Stavenisse, Zeeland

(stenen grondzeiler)

Foto van (stenen grondzeiler), Stavenisse, Na buitenschilderwerk weer mooi wit! André  van den Enden (10-5-2014). | Database Nederlandse molens
© Na buitenschilderwerk weer mooi wit! André van den Enden (10-5-2014).

NederlandsEnglishFrançaisDeutschEspanõlPortuguesePусский简体中文

(stenen grondzeiler)

1801
Grondzeiler
Ronde stenen molen
Korenmolen
Molendijk 72
4696 BM Stavenisse
X: 59651 Y: 400999
N 51.589794 O 4.011249
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Toon deze molen in Google Streetview
Zeeland
Tholen
Stavenisse
Gemeente Stavenisse, sectie F, nr. 799
Gemeente Tholen

Gemeente Tholen is eigenaar sinds 1976

Maalvaardig
2022: 28.634
2019: 276.418
2018: 200.740
2017: 186.118
eerdere tellerstanden ( ↓ ↑ )
  • 2016: 166.743
  • 2015: 167.589
  • 2014: 238.778
  • 2013: 328.089
  • 2012: 261.192
  • 2011: 159.262
  • 2010: 327.645
  • 2009: 76.864
  • 2008: 25.998
  • 2007: 52.315
  • 2006: 6.773
  • 2005: 10.519
  • 2004: 18.288
  • 2003: 30.816
  • 2002: 43.210
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

Zeer groot

Marc Polderman
06-10745444

Op afspraak

Fietsroute in de buurt van (stenen grondzeiler) via fietsnetwerk.nl
919
01875
 
Vaags
Groot Wesseldijk
Verbij

(stenen grondzeiler)

Constructie

Constructie

Ronde stenen molen, geheel gewit

Gedekt met dakleer

21,50 m.
Systeem Van Bussel met neusremkleppen op beide roeden

Sinds 1945 heeft deze molen op beide roeden het systeem Van Bussel; sinds 1951 tevens met remkleppen.

Roeden etc.

Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien

Kruiwerk etc.

36 ijzeren rollen; kruilier met rondgaande ketting
Vaste Vlaamse blokvang uit vier stukken; vangbalk met haak; vangstok

Eén koppel 17der blauwe en één koppel 16der kunststenen; buil; regulateur; mengketel (met elevator); sleepluiwerk; hamermolen (met 10 pk elektromotor, buiten gebruik); op de luizolder een 24 pk elektromotor (voor het spoorwiel).

Bovenwiel 62 kammen
Bovenschijfloop 29 staven, steek 11,3 cm.
Spoorwiel 69 kammen
Steenschijflopen resp. 22 en 23 staven, steek 9,8 cm.
Overbrengingsverhouding resp. 1 : 6,41 en 1 : 6,71

Eenvoudige baard met het opschrift '1801'.

Boven de ZO-deur van de molen een gevelsteen met de tekst
DEEZE MOLEN IS GESTIGT
VOOR HUYBERT VAN ROSSEM
EN IACOMYNA EERLAND
EGTE LIEDEN,
WAAR VAN DEN EERSTEN
STEEN IS GELEGD
DEN J3 MAART J80J

(stenen grondzeiler)

Verwijzingen

(stenen grondzeiler)

Geschiedenis

Geschiedenis

Voorganger van deze molen was een standerdmolen; deze werd, met nog veel meer molens in Zeeland en ook daarbuiten, slachtoffer van de beruchte orkaan van 9 november 1800.

Op 13 maart 1801 werd de eerste steen voor de huidige molen gelegd. De molen van Stavenisse is gebouwd voor Huybert van Rossem. De bouwheer van de stenen korenmolen verkocht deze in 1828 aan H. Roozemond. In 1857 deed deze de molen aan zijn zoons over met het recht van vruchtgebruik. Zijn naam staat ingehakt in een draagbalk van de eerste zolder. In 1888 werd de molen verkocht aan J. Dijkman, vervolgens in 1895 aan A. Hoek. In 1906 werd J.L. Meyer eigenaar.

In 1918 kocht J.W. v.d. Slikke de molen en vanaf 1948 exploiteerde hij samen met zijn zoon (die in 1963 in de molen zou verongelukken) de firma W. v.d. Slikke & Zn.
Van der Slikke bewees ten tijde van de watersnoodramp van 1953 in het zwaargetroffen Stavenisse nog onschatbare diensten door, als een van de weinige autobezitters aldaar, met zijn bestelwagen tientallen mensen te redden.

Tot 1964 waren beide koppels stenen in gebruik voor boeren- en bakkersgemaal. Toen was dit afgelopen en verwierf de Rotterdamse Transport Mij. Scaldia de molen.
Dit bedrijf vroeg vergunning aan om de molen in te richten als vakantieverblijf. Vervolgens werd deze inderdaad verleend. Opvallend genoeg gebeurde er daarna vrijwel niets: de mengketel op de begane grond verdween, maar er volgde geen verbouwing en zo bleef het binnenwerk dus compleet. Wel volgden 20 jaar stilstand en licht verval.
De verbouwingsplannen bleven uiteindelijk achterwege en in de jaren 1983/84 volgde een restauratie die recht deed aan deze molen als maalwerktuig. Daarna werd er weer gedraaid.

