Koudekerke, Zeeland

De Lelie

Foto van De Lelie, Koudekerke, Jasper Corbijn (27-5-2020) | Database Nederlandse molens
© Jasper Corbijn (27-5-2020)

NederlandsEnglishFrançaisDeutschEspanõlPortuguesePусский简体中文

De Lelie

1872
1982
Stellingmolen
Ronde stenen molen
Koren- en pelmolen
Middelburgsestraat 110
4371 EV Koudekerke
X: 28240 Y: 389673
N 51.481819 O 3.562246
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Toon deze molen in Google Streetview
Zeeland
Veere
Koudekerke
Gemeente Valkenisse, sectie K, nr. 1622
Gemeente Veere
Maalvaardig
Ja
2021: 302.155
2020: 322.028
2019: 240.637
2018: 220.128
2017: 201.396
eerdere tellerstanden ( ↓ ↑ )
  • 2016: 180.245
  • 2015: 173.155
  • 2014: 135.090
  • 2013: 140.825
  • 2012: 100.444
  • 2011: 101.637
  • 2010: 55.798
  • 2009: 69.070
  • 2008: 85.783
  • 2007: 48.364
  • 2006: 1.268
  • 2005: 3.201
  • 2004: 10.562
  • 2003: 8.150
  • 2002: 14.721
Het malen en pellen van granen, thans op vrijwillige basis

Zeer groot

Henk Corbijn / Jasper Corbijn
0118-611010 / 06-30598548

Zaterdag 9:00 - 17:00 uur. Niet op zondag. 
Winkel met bakmixen, meel- en streekproducten.

Fietsroute in de buurt van De Lelie via fietsnetwerk.nl
886
03555
 
Vaags
Groot Wesseldijk
Verbij

De Lelie

Constructie

Constructie

Ronde stenen molen

Gedekt met dakleer

23,30 / 23,40 m.
Oud-Hollands

Deze molen werd bij de rehabilitatie van 1982 Oud-Hollands opgehekt.
Van 1933 tot de zware stormschade van 14 november 1940 was deze molen op beide roeden voorzien van het systeem Dekker.

Roeden etc.

Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
Fabrikaat en motornr. Type PK Brandstof Bouwjaar Status
E.M.F. Dordt nr. 234438 R3SAKD 400/6 40 / 970 aanwezig
         

Kruiwerk etc.

Engels met 27 rollen; kruihaspel
Losse Vlaamse blokvang uit zes stukken; vangbalk met haak; vangstok; pal

Drie koppel 16der kunststenen; pelsteen; buil; mengketel; kammenluiwerk; 'los' luiwerk met gaffelwiel; afschietwerk; elevator; graanschoner met stortkoker vanaf de 1e zolder; elektromotor 40 pk (buiten gebruik).

Bovenwiel 68 kammen
Bovenschijfloop 33 staven
Spoorwiel 79 kammen
Steenschijflopen (I) 26 staven
Steenschijflopen (II) 28 staven
Pelschijfloop 14 staven
Overbrengingsverhoudingen resp. 1 : 6,26; 1 : 5,81 en 1 : 11,62

van de stelling: 7,10 m.

Aardige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd, met de opschriften ‘1872’ ‘1981’ en daaronder ‘De Lelie’

Gevelsteen, boven de inrit met het opschrift

Gebouwd door
K. Brasser
De Eerste Steen Gelegd
L:P: Brasser kz
1872

Boven de beide stellingdeuren twee kleine steentjes met de teksten:

D. BAKKER

P.Brasser
uod 80 jaar
1872

N.B. er staat werkelijk 'uod' (en geen 'oud') op één van de steentjes; het is dus geen typfout!

A. en C. de Troye, Middelburg (1872)
Fa. Straver, Almkerk (1982)

De Lelie

Verwijzingen

De Lelie

Geschiedenis

Geschiedenis

De voorganger van de huidige molen, een ronde stenen grondzeiler op een 200 m. oostelijker gelegen hoge belt, brandde in 1870 af. Vanwege de bepaling dat molens niet te dicht bij de openbare weg mochten worden gebouwd, verrees dus op een andere plaats een grote stenen stellingmolen met vijf zolders en een zeer uitgebreid gaandewerk.
Vroeger was de begane grond deels paardenstal; verder lag er over vrijwel de gehele oppervlakte een tussenzolder circa 1,15 m. onder de vloer van de eerste van de vijf zolders voor opslag van hooi en stro.

In 1933 werd deze molen door molenmaker Klaas de Troije uit Middelburg voorzien van het systeem Dekker. Dit voldeed zeer goed en men maalde dan ook veelvuldig op windkracht.

