Molen D'Admiraal, Amsterdam-Buiksloot

Amsterdam-Buiksloot, Noord-Holland
b

korte karakteristiek

naam
D'Admiraal
modeltype
Kantige molen, stellingmolen
functie
krijtmolen
bouwjaar
herbouwd
1967
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming
Het vervaardigen van diverse producten, thans op vrijwillige basis
adres
Noordhollandschkanaaldijk 21
1034 ZL Amsterdam
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
fietsroute
fietsroute in de buurt van D'Admiraal via fietsnetwerk.nl
Ten Bruggencate-nr.
00238
oude dbnr.
B632
Meest recente aanpassing
| Conversie
media-bestand
Molen 00238 D'Admiraal (Amsterdam-Buiksloot)
Piet Glasbergen (20-5-2021)

locatie

plaats
Amsterdam-Buiksloot
plaatsaanduiding
gemeente
Amsterdam, Noord-Holland
kadastrale aanduiding
Gemeente Amsterdam, sectie AM, nr. 17
geo positie
X: 123445, Y: 490624
N: 52.40254, O: 4.92353
biotoopwaarde
3 (matig)
landschappelijke waarde
Niet onbelangrijk, maar domineert door zijn geringe afmetingen niet echt; bovendien wordt de molen aan bijna alle kanten omgeven door (hoge) bomen.

contact en bezoek

bezoek/postadres
Noordhollandschkanaaldijk 21
1034 ZL Amsterdam
telefoon
020-492 0820 of 06-5123 6908
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden
toegangsprijzen
winkelinformatie
meelverkoop
nee
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden

constructie

modeltype
Kantige molen, stellingmolen
krachtbron
wind
kenmerken
functie
romp
Grenen achtkant, gedekt met riet, op houten onderbouw
kap
Gedekt met riet
inrichting

Eén koppel kantstenen, jacobsladder, buil (elektrisch)

versieringen

Eenvoudige baard, donkergroen geverfd, geel afgebiesd, met het opschrift '17' '92'

Achterbaard in dezelfde stijl met het opschrift 'd'Admiraal'

plaats bediening
stellingmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Engels met 32 rollen (tot 1995 neutenkruiwerk); kruihaspel
vlucht
17,10 m.
vang
Stutvang; 4 vaste stukken. Vangbalk met klos, vangstok. Trekvang; pal.
overbrenging

Bovenwiel 36 kammen
Bovenbonkelaar 24 kammen, steek 14 cm.
Steenschijfloop 15 staven
Steenwiel 72 kammen, steek 12,5 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 0,313

hoogte
van de stelling: 3,50 m.
wiekvorm
Systeem Fauël met steekborden op beide roeden
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Derckx ✉︎ 892 buiten 1999 1999 buiten aanw. 17,10
Derckx ✉︎ 893 binnen 1999 1999 binnen aanw. 17,10
Conijn ✉︎ g.n. buiten 1967 1967 buiten 1999 17,10
Conijn ✉︎ g.n. binnen 1967 1967 binnen 1999 16,80
Pot ✉︎ 2502 buiten 1922 1922 buiten 1955 16,92
Pot ✉︎ 2203 binnen 1911 1911? binnen 1955 16,92
bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
De Prins van Oranje ✉︎ 1026 1876 1917c aanw.
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming
Het vervaardigen van diverse producten, thans op vrijwillige basis
molenmaker
?? (1792) Fa. Jonker, Zaandijk (1967)
omwentelingen
geschiedenis

Heel lang werd gedacht dat de molen in 1792 gebouwd is door Roelof de Leeuw en dat deze de molen vernoemd zou hebben naar zijn vrouw Elizabeth Admiraal. Echter: De Leeuw, oud-schepen en burgemeester van Monnickendam, blijkt al in 1763 te zijn overleden. Zijn weduwe, de in 1702 geboren Elizabeth Admiraal was dus zelf de investeerder in dit bouwproject (en dus al 90 jaar oud!), toen ze op 12 juni 1792 voor 350 gulden het Jan Betten-ven in de Buiksloterpolder kocht. Nog datzelfde jaar is de molen voltooid en in gebruik genomen.

Elisabeth de Leeuw-Admiraal overleed in 1793; in 1806 verkochten haar erfgenamen de molen aan Jan Spaans. Diens weduwe liet hem in 1818 na aan Timon Grool, een zoon uit een eerder huwelijk. Diens zoon verkocht hem in 1877 aan Karel Hendrik Ditmar uit Amsterdam. In 1888 nam Willem Johan Melchers, makelaar te Amsterdam, de zaak van deze laatste over.

Melchers' zoon Daniël werd in 1896 eigenaar en plaatste een hulpkracht in de vorm van een stoommachine, zodra het bedrijf niet meer geheel afhankelijk was van de wind. Er werd echter nog tot omstreeks 1940 op windkracht gemalen. Pas in 1954 staakte de op leeftijd gekomen Melchers het bedrijf. Een jaar later kwam hij te overlijden.

D'Admiraal werd in 1955 verkocht aan de N.V. Zand- en Grindhandel vh. D. van Baarsen, die de molen als opslagruimte in gebruik nam. Al spoedig werd het wiekenkruis verwijderd en raakte de molen geleidelijk aan rijp voor de sloop.

In 1960 werd ter plaatse een restauratiecomité gevormd, dat vervolgens door schenking de molen in eigendom kreeg. Nadat het comité was omgevormd tot Stichting Krijtmolen d'Admiraal, kon in 1966 met de omvangrijke restauratie worden begonnen. Op 4 november 1967 volgde de officiële ingebruikname. In 1970 lukte het ook om de molen in exploitatie te krijgen.

De molen draait vrij vaak, waarbij soms voor productie wordt gemalen. In het westelijk deel van de molenschuur was vroeger een woning aanwezig.

Eind oktober 2020 begon men met de vernieuwing van het gehele rietdek: op zaterdag 31 oktober werd al het oude riet losgemaakt en naar beneden gegooid. Half december draaide de molen weer in een geheel nieuwe jas.


aanvullingen

toelichting naam

Vernoemd naar Elizabeth Admiraal, die in 1792, 90 jaar oud, deze molen liet bouwen.

wetenswaardigheden

De afmetingen van de bovenbouw zijn dan wel gering, de onderbouw biedt een zee aan ruimte. Wat betreft uiterlijk, maar vooral van binnen een interessante en unieke molen.

unieke eigenschap

De enig overgebleven krijtmolen van Nederland.

trivia

D'Admiraal is niet opgenomen in de het eerste Noord-Hollands molenboek (1964), omdat de molen op dat moment gedemonteerd was (en feitelijk even niet bestond).

foto's

foto's