Molen 't Roode Hert, Oudorp

Oudorp, Noord-Holland
b

korte karakteristiek

naam
't Roode Hert
modeltype
Kantige molen, stellingmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan op professionele basis

adres
Frieseweg 102
1823 CG Alkmaar
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
fietsroute
fietsroute in de buurt van 't Roode Hert via fietsnetwerk.nl
Ten Bruggencate-nr.
03506
oude dbnr.
B696
Meest recente aanpassing
| Tellerstand
media-bestand
Molen 03506 't Roode Hert (Oudorp)
Julius Meijer (8-9-2012)
De heropening van 't Roode Hert.

locatie

plaats
Oudorp
plaatsaanduiding
gemeente
Alkmaar, Noord-Holland
kadastrale aanduiding
Gemeente Oudorp, sectie A, nr. 3660
geo positie
X: 112392, Y: 516764
N: 52.63671, O: 4.75779
biotoopwaarde
3 (matig)
landschappelijke waarde
Groot maar wordt verminderd door allerhande bebouwing in de buurt

contact en bezoek

bezoek/postadres
Frieseweg 102
1823 CG Alkmaar
molenaar
John Bruin
telefoon
website
troodehert.nl
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
nee
open op zondag
nee
op afspraak
nee
openingstijden

Molen alleen op afspraak.

toegangsprijzen
winkelinformatie
meelverkoop
ja
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden

constructie

modeltype
Kantige molen, stellingmolen
krachtbron
wind
kenmerken
functie
romp
Grenen achtkant op houten onderbouw, gedekt met riet
kap
Gedekt met riet
inrichting

Eén koppel 17der en één koppel 16der kunststenen; één koppel 15der blauwe stenen; twee koppel 16der kunststenen op motorkracht; twee graanelevatoren; elevator; buil; diverse transportschroeven; nautamenger; silo's; koekenbreker; sleepluiwerk; afschietwerk

versieringen

Zeer eenvoudige baard, donkergroen geverfd, zonder opschrift.

Naambord op het lijf, voorstellende een rood hert met het opschrift "KORENMOLEN 'T ROODE HERT".

plaats bediening
stellingmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Engels; 40 ijzeren rollen. Kruirad.
vlucht
24,65 m.
vang
Stutvang; 4 vaste stukken. Vangbalk met klos, vangstok. Pal.
overbrenging

Bovenwiel 53 kammen
Bovenbonkelaar 25 kammen, steek 15,0 cm.
Spoorwiel 91 kammen
Steenschijflopen 30 staven
Steenbonkelaar 32 kammen, steek 8,7 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 6,43 (2x) en 6,03

hoogte
van de stelling: 7,00 m.
wiekvorm
Binnenroede systeem Van Bussel met Ten Havekleppen; buitenroede systeem Van Bussel
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Vaags ✉︎ 422 buiten 2018 2018 buiten aanw. 24,65
Vaags ✉︎ 423 binnen 2018 2018 binnen aanw. 24,65
Vaags ✉︎ 270 buiten 2012 2012 buiten 2018 24,65
Vaags ✉︎ 271 binnen 2012 2012 binnen 2018 24,65
Straathof ✉︎ 44 buiten 1989 1989 buiten 2010 24,80
Straathof ✉︎ 45 binnen 1989 1989 binnen 2010 24,65
Pot ✉︎ 1850 binnen 1900 1925 binnen 1989 25,00
Pot ✉︎ 1851 buiten 1900 1925 buiten 1989 25,00
wiekverbeteringen

In 1942 is op beide roeden het wieksysteem Dekker aangebracht; in 1949 volgde op de binnenroe het systeem Ten Have, waarbij het systeem Dekker werd vervangen door een Van Bussel-achtige stroomlijnneus.
In 1962 werden de Dekkerwieken op de buitenroede ingeruild voor het systeem Fauël (fokwieken).
Na herstel van de roedebreuk in 2012 is ook de buitenroede voorzien van het systeem Van Bussel.

over de wieken

Op 25 september 2018 zijn de nieuwe roeden gestoken. De gedeelde roeden waren een dag eerder verwijderd.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
media-bestand
As 1273, De Prins van Oranje
De Prins van Oranje
✉︎ 1273 1882 1924 aanw.
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan op professionele basis

molenmaker
Fa. Gebr. Poland, Heerhugowaard (1925)
omwentelingen
geschiedenis

In 1620 werd door het stadsbestuur van Alkmaar aan Laurens Pietersz. toestemming verleend om op een weitje buiten de Friesche poort, aan de steenplaats in de bocht (de Driesprong), een oliemolen te bouwen.
In 1685 was deze molen al geen oliemolen meer, maar werd hij genoemd als volmolen. Na het in verval raken van de lakenfabricage werd aan het bedrijf nog een snuifkapperij toegevoegd.

