Molen De Leeuw, Aalsmeer

Aalsmeer, Noord-Holland
b

korte karakteristiek

naam
De Leeuw
modeltype
Kantige molen, stellingmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
herbouwd
1959 / 1995
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
adres
Zijdstraat 28
1431 ED Aalsmeer
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
fietsroute
fietsroute in de buurt van De Leeuw via fietsnetwerk.nl
Ten Bruggencate-nr.
00969
oude dbnr.
B621
Meest recente aanpassing
| Conversie
media-bestand
Molen 00969 De Leeuw (Aalsmeer)
Piet Glasbergen (9-3-2019)

locatie

plaats
Aalsmeer
plaatsaanduiding
gemeente
Aalsmeer, Noord-Holland
kadastrale aanduiding
Gemeente Aalsmeer, sectie G, nr. 6424
geo positie
X: 111268, Y: 475840
N: 52.26884, O: 4.74653
biotoopwaarde
4 (aanvaardbaar)
landschappelijke waarde
Zeer groot; siert het dorpsgezicht van grote afstand

contact en bezoek

bezoek/postadres
Zijdstraat 28
1431 ED Aalsmeer
telefoon
0297 - 346012
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
nee
op afspraak
nee
openingstijden
toegangsprijzen
Kinderen gratis ; Volwassenen €2,-
winkelinformatie
Meelproducten
meelverkoop
ja
museuminformatie
gericht op scholen
nee
AKG lid
ja
bijzonderheden

constructie

modeltype
Kantige molen, stellingmolen
krachtbron
wind
kenmerken
functie
romp
Grenen achtkant, gedekt met riet, op achtkante stenen onderbouw
kap
Gedekt met riet
inrichting

Een koppel 17der kunststenen (N) windaangedreven, een koppel 17der kunststenen (Z), elektrisch aangedreven door 11 kW MSA-motor (2018); sleepluiwerk; elektrische borstelbuil; mengketel

versieringen

Eenvoudige baard met de opschriften:
"1863" "1995" met in het midden het wapen van Aalsmeer.

De achterbaard is in dezelfde stijl als de grote baard uitgevoerd, donkergroen geverfd met witte bies en in schrijfletters de naam: "De Leeuw"

plaats bediening
stellingmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
32 ijzeren rollen; kruihaspel
vlucht
22,30 m.
vang
Vlaamse vang; 4 scharnierende stukken. Vangbalk met haak; vangstok. Kneppel, pal..
overbrenging

Bovenwiel 61 kammen
Bovenschijfloop 27 staven
Spoorwiel 79 kammen
Steenschijflopen 33 resp. 29 staven
Overbrengingsverhoudingen 1 : 5,41 resp. 1 : 6,15

hoogte
van de stelling: 8,10 m.
wiekvorm
Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Straathof ✉︎ 102 binnen 1995 1995 binnen aanw. 22,30
Straathof ✉︎ 103 buiten 1995 1995 buiten aanw. 22,30
Pot ✉︎ 1336 buiten 1882 1959 buiten 1991 21,30
Pot ✉︎ 2447 binnen 1920 1959 binnen 1991 21,30
wiekverbeteringen

Van 1959 tot ca. 1972 was deze molen op beide roeden voorzien van het systeem Fauël (fokwieken). Omstreeks 1973 waren de fokken al niet meer aanwezig.
In 1995 werd deze molen weer voorzien van Oud-Hollandse ophekking.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
media-bestand
As 897, De Prins van Oranje
De Prins van Oranje
✉︎ 897 1873 aanw.
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
molenmaker
?? (1863) ?? (1959) Fa. Verbij, Hoogmade (1995)
afkomstig van
omwentelingen
geschiedenis

De eerste korenmolen ter plaatse werd gebouwd in of omstreeks 1547. In 1628 ging deze molen in eigendom over naar de schepenen en regeerders van Aalsmeer, maar later kwam deze weer in particulier bezit. Ongetwijfeld was deze eerste molen een standerdmolen. De fundering ervan is bij de bouw van het nieuwe gemeentehuis in 1962 nog aangetroffen.

Toenemende windbelemmering zal er toe hebben geleid dat de opvolger van de standerdmolen, een bovenkruier,  in 1863 naar de huidige locatie werd verplaatst om daar als stellingmolen te worden herbouwd.
In 1905 werd naast de molen een kleine motormaalderij gebouwd. De windmolen is tot omstreeks 1930 in bedrijf geweest; vanaf dat moment stond de molen stil en raakte in verval.
In oorlogstijd begon men aan een restauratie maar vanwege de moeilijke omstandigheden kon deze niet worden voltooid: pas in 1959 kreeg de molen roeden, waar toen ook meteen fokken op werden aangebracht. Zo was de windmolen tot 1970 af en toe in bedrijf.

Toen dit eindigde, werd er niets meer aan de molen gedaan. Vrij snel zijn de fokken verwijderd en bleef de molen staan en verviel daarna in ruim twintig jaar tot een wrak. Tenslotte zat er helemaal geen riet meer op en was alles provisorisch met plastic dichtgemaakt.

Na veel onderhandelen kon de gemeente de molen aankopen en werd in 1994 begonnen met een grote restauratie, die gezien het ingrijpende karakter neerkwam op herbouw: achtkant en kap waren vrijwel verrot.
Van de vroegere molen resteren na deze ingreep, afgezien van de gemetselde onderbouw en de bovenas, alleen nog delen van het spoorwiel, de staakijzers en de vanghaak.
Antiek maar niet origineel voor deze molen gemaakt zijn de kruirollen: deze bolvormig gegoten ijzeren exemplaren zijn afkomstig van de in 1968 onttakelde korenmolen De Regt te Nieuw-Lekkerland (welke molen inmiddels is gerehabiliteerd).

De molen is geregeld in bedrijf waarbij ook veel wordt gemalen.


foto's

foto's