Roosendaal, Noord-Brabant

De Hoop

Foto van De Hoop, Roosendaal, Jesse Bergquist (17-5-2020) | Database Nederlandse molens
© Jesse Bergquist (17-5-2020)

NederlandsEnglishFrançaisDeutschEspanõlPortuguesePусский简体中文

De Hoop

1684
1783 / 1883 / 1897 / 1967
Standerdmolen
Gesloten standerdmolen
Korenmolen
Willem Elsschotlaan 41
4707 GA Roosendaal
X: 91040 Y: 392483
N 51.517708 O 4.465698
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Toon deze molen in Google Streetview
Noord-Brabant
Roosendaal
Roosendaal
Gemeente Roosendaal en Nispen, sectie D, nr. 8836
Gemeente Roosendaal
Maalvaardig
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

Niet onbelangrijk, maar wordt ernstig verminderd door allerhande bebouwing in de omgeving. Door het kappen van enkele bomen is eind 2014 het zicht op de molen vooral vanaf de noordkant duidelijk verbeterd.

Zondag 14.00 - 17.30 uur en op afspraak

Fietsroute in de buurt van De Hoop via fietsnetwerk.nl
584
10206
 
Vaags
Groot Wesseldijk
Verbij

De Hoop

Constructie

Constructie

Kast overwegend donkergroen geverfd; wit afgebiesd; onderbouw gedekt met schaliën (oorspronkelijk dakleer).

Gedekt met schaliën.

24,23 / 24,36 m.
Oud-Hollands

Van 1939 tot 1966 was deze molen uitgerust met het systeem Van Bussel. Bij de verplaatsing en restauratie van 1966/'67 werd gekozen voor Oud-Hollands.

Roeden etc.

Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien

Kruiwerk etc.

Zetelkruiwerk; kruihaspel
Vaste Vlaamse blokvang, vangbalk met haak, vangtrommel; pal

Eén koppel 17der kunststenen (I); één koppel 15der kunststenen (II); sleepluiwerk (tegen binnenzijde bovenwielvelg)

Bovenwiel (tandkrans trapzijde) 80 kammen
Steenschijfloop (I) 13 staven, steek 11,8 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 6,15

Bovenwiel (tandkrans borstzijde) 77 kammen
Steenschijfloop (II) 13 staven, steek 11,5 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 5,92

Jan van Blerck, Leur (1897)
Fa. Coppes, Bergharen (1966/'67)

De Hoop

Verwijzingen

De Hoop

Geschiedenis

Geschiedenis

De molen werd oorspronkelijk in 1684 gebouwd te Schaarbeek (bij Brussel); in 1783 wegens toenemende windbelemmering door een boomgaard verplaatst naar Schaarbeek-Helmet en in 1885 naar Merksem. Daar was de molen betrekkelijk snel uitgediend, want in 1897 volgde verplaatsing, ditmaal naar Nederland, zij het net over de grens.
Aannemer van de bouw van molen en woonhuis was Adrianus van Ginneken, metselaar te Roosendaal; molenmaker was Jan van Blerck, woonachtig te Leur. Bouwheer was Petrus Schrauwen, die tijdens de bouw in januari 1897 overleed aan fijt. Hij was daarvoor eigenaar van de standerdmolen van Rijsbergen, eveneens een Belgische standerdmolen, die hij daar in 1881 liet bouwen. Na Schrauwens dood rondde zijn zoon Victor de bouwactiviteiten af.
De molen werd opgericht als koren- en schorsmolen. Veel molens in West-Brabant hadden een apart koppel voor schorsmalen; bij deze molen is dit vermoedelijk al vroeg in de 20ste eeuw beëindigd, waarna dit koppel is uitgebroken.

Na in 1939 onder advies van Chris van Bussel (die hier ook het naar hem vernoemde wieksysteem liet aanbrengen) nog uitvoerig te zijn hersteld, raakte de molen tijdens de Tweede Wereldoorlog behoorlijk beschadigd. Door tussenkomst van De Hollandsche Molen vond in 1950 herstel plaats, door molenmaker De Groote uit Kloetinge. Helaas werd er sindsdien nog maar weinig gemalen.

In de loop der jaren breidde Roosendaal zich stormachtig uit en kwam de grond rondom de molen in handen van de Bataafsche Petroleum Maatschappij. Deze onderneming maakte het gebaar om de molen voor een symbolisch bedrag aan de gemeente over te doen en de verplaatsing naar het zuidelijk deel van de stad te subsidiëren. Deze verplaatsing (met restauratie) werd in 1966/'67 uitgevoerd door molenmakerij Coppes te Bergharen.
Helaas werd de molen vrij snel daarna alweer door bebouwing ingehaald. Evengoed is er daarna wel regelmatig gedraaid en, later ook, gemalen.

De zeer zware storm van 25 januari 1990 veroorzaakte grote schade: de gietijzeren askop scheurde en een roede brak. Geruime tijd stond de molen er ontredderd bij.
In 1993/'94 volgde algeheel herstel, waarbij onder meer een nieuwe insteekkop voor de houten as werd gegoten.
Nadat de molen aldus zijn draai weer had gevonden, heeft de molenaar ook de achtermolen opnieuw bedrijfsvaardig gemaakt: dat werk omvatte onder andere het opnieuw op steek zetten van het bovenwiel en het maken van een nieuwe kuip.

Ooit was de molen voorzien van een derde koppel stenen, dat via een eigen bovenwiel werd aangedreven. In de houten as zijn de kepen voor dit wiel, dat als spaakwiel was uitgevoerd, nog te zien. Ook aan de plooistukken van het huidige bovenwiel is datzelfde nog te zien. Niet uniek maar wel apart: de teerlingen zijn elk voorzien van slechts twee zonneblokken in plaats van de gebruikelijke drie of vier.