Helaas sloeg de zeer zware storm van 14 november 1940, die zoveel molens in Nederland en België verwoestte of zwaar beschadigde, ook hier toe: de as brak, als gevolg viel het wiekenkruis naar beneden en dat nam in zijn val een groot deel van de stelling mee. Vermoedelijk zijn daarna de restanten van de kap weggewaaid; een foto uit november 1940 laat zien, dat van de kap eigenlijk alleen nog bovenwiel, vang, voeghouten, windpeluw en korte spruit aanwezig zijn.
De Troije maakte de molen snel weer maalvaardig, zij het op motorkracht, aan herstel van de windmolen viel met deze schade, zeker in oorlogstijd, niet te denken. Op de steenzolder maakte een koppel stenen plaats voor een 40 PK elektromotor; deze kon het spoorwiel aandrijven en daarmee alle andere stenen. Van buiten resteerde de stenen romp met twee kleine balkons bij de stellingdeuren.

Vele jaren is vervolgens op motorkracht gemalen. In de schuur stond een trieur met 3 Pk elektromotor. Van de maal- naar de steenzolder werd in 1962 een elevator met kleine transportschroef en 2 Pk elektromotor geplaatst. Ondertussen bleef de pelsteen, aangebracht onder de vloer van de steenzolder, bewaard.
In 1967 werden de trieur en de buil op de eerste zolder verwijderd; de in een aparte schuur uit 1893 opgestelde 40 Pk ruwoliemotor voor aandrijving van twee koppel stenen werd tijdens de inundatie van Walcheren (1944) verwoest.
In 1953 richtte eigenaar G.J. de Regt Gzn. de firma G.J. de Regt en Zn op. Na de ontbinding hiervan kreeg C. de Regt in 1956 de molen toebedeeld.

Zeer lang waren er plannen om deze fraai gelegen en van binnen geheel maalvaardig gebleven molen in ere te herstellen. In 1980 kocht de toenmalige gemeente Valkenisse de molen van J.W. de Regt, inmiddels de vierde generatie uit deze familie.
In 1981 werd alles werkelijkheid: de stenen romp werd voorzien van een nieuwe kap, bovenas, roeden en stelling en zelf opnieuw gewit, net als dat vóór 1933 het geval was geweest. In 1982 werd een prachtige molen opgeleverd. Sindsdien wordt er regelmatig gedraaid en ook gemalen.

In 1998/99 werden diverse balken gerepareerd en de molen opnieuw gepleisterd. In de zomer van 2005 zijn keerklossen en roedwiggen, die slecht waren, vernieuwd. Ook werd toen het gaandewerk (sporing van de wielen e.d.) nagekeken.
In 2006 was de molen, als gevolg van de slechte staat van het staartwerk, enige tijd niet draaivaardig. In augustus 2007 zijn de staart en het achterkeuvelens vrijwel geheel vernieuwd, waarmee weer sprake was van een maalvaardige molen.
Eind 2009 stond de molen in de steigers, vanwege omvangrijk herstel aan het stucwerk. Ook werden voorkeuvelens en kapbedekking vernieuwd. In november 2016 stond de molen opnieuw geheel in de steigers om geheel te worden geschilderd: de romp kreeg nu een licht grijze kleur en ook de witte boogjes boven de ramen en deuren heeft men, zoals dat vroeger ook was, teruggebracht.

In 2017 probeerden de molenaars het pelwerk weer uit, onder meer voor haver en emmertarwe (een oude graansoort) en dit bleek een succes: tegenwoordig wordt dus niet alleen gemalen maar ook geregeld gepeld voor boeren en molenaars in de omgeving.


De Lelie

Aanvullingen

Aanvullingen

Opmerkelijk is dat hier, naast het op windkracht gedreven kammenluiwerk, een apart handluiwerk met gaffelwiel bewaard is gebleven.

J. Roose, Molens en Molenaars van Koudekerke (Koudekerke 1983)

Molenaarsadvertenties

Historische gegevens over molenaars van deze molen

In De Molenaar, 15-01-1902, pagina 3
Door molenaar Regt Corns. de
gevraagd molenaarsknecht
In De Molenaar, 03-12-1902, pagina 3
Door molenaar Regt Corns. de
te koop scherpmachine , gevraagd molenaarsknecht
In De Molenaar, 07-02-1906, pagina 9
Door molenaar Regt Corn. de
gevraagd molenaarsknecht niet beneden 16 jaar
In De Molenaar, 15-11-1933, pagina 902
Door molenaar Regt de
molen verdekkerd
Compilatie: Erik Stoop

De Lelie

Historische foto's

Historische foto's

Kijk op allemolens.nl voor historische foto’s en documenten van deze molen.
Vaags
Groot Wesseldijk
Verbij

