Luyksgestel, Noord-Brabant

De Deen

Foto van De Deen, Luyksgestel,  Gerard Sturkenboom (18-3-2011) | Database Nederlandse molens
© Gerard Sturkenboom (18-3-2011)

NederlandsEnglishFrançaisDeutschEspanõlPortuguesePусский简体中文

De Deen

1839
1914c / 1968
Beltmolen
Ronde stenen molen
Korenmolen
Rijt 54
5575 CD Luyksgestel
X: 150020 Y: 367025
N 51.292488 O 5.315806
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Toon deze molen in Google Streetview
Noord-Brabant
Bergeijk
Luyksgestel
Gemeente Luyksgestel, sectie D, nr. 649
Gemeente Bergeijk
Maalvaardig
2022: 56.033
2021: 27.014
2020: 26.689
2019: 25.075
2018: 22.936
2017: 47.363
eerdere tellerstanden ( ↓ ↑ )
  • 2016: 28.157
  • 2015: 47.022
  • 2014: 7.679

Teller sinds november 2014

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

Groot maar wordt ontsierd door (overwegend lage) bebouwing. Van N tot O is de waarde groot (akkers) maar beplantingen rukken op.

0499-371824 / 06-53447908

In principe de eerste en derde zaterdag van de maand 11.00 - 16.00 uur, of op afspraak via SMS of mail.

Fietsroute in de buurt van De Deen via fietsnetwerk.nl
549
02506
 
Vaags
Groot Wesseldijk
Verbij

De Deen

Constructie

Constructie

Ronde stenen molen, geheel gewit

Gedekt met dakleer

23,00 m.
Oud-Hollands

Van 1941 tot de storm van 18 november 1963 had deze molen op beide roeden het systeem Van Bussel.

Roeden etc.

Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien

Kruiwerk etc.

Engels; kruilier
Losse Vlaamse blokvang uit vier stukken; vangbalk met haak; vangtrommel

Een koppel 17der blauwe en een koppel 17der kunststenen; sleepluiwerk

Bovenwiel 65 kammen
Bovenbonkelaar 32 kammen, steek 11,7 cm.
Spoorwiel 54 kammen
Steenschijflopen 23 staven, steek 11,0 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 4,77

van de belt: 2,60 m.

Zeer eenvoudige baard (2010), op de koppen van voeghouten en steunder aangebracht, donkergroen geverfd met het opschrift „De Deen Anno 1839".
(N.B. Het was aanvankelijk de bedoeling, dat er geen tekst zou komen).

Sierlijke achterbaard (1968), donkergroen geverfd, met enig houtsnijwerk.

? (1839)
? (1914)
Fa. Adriaens, Weert (1968)

De Deen

Verwijzingen

Verwijzingen

Kijk op allemolens.nl voor historische foto’s en documenten van deze molen.

De Deen

Geschiedenis

Geschiedenis

Tussen 1868 en 1875 was de molen eigendom van A. Mulders en C. Gijsbers. Daarna kwam de molen in bezit van de familie T(h)euwens. Achtereenvolgens waren de eigenaren van deze molen in deze familie:

  • P. Teuwens (1875 - 1908)
  • F. Theuwens (1908 - 1913)
  • A. Teuwens (1913 - 1915)
  • Grard Kuylaars (1915 - 1922)
  • N. Buenen (1922 - 1952)
  • G. Broeren (1952 - 1953)
  • H. Derks (1953 - 1959).
  • Coöp. Handelsvereniging van de N.C.B. (C.A.V.) te Veghel (1959 - 1963)
  • Gemeente Luyksgestel (1963 - 1997)
  • Gemeente Bergeijk (1997 - heden)

Toen de C.A.V. te Veghel eigenaar was, was Cor in 't Veld huurder. Deze was van 1931 tot 1970 vooral op de Zwarte Molen (later 'De Grenswachter' genoemd) actief, maalde op 'De Deen' beroepsmatig van 1970 tot 1980 en daarna nog lang op vrijwillige basis. Hij overleed op 30 december 2008 op 91-jarige leeftijd.

