is als gevolg hiervan buiten bedrijf gekomen maar wordt sinds 1972 toch weer geregeld in werking gesteld.
Teneinde verrotting van de fundering te voorkomen wordt het water in de voorwaterloop sindsdien door middel van een damwand met overstort en pompje kunstmatig op de hoogte van het voormalige polderpeil van bet Geestmerambacht gehouden.
De bovenas is, met een (inmiddels vervangen) buitenroe en kruilier, in 1930 aangebracht en afkomstig van de in dat jaar gesloopte korenmolen van het naburige Koedijk.
In 1986 brak tijdens het malen de binnenroede. Hierdoor onstond ook schade in de kap (zoals kambreuk in bovenwiel en -bonkelaar) en moest de molen een tijd stilstaan. In 1988 werd alles grondig hersteld. Bij het vernieuwen van de staart werd (helaas) de historische kruilier vervangen door een kruirad.
In de zomer van 2020 stelde men vast dat in één van de roeden een gat was gevallen. Na onderzoek besloot het Hoogheemraadschap vervolgens beide roeden niet te laten repareren maar te vervangen. Voor de molen betekende dit: voorlopige stilstand.
Op 20 augustus 2021 heeft men de roeden gestreken en ook de lange spruit verwijderd; die laatste diende ook te worden vervangen. Het werk aan deze molen bleef niet beperkt tot roeden en lange spruit: men heeft ook een stalen plaat op de kruivloer gelegd, de kuipbouten vervangen en de kap geschilderd. Het door ongedierte aangetaste ondertafelement werd grotendeels vernieuwd.
In september volgden dan de nieuwe roeden en niet lang daarna kon men weer malen. - bronnen
-
De Alkmaarsche Courant van 19 maart 1876 meldt: "In den nacht van 14-15 heeft op nieuw een hevige storm gewoed [windstooten te Utrecht van 90 k.g.,’s morg. 7 u. 15 min. van 118 k.g.]. -Te Noord-Scharwoude werd de kerktoren door den bliksem getroffen , maar daardoor geene groote schade aangericht ; tusschen door het onweder bij Schoorldam verbrandde de Grebmeermolen. Het in brand geslagen huis van J. Mosch werd door den ijver der brandweer van Schoorldam behouden".
aanvullingen
- toelichting naam
De molen is vernoemd naar de polder die hij nog steeds kan bemalen.
- wetenswaardigheden
Het bouwjaar van de Grebmolen werd tot 2024 altijd gehouden op 1875, dat blijkt dus nét niet helemaal juist: de molen is jonger.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen