Catharina
5481 AH Schijndel
N 51.621674 O 5.431056
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Toon deze molen in Google Streetview
Op afspraak
Op afspraak
Ronde stenen molen
Gedekt met dakleer
Jarenlang heeft de molen op de buitenroede zelfzwichting gehad, bediend door een zwichtring. Later is dit vervangen door Oud-Hollands, naar indruk van de redactie toen de molen al buiten bedrijf was.
Bij de grote restauratie van 1977-78 werd het systeem Fauël (fokwieken) met automatische remkleppen aangebracht. Dit is bij de grote herstelbeurt van 2014 gehandhaafd.
|
|
Eén koppel 17der blauwe en twee koppel 17der kunststenen; sleepluiwerk. In de (in de molenberg aangelegde) kazemat een Crossley dieselmotor (nr. 116175, ca. 1930) ter aandrijving van een vierde koppel stenen, elevator en mengketel.
Bovenwiel 75 kammen
Bovenbonkelaar 37 kammen, steek 12,5 cm.
Spoorwiel 68 kammen
Steenschijflopen 23 staven, steek 11 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 5,99
De sluitsteen boven de deuren van de inrijpoort westzijde vermeldt: "De eerste steen gelegd door I.C. 't Hooft 1837". De sluitsteen boven de deuren van de inrijpoort oostzijde vermeldt:: "De eerste steen gelegd E.I. van Will 1837".
De molen is als beleggingsobject door C. van Ooyen (plaats van herkomst niet bekend) en J. Schoonwater uit Uden voor drie participerende families gebouwd. Hendrik 't Hooft uit Zaltbommel en Jacobs 't Hooft uit Zutphen hebben samen de helft betaald, de Gemertse Hendrik Rutman betaalde 1/16de terwijl Gijsbert van der Kant, gehuwd met de Schijndelse participant Maria van Will, samen met twee familieleden, Egidius en Meghelina van Will, 7/16de deel van de molen in bezit kreeg. Door vererving en uitkoop werd Van der Kant uiteindelijk de enige eigenaar. Later is de molen overgedaan aan molenaar Jan Nefkens die de molen in 1956 verkocht aan P.A. Smits, vader van de huidige eigenaar Frank Smits.
In 1977/78 volgde een forse restauratie, waarbij onder meer nieuwe roeden werden gestoken maar helaas leidde dit nauwelijks tot meer draaiactiviteit.
Na een periode van stilstand volgde in 1987 een flinke herstelbeurt, maar ook daarna draaide de Catharina slechts een enkele keer en dus was na enige jaren wederom sprake van een matige staat van onderhoud. Ondertussen werd de omgeving er ook niet beter op: na de sloop van enkele huizen werd een supermarkt gebouwd en startte rond de molen een handel in tweedehands auto's. In december 2008 verkocht P.A. Smits zijn molen en het terrein eromheen aan zijn zoon Frank.
In juli 2011 werd wederom begonnen met een forse herstelbeurt. Het wiekenkruis, waarvan de fokken grotendeels verdwenen waren, moest uiteraard grondig worden hersteld. Nieuwe fokken werden in maart 2012 aangebracht.
Op 5 juli 2014 draaide deze molen voor het eerst in tijden weer. Daarna werden nieuwe zeilen aangeschaft en de molen stukje bij beetje van binnen opgeruimd en maalvaardig gemaakt. In juli 2016 werd voor het eerst in ruim 40 jaar weer gemalen, nadat een van de koppels kunststenen was opengemaakt en nagezien.
Van de aangetroffen overblijfselen uit het verleden zijn de zwichtring, ooit gebruikt voor de zelfzwichting en delen van een bilmachine nog aanwezig en los opgeslagen.
Tekst | | Stuur ons uw teksten over de motor in deze molen (indien van toepassing) |
Foto's |