Constructietechnisch is dit een bijzonder interessante molen: dit was oorspronkelijk een grondzeiler, uitgevoerd als zetelkruier, de vlucht was indertijd 25,60 m. Omstreeks 1914 is de molen verbouwd, lees: verkleind tot bergmolen met Engels kruiwerk, waarbij hij zijn huidige gedaante (met de duidelijk kortere vlucht van 23.00 meter) kreeg. De molen had zeer grote overeenkomst met de (in 1845 gebouwde) molen aan de Koningstraat in Lommel (B).
Lang geleden was naast een maalwerk ook een oliewerk aanwezig.

Twee keer in zijn bestaan werd deze molen door storm zwaar beschadigd: de eerste keer bij de beruchte storm van 14 november 1940 (tezamen met de eerder genoemde molen van Lommel). Bij herstel in 1941 werden as en roeden van korenmolen De Hoop in Giessendam gebruikt. Ook kreeg de molen een ijzeren lange spruit en staartbalk (in beide gevallen oude molenroeden) en een eiken korte spruit. Windpeluw en voeghouten werden afgedekt tegen inregenen, de kapbekleding vernieuwd in Icopal en de roeden kregen het stroomlijnsysteem Van Bussel. Tot slot werd, bijna onvermijdelijk, de stenen romp geheel gewit. Men moest immers kunnen zien dat er met deze molen wat gebeurd was! Op 3 januari 1942 werd de geheel herstelde en gemoderniseerde molen in gebruik genomen.

Op 18 november 1963 ging het wederom mis, nu door een windhoos. De molen raakte zwaar beschadigd: het wiekenkruis tolde van de molen, toen de as het begaf. De kap schoof daarbij deels van de romp.

Na dit onheil werd de molen gemeentelijk eigendom; in 1968 volgde herstel. Zo werd de as van de stenen molen van Haaren (NB) gestoken; de roeden konden worden hersteld. Het bovenwiel dat na de ramp van 1963 werd geplaatst, moet, te oordelen aan de grenen kruisarmen, van Noord-Nederlandse herkomst zijn. Het idee dat dit wiel afkomstig was van de molen van Sint-Jansklooster (Ov.) bleek niet juist: de steek klopt niet met die van de daar nog aanwezige bonkelaar.

Anno 2008 was de situatie slecht: de molen stond toen al geruime tijd stil met doorslaand muurwerk; ook had de molen te kampen met ongedierte als boktor en bonte knaagkever.

Op 25 november 2009 werd, met het strijken van de roeden, begonnen met een hoogst noodzakelijke restauratie. Aan de stenen romp moest veel werk worden verricht. In juli 2010 werden nieuwe roeden gestoken en de herstelde staart geheel zwart geteerd. De baard werd volgens oud model gereconstrueerd. Maart 2011 was de molen weer maalvaardig.
Opmerkelijk: staartbalk en lange spruit bestaan nog altijd uit oude ijzeren molenroeden. Vroeger, zeker in Brabant en Limburg veel te zien, maar onderhand zeldzaam geworden. Hier konden zij na reparatie gehandhaafd blijven.


De Deen

Aanvullingen

Aanvullingen

De naam „De Deen" dateert uit 1968 en is ontleend aan de uit Denemarken afkomstige mulder J. Pleek, die deze molen in 1839, net na het bestand met het juist gevormde België, liet bouwen. De betreffende mulder was met een uit Luyksgestel afkomstige weduwe van zijn broer, Cornelia Rombauts, en haar zoon Peter na de Napoleontische tijd naar dit dorp gekomen.
Vóór 1968 werd wel gesproken van "De Witte Molen", dit ter onderscheiding van de andere Luyksgestelse - geheel geteerde -  "Zwarte Molen" (die tegenwoordig "De Grenswachter" wordt genoemd).

