Molen Johanna-Elisabeth, Vlierden

Vlierden, Noord-Brabant
b

korte karakteristiek

naam
Johanna-Elisabeth
modeltype
Ronde molen, beltmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
herbouwd
1890c
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

adres
Molenhuisweg 4a
5756 PB Vlierden
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
fietsroute
fietsroute in de buurt van Johanna-Elisabeth via fietsnetwerk.nl
Ten Bruggencate-nr.
01585
oude dbnr.
B604
Meest recente aanpassing
| Tellerstand
media-bestand
Molen 01585 Johanna-Elisabeth (Vlierden)
Marcel van Nies (11-5-2017)

locatie

plaats
Vlierden
plaatsaanduiding
gemeente
Deurne, Noord-Brabant
kadastrale aanduiding
Gemeente Deurne, sectie Q, nr. 744
geo positie
X: 181011, Y: 383431
N: 51.43938, O: 5.76131
biotoopwaarde
4 (aanvaardbaar)
landschappelijke waarde
Zeer groot maar de beplantingen in de omgeving worden hoger.

contact en bezoek

bezoek/postadres
Molenhuisweg 4a
5756 PB Vlierden
molenaar
Harrie Smits / Hans Keijzers
telefoon
0493-341537 / 06-51294407
website
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
nee
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden

Als de molen draait en op afspraak

toegangsprijzen
winkelinformatie
meelverkoop
nee
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden

constructie

modeltype
Ronde molen, beltmolen
krachtbron
wind
functie
romp
Ronde stenen molen, flesvormig gemetseld
kap
Gedekt met dakleer
inrichting

Eén koppel 17der blauwe en één koppel 16der kunststenen; koekenbreker; sleepluiwerk

versieringen

Eenvoudige baard, blauw geverfd, wit afgebiesd, met de opschriften 'Anno 1844' en daaronder 'Johanna Elisabeth'

plaats bediening
beltmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Engels. Kruilier.
vlucht
24,36 m.
vang
Vlaamse vang; 5 vaste stukken. Vangbalk met haak; vangtrommel. Pal.
overbrenging

Bovenwiel 52 kammen
Bovenbonkelaar 27 kammen, steek 14 cm.
Spoorwiel 60 kammen
Steenschijflopen resp. 21 en 19 staven, steek 11,4 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 5,50 en 1 : 6,08

hoogte
van de belt: 2,50 m.
wiekvorm
Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Verdonkschot ✉︎ 9 binnen 2010 2010 binnen aanw. 24,30
media-bestand
Roede 10, Verdonkschot
Verdonkschot
✉︎ 10 buiten 2010 2010 buiten aanw. 24,30
media-bestand
Roede 27, Derckx
Derckx
✉︎ 27 binnen 1969 1972 binnen 2010 24,36
media-bestand
Roede 28, Derckx
Derckx
✉︎ 28 buiten 1969 1972 buiten 2010 24,36
wiekverbeteringen

Kort na 1945 kreeg deze molen op de binnenroede het systeem Van Bussel. Dit is bij de grote restauratie van 1969/70 weer vervangen door Oud-Hollands.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
media-bestand
As g.n., Mercx
Mercx
✉︎ g.n. 1898 1898? aanw. 05,15
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
Mogelijk 1848
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

omwentelingen
geschiedenis

Over het bouwjaar zijn de meningen verdeeld: zowel 1844 (vermeld op de baard) als 1848 worden genoemd. Keihard bewijs van een correct bouwjaar is er vooralsnog niet.
Wél bekend is dat deze molen toen niet zijn huidige gestalte kreeg: rond 1890 (dat jaar staat dus evenmin vast!) moet de molen van grondzeiler tot beltmolen zijn verhoogd. Toen kreeg de molen toen een oliewerk, dit laatste deed tot 1930 dienst en werd toen verwijderd.
Bij die verhoging heeft de molen ook de karakteristieke en merkwaardige flesvorm hebben gekregen. Dit is bij Nederlandse molens zeldzaam gebleven.

Tijdens de Duitse bezettingstijd was in de molen een windgedreven zaaginrichting actief voor het zagen van houtblokjes voor de houtgasgeneratoren van auto's.
Kort na de oorlog is de molen hersteld waarbij een andere binnenroede werd gestoken die meteen het systeem Van Bussel kreeg.
In 1950 stopte de toenmalige molenaar Van Deursen met malen. De molen werd niet meer gebruikt en raakte als gevolg sterk in verval. Rond 1965 was de toestand dramatisch te noemen.

Bij de grote restauratie van 1969/70, waarbij vooral de kap grondig werd hersteld en ook nieuwe gelaste roeden werden gestoken, kwamen door opgraving de kantstenen van de olieslagerij weer tevoorschijn. Deze zijn later op het talud van de molenberg neergelegd.

In 2010 werden beide roeden vervangen door nieuwe gelaste exemplaren.

 

aanvullingen

unieke eigenschap

Heel opvallend is de houten bovenas (met gietijzeren insteekkop): die is namelijk gemaakt uit een kronkelige en alleen van schors ontdane boomstam. Uiteraard heeft men gezorgd dat de pen centrisch bleef.

foto's

foto's