Molen De Korenbloem, Kortgene

Kortgene, Zeeland
b

korte karakteristiek

naam
De Korenbloem
modeltype
Ronde molen, stellingmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
herbouwd
2011
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

adres
Molendijk 1
4484 CK Kortgene
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
fietsroute
fietsroute in de buurt van De Korenbloem via fietsnetwerk.nl
Ten Bruggencate-nr.
03539
oude dbnr.
B1328
Meest recente aanpassing
| Tellerstand
media-bestand
Molen 03539 De Korenbloem (Kortgene)
Patrick Desmedt (7-7-2018)

locatie

plaats
Kortgene
plaatsaanduiding
gemeente
Noord-Beveland, Zeeland
streek
Noord-Beveland
kadastrale aanduiding
Gemeente Kortgene, sectie K, nr. 42
geo positie
X: 45092, Y: 398177
N: 51.56178, O: 3.80211
biotoopwaarde
5 (goed)
landschappelijke waarde
Zeer groot, doch wordt beperkt door hoog geboomte aan de zuidoostzijde.

contact en bezoek

bezoek/postadres
Molendijk 1
4484 CK Kortgene
molenaar
Jan Bakker / Martijn Gijssel
telefoon
0113-302412
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden

Molen: zaterdag 10.00 - 14.30 uur, verder als de molen draait en op afspraak.
Winkel: zaterdag 10.00 - 14.30 uur. 

toegangsprijzen
winkelinformatie

Verkoop van allerhande meel- en streekproducten. 

meelverkoop
ja
museuminformatie
gericht op scholen
ja
informatie voor scholen

Op afspraak via 0113-302412.

bijzonderheden

constructie

modeltype
Ronde molen, stellingmolen
krachtbron
wind
functie
romp
Ronde stenen molen
kap
Gedekt met dakleer
inrichting

Eén koppel 16der blauwe en één koppel 16der kunststenen; buil; mengketel; sleepluiwerk

versieringen
Eenvoudige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd met de opschriften "Korenbloem" en daaronder "18 73".

Opvallend met 'ruitjes' versierd achterkeuvelens.
plaats bediening
stellingmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Rollenkruiwerk; 42 ijzeren rollen. Kruirad.
vlucht
21,74 / 22,00 m.
vang
Vlaamse vang mét stut; 6 vaste stukken. Vangbalk met haak; vangstok.
overbrenging

Bovenwiel 74 kammen
Bovenschijfloop 31 staven, steek 11 cm.
Spoorwiel 84 kammen, steek 9,0 cm.
Steenschijfloop kunststeen 28 staven; blauwe stenen 30 staven.
Overbrengingsverhouding 1 : 6,68 en 1 : 7,16

hoogte
van de stelling: 6,30 m.
wiekvorm
Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
media-bestand
Roede 251, Vaags
Vaags
✉︎ 251 buiten 2011 2011 buiten aanw. 22,00
media-bestand
Roede 252, Vaags
Vaags
✉︎ 252 binnen 2011 2011 binnen aanw. 21,74
Pot ✉︎ 1415 buiten 1884 1884 buiten 1972 22,00
media-bestand
Roede 788, Pot
Pot
✉︎ 788 binnen 1873 1873? binnen 1972 22,00
wiekverbeteringen

Beide roeden werden in 1905 voorzien van zelfzwichting. Opmerkelijk hierbij: de bovenas was niet doorboord, de zelfzwichting werkte via een zwichtring achter de askop. In 1921 werd de zelfzwichting op de binnenroede verwijderd; in 1944 op de buitenroede. Daarvoor en daarna was deze molen voorzien van zeilroeden.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
media-bestand
As 826, De Prins van Oranje
De Prins van Oranje
✉︎ 826 1872 1873/2011 aanw.
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
wederopbouw
Geheel gerehabiliteerd na jaren onttakeld te zijn geweest.
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

molenmaker
L. Witters en L.D. van der Linde, Cortgene Van Riet, Goes (1873) Molenmakerij Berkhof, Zwartebroek (2010/11)
omwentelingen
geschiedenis

Deze molen heeft een voorganger gehad, een achtkante grondzeiler. Die brandde op 23 september 1872 af.
Op de plaats van de verbrande molen liet molenaar Markusse een forse ronde stenen molen bouwen. Molenmaker Van Riet uit Goes zorgde voor het gaandewerk, het metselwerk werd verricht door enige aannemers uit Cortgene zelf. Het leverde een prima maalbare molen op.
Volgens overlevering lag ten tijde van de brand de nieuwe bovenas klaar om te worden gestoken. Gezien het gietjaar van de as en het bouwjaar van de huidige molen, lijkt dit verhaal te kloppen.

