Molen De Hoop, Rijswijk

Rijswijk, Gelderland
b

korte karakteristiek

naam
De Hoop
modeltype
Ronde molen, grondzeiler
functie
korenmolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

adres
Molenweg 2
4023 AN Rijswijk
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
fietsroute
fietsroute in de buurt van De Hoop via fietsnetwerk.nl
Ten Bruggencate-nr.
00085
oude dbnr.
B266
Meest recente aanpassing
| Bezoekmogelijkheid
media-bestand
Molen 00085 De Hoop (Rijswijk)
William Bouter (1-6-2019)

locatie

plaats
Rijswijk
plaatsaanduiding
gemeente
Buren, Gelderland
kadastrale aanduiding
Gemeente Maurik, sectie H, nr. 675
geo positie
X: 152858, Y: 441840
N: 51.96498, O: 5.35604
biotoopwaarde
3 (matig)
landschappelijke waarde
Redelijk maar wordt duidelijk beperkt door beplantingen. Hoe dan ook: samen met de molen van Wijk bij Duurstede, aan de overkant van de Lek, vormt "De Hoop" een schitterend uitzicht als men vanaf de nabijgelegen veerpont over de noordelijke winterdijk naar Wijk bij Duurstede gaat.

constructie

modeltype
Ronde molen, grondzeiler
krachtbron
wind
functie
romp
Ronde stenen molen
kap
Gedekt met dakleer
inrichting

Eén koppel 15der blauwe stenen; steenkraan; kammenluiwerk

versieringen

Eenvoudige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd, met de opschriften '1703' '2003' en daaronder 'De Hoop'

plaats bediening
grondzeiler
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
IJzeren rollen; kruihaspel
vlucht
22,20 m.
vang
Vlaamse blokvang; vangbalk met haak; vangstok
overbrenging

Bovenwiel 63 kammen
Bovenschijf 27 staven, steek 11,5 cm.
Spoorwiel 55 kammen
Steenschijfloop 16 staven, steek 13,5 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 8,02

hoogte
wiekvorm
Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Derckx ✉︎ 975 binnen 2003 2003 binnen aanw. 22,20
Bremer ✉︎ ? buiten 1966 1966? buiten aanw. 21,70
Bremer ✉︎ ? binnen 1966 1966 binnen 2003 21,70
wiekverbeteringen

Op deze molen is nooit een wiekverbetering toegepast.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
De Prins van Oranje ✉︎ 1351 1889 aanw. 04,80
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
blijkens baard
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

omwentelingen
geschiedenis

Op de plaats van de tegenwoordige molen (in een uiterwaard van de Lek) heeft een voorganger gestaan - waarschijnlijk een standerdmolen - die in de tweede helft van de 17e eeuw in handen was van molenaar Cornelis Willemsz. Rijswijk maakte toen deel uit van de heerlijkheid Maurik, welke tot 1697 behoorde tot de bezittingen van de heren, later graven, van Culemborg. Reeds in de 14e eeuw hield de heer van Culemborg het gemaal en de wind in pacht van de hertog van Gelre. Uit notariële akten blijkt dat in 1732 gesproken wordt over "seeckeren steenen wind coornmolen ...... kerspel Rijswijck".
Het op de baard vermelde jaar '1703' kan dus inderdaad het bouwjaar van de huidige molen zijn.

Over wat er daarna allemaal met de molen gebeurde is minder bekend; pas in de loop van de 20ste eeuw wordt er iets duidelijk. Volgens het archief van De Hollandsche Molen kwam deze molen in 1947 buiten bedrijf. Latere foto's tonen een vervallen molen met, opmerkelijk, nog twee houten borstroeden.

In 1966 volgde een restauratie. Deze moet toen zijn neergekomen op: herstel aan metselwerk en kap en een nieuw wiekenkruis met ophekking. In die periode was de molen eigendom van de N.V. Maatschappij tot exploitatie van Waalsteenfabrieken te Wijk bij Duurstede.

In 2002/2003 volgde een tweede, grotere, ingreep: met name aan de kap heeft molenmakerij Coppes toen vrij veel moeten doen.

Zeer opmerkelijk bij deze molen is ook de molenaarswoning: die doet denken aan een verdwaald klein stationsgebouw, het is opvallend hoog en bovendien westelijk dwars voor de molen neergezet. Nam en neemt dus behoorlijk wat wind uit een relevante richting weg!

foto's

foto's