De volmolen brandde in 1817 af en werd vervangen door de in dat jaar te Zaandam-Oost afgebroken pelmolen De Dordtse Maagd. Deze werd te Oudorp als pelmolen herbouwd en kreeg daar de naam 't Roode Hert.

De Dordtse Maagd was, voor hij naar Oudorp werd overgebracht, al eens eerder verplaatst. Oorspronkelijk was hij voor 1731 elders te Zaandam gebouwd als houtzaagmolen De Kat. Na in 1759 te zijn afgebroken werd hij op een andere plaats te Zaandam weer opgebouwd als pelmolen De Dordtse Maagd, waarvoor de windbrief in mei 1762 werd uitgereikt aan Cornelis van Dordt. De herkomst van de naam De Dordtse Maagd is hiermee wel duidelijk.

In 1901 werd pelmolen 't Roode Hert vanwege de veranderde tijdsomstandigheden omgebouwd tot korenmolen. Op de avond van 15 september 1924 brandde hij, als gevolg van onzorgvuldig gebruik van vuurwerk, tot de grond toe af.

Voor de herbouw werd gebruik gemaakt van de in 1924 tot stellinghoogte afgebroken pelmolen De Witte Klok te Zaandam. De windbrief voor deze molen was uitgegeven op 5 september 1748, zodat hij omstreeks dat jaar zal zijn gebouwd.
Ook De Witte Klok was op zijn oude standplaats niet de eerste molen want op zijn erf stond voor 1742 de houtzaagmolen De Reizende Man waarvan de windbrief dateerde van 1641.

In 1949 zijn in 't Roode Hert bij graafwerkzaamheden vanwege de te vernieuwen begane grondvloer de funderingen van twee voorgangers gevonden. De ene betrof een standerdmolen, de ander een kleine achtkante molen. De laatste was wellicht de fundering van de omstreeks 1620 gebouwde en in 1817 afgebrande volmolen. Dit zou betekenen dat er ter plaatse voor 1620 nog een standerdmolen heeft gestaan.

Het grenen onderachtkant is in 1925 geheel nieuw gebouwd en heeft geen ondertafelement. Op deze onderbouw staat het achtkant van De Witte Klok. Tot 1949 kruide de kap op klossen, maar deze zijn in dat jaar vervangen door een Engels kruiwerk. Het wiekenkruis bestond tot 1989 uit twee ingekorte en in 1924 tweedebands aangeschafte ijzeren roeden. Ze waren in 1900 gemaakt voor de in 1924 gesloopte achtkante scbepradmolen van de West-Abtspolder te Kethel (ZH).
In 1942 is op beide roeden het wieksysteem Dekker aangebracht waaraan in 1949 op de binnenroe Ten Havekleppen zijn toegevoegd. In verband hiermee is toen de bovenas in de lengterichting doorboord door molenmaker Ten Have uit Vorden. Dit gebeurde zoals gebruikelijk al malende met een achter aan de kap vast opgestelde boor. Het werk was in vijf dagen voltooid. Deze Ten-Havekleppen zijn te danken aan de intensieve contacten tussen de families Berkhout en Gunnewick (Vragender, Gld.). Ten Have zal inderdaad de as ter plaatse hebben doorboord of ten minste daartoe de voorbereidingen hebben getroffen. De roede is echter per spoor naar Vorden gebracht en compleet met kleppen op dezelfde wijze terug naar Oudorp vervoerd. Molenmaker Poland heeft vervolgens de zaak ter plaatse in orde gebracht.

In 1989 kreeg deze molen een zeer grote opknapbeurt, waarbij allerhande reparaties werden uitgevoerd aan de kap en ook nieuwe roeden werden gestoken.
In 2008 werd het riet op de kap en vier velden van het achtkant vervangen.

Op 17 juni 2010 brak tijdens het malen de roede met de Ten Haveklep. Gelukkig bleef deze hangen. 19 juli werden de restanten van de gebroken roede verwijderd, daarna werd ook de andere gestreken. Vervolgens is geruime tijd op de motor gemalen.

Op 10 juli 2012, dus ruim twee jaar na de roedebreuk, werden nieuwe gedeelde roeden gestoken. De fokken op de buitenroede maakten daarbij plaats voor het systeem Van Bussel. Daarna was de molen weer geregeld op windkracht in bedrijf.
In de eerste maanden van 2016 vernieuwde men vier velden riet.

In het voorjaar van 2017 heeft men, als gevolg van de problemen rond de gedeelde roeden, de molen stilgezet. Uiteindelijk zijn deze in september 2018 vervangen door nieuwe roeden, nu uit één stuk. Begin november was alles, inclusief de zwichtkleppen, zodanig afgesteld dat sprake was van een maalvaardige korenmolen.

Inmiddels wordt op de molen weer commercieel meel gemalen, voornamelijk biologisch.

aanvullingen

toelichting naam

De in 1817 op deze plaats gebouwde voorganger werd al "'t Roode Hert" genoemd.

foto's

foto's