Burgervlotbrug, Noord-Holland

Molen L-Q

Foto van Molen L-Q, Burgervlotbrug, Piet Glasbergen (19-4-2017) | Database Nederlandse molens
© Piet Glasbergen (19-4-2017)

NederlandsEnglishFrançaisDeutschEspanõlPortuguesePусский简体中文

Molen L-Q

1597
Grondzeiler
Achtkante binnenkruier
Poldermolen
Molenweg 2
1754 KS Burgervlotbrug
X: 107458 Y: 528984
N 52.746117 O 4.683142
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Toon deze molen in Google Streetview
Noord-Holland
Schagen
Burgervlotbrug
Gemeente Zijpe, sectie G, nr. 910
Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier
Maalvaardig
Bemalen van de afdelingen L en Q van de Zijpe en Hazepolder, thans op vrijwillige basis

Bijzonder groot

Dirk Rentenaar jr.

Op afspraak

Fietsroute in de buurt van Molen L-Q via fietsnetwerk.nl
648
00323
 
Vaags
Groot Wesseldijk
Verbij

Molen L-Q

Constructie

Constructie

Eiken achtkant, gedekt met riet, op lage voet. De onderste ca. 2 meter gedekt met geteerde gepotdekselde planken.

Gedekt met riet

23,70 m.
Systeem Fauël met op de binnenroede handbediende neusremkleppen, op de buitenroede steekborden

Bovengenoemde wiekverbetering dateert vermoedelijk van 1997. Daarvoor is de molen steeds Oud-Hollands opgehekt geweest.

Roeden etc.

Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien

Kruiwerk etc.

63 stalen rollen; binnenkruirad
Vaste Vlaamse blokvang uit vier stukken; vangbalk met duim; vangstok; pal

Stalen vijzel, Ø 1,55 m.
Geen woning in de molen

Bovenwiel 49 kammen
Bovenschijfloop 21 staven, steek 16,5 cm.
Onderbonkelaar 28 kammen
Vijzelwiel 37 kammen, steek 13,5 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 1,77

Eenvoudige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd, met het opschrift 'Afd LQ 1597'

Molen L-Q

Verwijzingen

Verwijzingen

Kijk op allemolens.nl voor historische foto’s en documenten van deze molen.

Molen L-Q

Geschiedenis

Geschiedenis

De afdeling L-Q is in 1960 ontstaan door samenvoeging van de afdelingen L en Q. De molen De L-Q werd dan ook vroeger Molen L genoemd.
Vermoedelijk beschikte de afdeling L ten tijde van de eerste bedijking van de Zijpe in eerste instantie niet over een eigen molen, maar werd deze bemalen door de molen van de oostelijk aangrenzende polder F.
Zo werd in augustus 1564 een eerder genomen besluit bekrachtigd, om drie molens te bouwen, waaronder een bij Krabbendam - de F - die voor de bemaling van de afdelingen F en L zou moeten dienen. Blijkbaar is hierin al spoedig verandering gekomen, want blijkens een kaart van omstreeks 1571 stond op deze plaats in de afdeling L een binnenkruier.
Ook op de uit 1600 daterende kaart van de tweede bedijking van de Zijpe staat hier een molen aangegeven.

Vóór de aanleg van het Noord-Hollands Kanaal in het begin van de 19e eeuw, maalde hij via een voorboezem langs de Molenweg uit op de Hondsbossche Vaart. Sindsdien slaat de molen uit op het Noordhollands Kanaal en zijn er van de oorspronkelijke voorboezem nog slechts enkele sporen in de verkaveling van het langs de Molenweg gelegen land te vinden.

Tussen 1864 en 1894 is de molen vervijzeld. In 1962 werd op de inmiddels in staal vernieuwde en iets versmalde vijzel een dieselmotor geplaatst, waardoor de windkracht buiten gebruik kwam. De geleidelijk in verval geraakte molen is in de jaren 1972-1974 gerestaureerd en wordt sindsdien weer regelmatig in werking gesteld. De dieselmotor was  ondertussen vervangen door een elektromotor, maar ook die is inmiddels verwijderd: op het molenerf staat tegenwoordig een afzonderlijk gemaal.

De molen is maalvaardig, intussen van fokken voorzien en nog geregeld in bedrijf. In tegenstelling tot de andere molens van de Zijpe & Hazepolder is de L-Q altijd het volle eigendom van het waterschap gebleven.

Constructie
Het eiken achtkant heeft geen ondertafelement en is verstijfd met extra korbelen die op de eerste bintlaag zijn geplaatst. Boventafelement, rolvloer, kuip en kap zijn al eens vernieuwd, waarschijnlijk in de tweede helft van de 18de eeuw (1790?).
Het totaalbeeld van de constructie doet een hoge ouderdom vermoeden. Zeer waarschijnlijk dateert de L-Q nog uit de begintijd van de laatste bedijking. Er zijn geen aanwijzingen dat de molen ooit bewoond is geweest.


Molen L-Q

Aanvullingen

Aanvullingen

De molen wordt aangeduid naar de polderafdelingen die hij kan bemalen.

Molen L-Q

Historische foto's

Historische foto's

Kijk op allemolens.nl voor historische foto’s en documenten van deze molen.
Vaags
Groot Wesseldijk
Verbij

Molen L-Q

Actuele foto's

Molen L-Q, Burgervlotbrug, Piet Glasbergen (19-4-2017) | Database Nederlandse molens
© Piet Glasbergen (19-4-2017)
Molen L-Q, Burgervlotbrug, Johan Habing (28-3-2019) | Database Nederlandse molens
© Johan Habing (28-3-2019)
Molen L-Q, Burgervlotbrug, Abel van Loenen (15-10-2017) | Database Nederlandse molens
© Abel van Loenen (15-10-2017)
Molen L-Q, Burgervlotbrug, Alex de Haas (22-4-2019) | Database Nederlandse molens
© Alex de Haas (22-4-2019)
Molen L-Q, Burgervlotbrug, Abel van Loenen (17-10-2021) | Database Nederlandse molens
© Abel van Loenen (17-10-2021)
Molen L-Q, Burgervlotbrug, Piet Glasbergen (19-4-2017) | Database Nederlandse molens
© Piet Glasbergen (19-4-2017)
Molen L-Q, Burgervlotbrug, Abel van Loenen (17-10-2021) | Database Nederlandse molens
© Abel van Loenen (17-10-2021)
Molen L-Q, Burgervlotbrug, Rob Pols (12-08-2009) | Database Nederlandse molens
© Rob Pols (12-08-2009)
Molen L-Q, Burgervlotbrug, Abel van Loenen (17-10-2021) | Database Nederlandse molens
© Abel van Loenen (17-10-2021)
 

Draag zelf bij

    Tekst  
Stuur ons uw teksten over deze molen
  |   Stuur ons uw teksten over de motor in deze molen (indien van toepassing)
Vanwege migratie van de server is het even niet mogelijk om teksten in te sturen.
   
    Foto's  
Stuur uw foto's van deze molen (ook eventuele motor)
Vanwege migratie van de server is het even niet mogelijk om foto's in te sturen.