De Lelie

Actuele foto's

De Lelie, Koudekerke,  Tony Hop (26-2-2022) | Database Nederlandse molens
© Tony Hop (26-2-2022)
De Lelie, Koudekerke, Lukas Vandael (2-7-2022) | Database Nederlandse molens
© Lukas Vandael (2-7-2022)
De Lelie, Koudekerke, Lukas Vandael (2-7-2022) | Database Nederlandse molens
© Lukas Vandael (2-7-2022)
De Lelie, Koudekerke, Leo Middelkoop (6-11-2021)De gevelsteen met de merkwaardige taalfout.  | Database Nederlandse molens
© Leo Middelkoop (6-11-2021)
De gevelsteen met de merkwaardige taalfout.
De Lelie, Koudekerke, Ton Koorevaar (25-5-2012) | Database Nederlandse molens
© Ton Koorevaar (25-5-2012)
De Lelie, Koudekerke, Pieter Zuijkerbuijk (26-6-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (26-6-2019)
De Lelie, Koudekerke, Pieter Zuijkerbuijk (26-6-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (26-6-2019)
De Lelie, Koudekerke, Pieter Zuijkerbuijk (26-6-2019)Maalbak van de pelsteen. | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (26-6-2019)
Maalbak van de pelsteen.
De Lelie, Koudekerke, Pieter Zuijkerbuijk (26-6-2019)De buil | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (26-6-2019)
De buil
De Lelie, Koudekerke, Pieter Zuijkerbuijk (26-6-2019)Onder/tussen de maalbakken is de vloer en de steenspil van de pelsteen te zien. | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (26-6-2019)
Onder/tussen de maalbakken is de vloer en de steenspil van de pelsteen te zien.
De Lelie, Koudekerke, Pieter Zuijkerbuijk (26-6-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (26-6-2019)
De Lelie, Koudekerke, Jesse Bergquist (26-2-2022)Het spoorwiel kan 5(!) rondsels aandrijven. Één daarvan is van de motoraandrijving, en wordt dus eigenlijk niet door de molen gedreven. | Database Nederlandse molens
© Jesse Bergquist (26-2-2022)
Het spoorwiel kan 5(!) rondsels aandrijven. Één daarvan is van de motoraandrijving, en wordt dus eigenlijk niet door de molen gedreven.
De Lelie, Koudekerke, Pieter Zuijkerbuijk (26-6-2019)1e maalstoel. | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (26-6-2019)
1e maalstoel.
De Lelie, Koudekerke, Pieter Zuijkerbuijk (26-6-2019)2e maalstoel. | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (26-6-2019)
2e maalstoel.
De Lelie, Koudekerke, Pieter Zuijkerbuijk (26-6-2019)3e maalstoel met elevator. | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (26-6-2019)
3e maalstoel met elevator.
De Lelie, Koudekerke, Pieter Zuijkerbuijk (26-6-2019)Hier is goed het steenrondsel te zien (met de haakse overbrenging) die bijgezet kan worden op het spoorwiel, om zo via een vrijloop van het bovenwiel elektrisch te kunnen malen met alle aanwezige componenten.  | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (26-6-2019)
Hier is goed het steenrondsel te zien (met de haakse overbrenging) die bijgezet kan worden op het spoorwiel, om zo via een vrijloop van het bovenwiel elektrisch te kunnen malen met alle aanwezige componenten.
De Lelie, Koudekerke, Dennis Bommeljé (5-6-2004)Let op het enorme verschil tussen de aantallen staven van maal- (voor) en pelschijfloop (achter).  | Database Nederlandse molens
© Dennis Bommeljé (5-6-2004)
Let op het enorme verschil tussen de aantallen staven van maal- (voor) en pelschijfloop (achter).
De Lelie, Koudekerke, Pieter Zuijkerbuijk (26-6-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (26-6-2019)
De Lelie, Koudekerke, Pieter Zuijkerbuijk (26-6-2019)Kammenluiwerk | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (26-6-2019)
Kammenluiwerk
De Lelie, Koudekerke, Pieter Zuijkerbuijk (26-6-2019)Handluiwerk | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (26-6-2019)
Handluiwerk
De Lelie, Koudekerke, Pieter Zuijkerbuijk (26-6-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (26-6-2019)
De Lelie, Koudekerke, Frank Moerland (2-9-2017) | Database Nederlandse molens
© Frank Moerland (2-9-2017)
De Lelie, Koudekerke, Leo Middelkoop (6-11-2021)De Lelie pelt. Het pelschijfloop raast rond terwijl pareltarwe van zijn bast wordt ontdaan. Pelwerk in bedrijf is zeldzaam.  | Database Nederlandse molens
© Leo Middelkoop (6-11-2021)
De Lelie pelt. Het pelschijfloop raast rond terwijl pareltarwe van zijn bast wordt ontdaan. Pelwerk in bedrijf is zeldzaam.
 

Draag zelf bij

    Tekst  
Stuur ons uw teksten over deze molen
  |   Stuur ons uw teksten over de motor in deze molen (indien van toepassing)
Vanwege migratie van de server is het even niet mogelijk om teksten in te sturen.
   
    Foto's  
Stuur uw foto's van deze molen (ook eventuele motor)
Vanwege migratie van de server is het even niet mogelijk om foto's in te sturen.