Molenaarsadvertenties

Historische gegevens over molenaars van deze molen

In De Molenaar, 29-04-1931, pagina 336
Door molenaar Buenen N.
gevraagd stel molenroeden liefst Pot 32x38 lang 23 m
In De Molenaar, 24-06-1931, pagina 504
Door molenaar Buenen N.
gevraagd as en roeden (Pot)
In De Molenaar, 22-06-1932, pagina 492
Door molenaar Buenen N.
te koop ijzeren as lang van waterhol tot einde pin 5 m , en twee roeden goed voor lange spruit
In De Molenaar, 26-10-1932, pagina 834
Door molenaar Buenen N.
gevraagd molenaarsleerling
Compilatie: Erik Stoop

De Deen

Historische foto's

Historische foto's

Eertijds naar molendatabase.nl ingezonden historische foto’s van deze molen.
Kijk op allemolens.nl voor historische foto’s en documenten van deze molen.
Vaags
Groot Wesseldijk
Verbij

De Deen

Actuele foto's

De Deen, Luyksgestel, Bram Westerink (29-8-2020) | Database Nederlandse molens
© Bram Westerink (29-8-2020)
De Deen, Luyksgestel, Rob Pols (8-8-2015) | Database Nederlandse molens
© Rob Pols (8-8-2015)
De Deen, Luyksgestel, Pieter Zuijkerbuijk (24-8-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (24-8-2019)
De Deen, Luyksgestel, Jan Buijs (19-7-2014) | Database Nederlandse molens
© Jan Buijs (19-7-2014)
De Deen, Luyksgestel, Rob Pols (8-8-2015)De fraai afgewerkte achterbaard.  | Database Nederlandse molens
© Rob Pols (8-8-2015)
De fraai afgewerkte achterbaard.
De Deen, Luyksgestel, Pieter Zuijkerbuijk (24-8-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (24-8-2019)
De Deen, Luyksgestel,  Gerard Sturkenboom (18-3-2011)Oude ijzeren molenroede als staartbalk | Database Nederlandse molens
© Gerard Sturkenboom (18-3-2011)
Oude ijzeren molenroede als staartbalk
De Deen, Luyksgestel, Pieter Zuijkerbuijk (24-8-2019)Lister 1 cilinder dieselmotor 1967. | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (24-8-2019)
Lister 1 cilinder dieselmotor 1967.
De Deen, Luyksgestel, Pieter Zuijkerbuijk (24-8-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (24-8-2019)
De Deen, Luyksgestel, Pieter Zuijkerbuijk (24-8-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (24-8-2019)
De Deen, Luyksgestel, Pieter Zuijkerbuijk (24-8-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (24-8-2019)
De Deen, Luyksgestel, Pieter Zuijkerbuijk (24-8-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (24-8-2019)
De Deen, Luyksgestel, Pieter Zuijkerbuijk (24-8-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (24-8-2019)
De Deen, Luyksgestel, Pieter Zuijkerbuijk (24-8-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (24-8-2019)
De Deen, Luyksgestel, Pieter Zuijkerbuijk (24-8-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (24-8-2019)
De Deen, Luyksgestel, Pieter Zuijkerbuijk (24-8-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (24-8-2019)
De Deen, Luyksgestel, Pieter Zuijkerbuijk (24-8-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (24-8-2019)
De Deen, Luyksgestel, Pieter Zuijkerbuijk (24-8-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (24-8-2019)
De Deen, Luyksgestel, Pieter Zuijkerbuijk (24-8-2019)De vangtrommel bij gelichte vang.  | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (24-8-2019)
De vangtrommel bij gelichte vang.
De Deen, Luyksgestel, Pieter Zuijkerbuijk (24-8-2019)Om het liften van deze korte as tegen te gaan is deze (maximaal) verzwaard met plaatstaal en voorzien van een extra borgbeugel aan de achterzijde.  | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (24-8-2019)
Om het liften van deze korte as tegen te gaan is deze (maximaal) verzwaard met plaatstaal en voorzien van een extra borgbeugel aan de achterzijde.
De Deen, Luyksgestel,  Gerard Sturkenboom (18-3-2011) De zeer korte bovenas, overduidelijk Zuid-Hollands van herkomst | Database Nederlandse molens
© Gerard Sturkenboom (18-3-2011) De zeer korte bovenas, overduidelijk Zuid-Hollands van herkomst
 

Draag zelf bij

    Tekst  
Stuur ons uw teksten over deze molen
  |   Stuur ons uw teksten over de motor in deze molen (indien van toepassing)
Vanwege migratie van de server is het even niet mogelijk om teksten in te sturen.
   
    Foto's  
Stuur uw foto's van deze molen (ook eventuele motor)
Vanwege migratie van de server is het even niet mogelijk om foto's in te sturen.