In de zomer van 2004 volgde een fikse opknapbeurt: de roeden opnieuw opgehekt, kuip en rolvloer grotendeels vernieuwd, bovenwiel en -as rechtgezet en de vanouds slecht werkende vang gereviseerd. In november 2006 werden korte spruit, staartbalk en een korte schoor vervangen.
In 2009 en 2010 volgde weer een grote onderhoudsbeurt: roeden doorgehaald, kapbedekking vernieuwd, voorkeuvelens gedeeltelijk vernieuwd, gedeeltelijk nieuwe kruisarmen in het bovenwiel, twee nieuwe vangstukken en vang geheel nagezien, Busselneuzen gedeeltelijk vernieuwd en onderhoud aan het binnenwerk, kruilier en een schilderbeurt.

In juli 2011 werd begonnen met het metselwerk. Hierdoor moest de molen enige tijd stilstaan. Het werk werd in december van dat jaar opgeleverd: zo'n 8000 stenen zijn vervangen en de romp is voor ongeveer de helft opnieuw gevoegd.

Relatief laat, in 1962, werd deze molen voor het eerst in zijn bestaan gewit: tot dan toe was de stenen romp alleen gepleisterd. Verder valt het galghout op de staart sterk op; dit is in deze regio ongebruikelijk.

De bovenas uit 1857, waarop de namen van de polderschout, fabryk, waardsman en twee heemraden zijn meegegoten, heeft een wipmolen en zijn opvolger, een stenen grondzeiler, van de polder Giessen-Oude Bovenkerk (ZH) gediend. Die laatste werd in 1928 onttakeld. De as moet dus in of na 1928 in Stavenisse gestoken zijn.


(stenen grondzeiler)

Aanvullingen

Aanvullingen

Deze molen heeft, voor zover bekend, nooit een naam gehad. Vrijwel alle plaatsen op Tholen hadden (of hebben) twee molens, Stavenisse had er altijd maar één. Een naam was daarom niet echt nodig.

Molenaarsadvertenties

Historische gegevens over molenaars van deze molen

In De Molenaar, 04-04-1906, pagina 8
Door molenaar Hoek M.
gevraagd molenaarsknecht bij Mr. Molenaar
In De Molenaar, 31-10-1906, pagina 4
Door molenaar Hoek M.
postadres voor zich aanbiedende molenaarsknecht
In De Molenaar, 31-10-1906, pagina 4
Door molenaar Nieuwlander J.
biedt zich aan molenaarsknecht p.a. M. Hoek Stavenisse
In De Molenaar, 27-01-1926, pagina 58
Door molenaar Hoek J.
biedt zich aan molenaarszoon , oud 17 jaar
In De Molenaar, 20-06-1928, pagina 470
Door molenaar Slikke J.W. v.d.
gevraagd molenaarsknecht
Compilatie: Erik Stoop

(stenen grondzeiler)

Historische foto's

Historische foto's

Kijk op allemolens.nl voor historische foto’s en documenten van deze molen.
Vaags
Groot Wesseldijk
Verbij

(stenen grondzeiler)

Actuele foto's

(stenen grondzeiler), Stavenisse, Marc Polderman (19-11-2018) | Database Nederlandse molens
© Marc Polderman (19-11-2018)
(stenen grondzeiler), Stavenisse, Marc Polderman (14-7-2017) | Database Nederlandse molens
© Marc Polderman (14-7-2017)
(stenen grondzeiler), Stavenisse, Marc Polderman (19-10-2017) | Database Nederlandse molens
© Marc Polderman (19-10-2017)
(stenen grondzeiler), Stavenisse, Marc Polderman (19-1-2019) | Database Nederlandse molens
© Marc Polderman (19-1-2019)
(stenen grondzeiler), Stavenisse, Markus Schulenburg (6-4-2011) | Database Nederlandse molens
© Markus Schulenburg (6-4-2011)
(stenen grondzeiler), Stavenisse, Jan de Witte (17-8-2019) | Database Nederlandse molens
© Jan de Witte (17-8-2019)
(stenen grondzeiler), Stavenisse, Harmannus Noot (23-9-2014) | Database Nederlandse molens
© Harmannus Noot (23-9-2014)
(stenen grondzeiler), Stavenisse, Harmannus Noot (23-9-2014) | Database Nederlandse molens
© Harmannus Noot (23-9-2014)
(stenen grondzeiler), Stavenisse, Marc Polderman (16-11-2016) | Database Nederlandse molens
© Marc Polderman (16-11-2016)
(stenen grondzeiler), Stavenisse, Marc Polderman (16-11-2016) | Database Nederlandse molens
© Marc Polderman (16-11-2016)
(stenen grondzeiler), Stavenisse, Markus Schulenburg (6-4-2011) | Database Nederlandse molens
© Markus Schulenburg (6-4-2011)
 

Draag zelf bij

    Tekst  
Stuur ons uw teksten over deze molen
  |   Stuur ons uw teksten over de motor in deze molen (indien van toepassing)
Vanwege migratie van de server is het even niet mogelijk om teksten in te sturen.
   
    Foto's  
Stuur uw foto's van deze molen (ook eventuele motor)
Vanwege migratie van de server is het even niet mogelijk om foto's in te sturen.