Bij het herstel van 1939 werd de molen lichtgrijs geverfd: Dit was Chris van Bussels stijl: men moest immers kunnen zien dat er met de molen iets gebeurd was! Bij de laatste restauratie van 1993/'94 is de vroegere donkergroene tint in ere hersteld.


De Hoop

Aanvullingen

Aanvullingen

Mogelijk de enige nog bestaande molen in Nederland die vier keer is verplaatst en dus op zijn vijfde locatie staat.

Verder steekt bij deze molen, erg zeldzaam, de standerd rechtstreeks in de steenbalk. In vrijwel iedere andere standerdmolen zit daar een zgn. brasem, een vulblok dat moet voorkomen dat op een cruciale plaats de steenbalk een uitholling krijgt.

N. van Eekelen, T. Meesters: Standerdmolen "De Hoop" te Roosendaal in historisch en technisch perspectief bekeken. Uitgave Vereniging 'De Westbrabantse Molens'. Roosendaal 2000

© 

Video: Peter Oosterum

De Hoop

Historische foto's

Historische foto's

Eertijds naar molendatabase.nl ingezonden historische foto’s van deze molen.
Kijk op allemolens.nl voor historische foto’s en documenten van deze molen.
Vaags
Groot Wesseldijk
Verbij

De Hoop

Actuele foto's

De Hoop, Roosendaal, Jesse Bergquist (15-10-2017) | Database Nederlandse molens
© Jesse Bergquist (15-10-2017)
De Hoop, Roosendaal, Ton Koorevaar (9-6-2011) | Database Nederlandse molens
© Ton Koorevaar (9-6-2011)
De Hoop, Roosendaal, Jesse Bergquist (14-1-2018) | Database Nederlandse molens
© Jesse Bergquist (14-1-2018)
De Hoop, Roosendaal, Jesse Bergquist (1-9-2019)De molen achter het steeds verder oprukkende groen. | Database Nederlandse molens
© Jesse Bergquist (1-9-2019)
De molen achter het steeds verder oprukkende groen.
De Hoop, Roosendaal, Pieter Zuijkerbuijk (5-5-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (5-5-2019)
De Hoop, Roosendaal, Pieter Zuijkerbuijk (6-3-2022) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (6-3-2022)
De Hoop, Roosendaal, Pieter Zuijkerbuijk (6-3-2022) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (6-3-2022)
De Hoop, Roosendaal, Pieter Zuijkerbuijk (6-3-2022) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (6-3-2022)
De Hoop, Roosendaal, Rob van Geest (17-10-2007) | Database Nederlandse molens
© Rob van Geest (17-10-2007)
De Hoop, Roosendaal, Rob Simons (9-7-2006) | Database Nederlandse molens
© Rob Simons (9-7-2006)
De Hoop, Roosendaal, Jesse Bergquist (6-8-2017)Op deze foto is goed te zien dat deze molen een tweezijdig uitgevoerd bovenwiel heeft. Dit drijft zowel de voor- als de achtermolen aan. | Database Nederlandse molens
© Jesse Bergquist (6-8-2017)
Op deze foto is goed te zien dat deze molen een tweezijdig uitgevoerd bovenwiel heeft. Dit drijft zowel de voor- als de achtermolen aan.
De Hoop, Roosendaal, Pieter Zuijkerbuijk (5-5-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (5-5-2019)
De Hoop, Roosendaal, Pieter Zuijkerbuijk (5-5-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (5-5-2019)
De Hoop, Roosendaal, Pieter Zuijkerbuijk (5-5-2019)Achterste maalstoeltje. | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (5-5-2019)
Achterste maalstoeltje.
De Hoop, Roosendaal, Pieter Zuijkerbuijk (10-5-2020)Steen (achtermolen) gelicht om werkzaamheden te verrichten aan steenkuip. | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (10-5-2020)
Steen (achtermolen) gelicht om werkzaamheden te verrichten aan steenkuip.
De Hoop, Roosendaal, Jesse Bergquist (1-9-2019)Het luiwiel met autoband. | Database Nederlandse molens
© Jesse Bergquist (1-9-2019)
Het luiwiel met autoband.
De Hoop, Roosendaal, Jesse Bergquist (1-9-2019)Het gaffelwiel. | Database Nederlandse molens
© Jesse Bergquist (1-9-2019)
Het gaffelwiel.
De Hoop, Roosendaal, Pieter Zuijkerbuijk (14-11-2021) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (14-11-2021)
De Hoop, Roosendaal, Pieter Zuijkerbuijk (10-5-2020) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (10-5-2020)
De Hoop, Roosendaal, Pieter Zuijkerbuijk (6-3-2022) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (6-3-2022)
De Hoop, Roosendaal, Pieter Zuijkerbuijk (6-3-2022) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (6-3-2022)
De Hoop, Roosendaal, Rob van Geest (17-10-2007)Houten bovenas met gaten van een verdwenen tweede bovenwiel. | Database Nederlandse molens
© Rob van Geest (17-10-2007)
Houten bovenas met gaten van een verdwenen tweede bovenwiel.
De Hoop, Roosendaal, Pieter Zuijkerbuijk (6-3-2022) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (6-3-2022)
 

Draag zelf bij

    Tekst  
Stuur ons uw teksten over deze molen
  |   Stuur ons uw teksten over de motor in deze molen (indien van toepassing)
Vanwege migratie van de server is het even niet mogelijk om teksten in te sturen.
   
    Foto's  
Stuur uw foto's van deze molen (ook eventuele motor)
Vanwege migratie van de server is het even niet mogelijk om foto's in te sturen.