Jacobus 'Ko' Snoep, eigenaar van 1 januari 1937 tot zijn overlijden op 25 februari 1967, bouwde zijn molen steeds meer om tot een maalbedrijf. In 1953 kwam de windkracht geheel buitenspel te staan en drie jaar later werd het maalwerk grotendeels naar beneden verplaatst, om daar mechanisch te worden aangedreven. Als gevolg kwam de molen zelf in verval. Dat was sterk te betreuren, want rond 1940 gold dit nog als één van de meest doelmatig ingerichte en lichtstlopende molens van Zeeland.

L.W. Kokee, die de molen in 1967 van de weduwe Snoep had aangekocht, deed verwoede pogingen de molen te restaureren maar had geen succes, sterker nog: omdat sommige onderdelen gevaar op konden leveren voor de omgeving, moest de molen worden onttakeld. Vergunning daartoe werd in 1970 verleend.
Ondanks alle inspanningen van Kokee om zijn molen onder de aandacht te houden (zoals  openstelling op nationale molendagen) ging het bergafwaarts: op 25 juli 1972 werden beide roeden gestreken; 9 mei 1975 ging de kap eraf. De stelling werd eerst voor ongeveer de helft verwijderd; later volgde de andere helft. De meeste onderdelen bleven onder de molen bewaard (maar jaren later werden de Potroeden alsnog doorgeslepen...). Wél slaagde Kokee erin, de molenstenen weer naar hun oorspronkelijke plaats te brengen en de meeste zolders te fatsoeneren.

Restauratieplannen, die er al jaren waren, werden pas concreet in 2009, toen van diverse kanten subsidies werden verkregen. In oktober 2010 werd de molenromp geheel in de steigers gezet, waarna het werk vlot ter hand kon worden genomen.
Het metselwerk had veel herstel nodig: zo heeft men de bovenste meter geheel afgebroken en vervolgens opnieuw opgemetseld. Ook de balken en vloer van de kapzolder moesten geheel worden vervangen.
Uiteraard waren, na de jarenlange onttakeling, een nieuwe kap, wiekenkruis en stelling nodig. Het bovenwiel werd voor ca. de helft vernieuwd. 

In 2011 werd de nieuwe kap op de romp geplaatst. Hiermee belandde het herstel van deze molen in een beslissende fase. Op 5 juli werden de roeden gestoken en de staart aangehangen en op 8 juli werd er, nog zonder borden en zeilen, voor het eerst gedraaid. Op 1 oktober 2011 is de molen officieel in bedrijf gesteld.

Eind 2018 moest het bovenwiel alsnog grondig worden nagezien, het bleek 7 jaar na de restauratie toch niet te voldoen. Op de kruisarmen na is het wiel nu geheel nieuw. 

Opmerkelijk is, dat het koppel kunststenen aangedreven wordt door een sterwiel;  buil en mengketel worden door een schijfloop aangedreven.

Eigenaren van de molen:
C. Markusse Jz. 1868 - 1876
J. de Korte Jr. 1876 - 1887
Z.C. Salomé 1887 - 1936
J. Snoep 1937 - 1967
M. Snoep - Kallewaard 1967
L.W. Kokee 1967 - 2003
G. en L. de Boer 2003 - 2009
Stichting Molen "De Korenbloem" 2009 - heden.

N.B: Bovengenoemde Z.C. Salomé was, voordat hij deze molen kocht, knecht in de kleine molen van Spui, nabij Axel, in Oost Zeeuws-Vlaanderen. Daar schreef hij althans enige malen zijn naam 'voor de eeuwigheid'. 

foto's

foto's