Molen De Toekomst, Hoeven

Hoeven, Noord-Brabant
b

korte karakteristiek

naam
De Toekomst
modeltype
Ronde molen, beltmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf

adres
Sprangweg 42
4741 RC Hoeven
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
fietsroute
fietsroute in de buurt van De Toekomst via fietsnetwerk.nl
Ten Bruggencate-nr.
02651
oude dbnr.
B537
Meest recente aanpassing
| Foto
media-bestand
Molen 02651 De Toekomst (Hoeven)
Jesse Bergquist (9-10-2021)

locatie

plaats
Hoeven
plaatsaanduiding
gemeente
Halderberge, Noord-Brabant
kadastrale aanduiding
Gemeente Etten-Leur, sectie N, nr. 288
geo positie
X: 99830, Y: 398940
N: 51.57668, O: 4.59131
biotoopwaarde
4 (aanvaardbaar)
landschappelijke waarde

contact en bezoek

bezoek/postadres
Sprangweg 42
4741 RC Hoeven
telefoon
0165-301453
e-mail

website
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden

Zaterdagochtend en op afspraak

toegangsprijzen
winkelinformatie
meelverkoop
nee
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden

constructie

modeltype
Ronde molen, beltmolen
krachtbron
wind
functie
romp
Ronde stenen molen
kap
Gedekt met dakleer
inrichting

Eén koppel 16der kunststenen (op windkracht); één koppel 17der kunststenen (elektrisch aangedreven); regulateur; hijslier; twee elevatoren (in elkaars verlengde); twee transportschroeven; silo; mengketel; twee builen; cycloon. Op de begane grond een hamermolen.
Bij elkaar zijn voor al deze machines twaalf elektromotoren (van diverse grootte) aanwezig.

versieringen

Eenvoudige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd, met de opschriften 'ANNO' '1862' en daaronder 'De Toekomst'.

plaats bediening
beltmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Engels, kruilier
vlucht
26,00 m.
vang
Losse Vlaamse blokvang uit vijf stukken, vangbalk met haak (vangbalk boven het voeghout), vangstok; pal
overbrenging

Bovenwiel 64 kammen
Bovenschijfloop 31 staven, steek 12,7 cm.
Spoorwiel 68 kammen
Steenschijflopen 24 staven, steek 11,6 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 5,85

hoogte
van de belt: 2,80 m.
wiekvorm
Systeem Van Bussel met remkleppen op beide roeden
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
media-bestand
Roede 10, Beijk
Beijk
✉︎ 10 buiten 2018 2021 buiten aanw. 26,00
media-bestand
Roede 11, Beijk
Beijk
✉︎ 11 binnen 2018 2021 binnen aanw. 26,00
Derckx ✉︎ 17 binnen 1969 1969 binnen 2021 26,00
Derckx ✉︎ 18 buiten 1969 1969 buiten 2021 26,00
wiekverbeteringen

Vanaf 1939 waren beide roeden voorzien van het systeem Van Bussel.
Bij de grote herstelbeurt van 1968/69 kreeg de molen op beide roeden het systeem Fauël (fokwieken) met automatische remkleppen.
In 2008 resp. 2012 zijn de fokken weer vervangen door Van Bussel-stroomlijnneuzen met automatische remkleppen.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
De Prins van Oranje ✉︎ 1456 1895 1969 aanw. 05,00
Mercx ✉︎ g.n. ? 1968
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf

omwentelingen
geschiedenis

De molen werd in 1862 in opdracht van Petrus Josephus van Loon gebouwd. Hij zag in de molen zijn toekomst, terwijl hij daarvoor het beroep uitoefende van schrijnwerker en herbergier. Toen hij op 24 november 1883 overleed, werd de molen toebedeeld aan zijn tweede echtgenote Dingena van Leijenburgh en hun vijf kinderen.

Twee zoons zetten het maalbedrijf voort van wie de jongste, Frans, na de dood van zijn moeder op 20 februari 1902 bij akte van scheiding en deling de nieuwe eigenaar werd.
In 1937 werd Frans van Loon († 1952) opgevolgd door zijn zoon Jan. Op 14 december 1943 werd deze laatste officieel eigenaar. Inmiddels (1939) was de molen op beide roeden 'verbusseld'.

Niet helemaal duidelijk is, wanneer de molen buiten bedrijf is gekomen. In 1947 voerde men nog zeil, in 1952 kennelijk al niet meer. In 1960 vertoonde de molen duidelijk verval en rond 1963 moeten beide roeden zijn kaalgezet.

In 1968/1969 onderging de molen een forse restauratie: nieuwe kap, roeden en staart. De kop van de (insteek)as vertoonde een scheur en kon daarom niet meer worden gebruikt. Als vervanger kwam er een gietijzeren exemplaar, afkomstig van de in 1967 onttakelde korenmolen De Vriendschap te Veenendaal (welke molen in 1995 weer is gecompleteerd).

Na 1969 kwam deze zeer compleet met maalderijmachines ingerichte molen helaas niet meer op windkracht in bedrijf. Daar was enige tijd sprake van geweest en de molen was ook niet zonder reden voorzien van fokken. Wél werd deze molen, onder invloed van het in opkomst zijnde vrijwillig molenaarschap, vanaf de jaren '70 geregeld aan het draaien gebracht.

Vanwege de slechte staat van de fokken zette men de molen eind 2007 stil. In april 2008 maakten de fokken op de binnenroede plaats voor het stroomlijnsysteem Van Bussel. Enige jaren later, augustus 2012, gebeurde datzelfde met de buitenroede.

In 2018 werd duidelijk dat beide, bijna 50 jaar oude, Derckx-roeden aan vervanging toe waren. Vrij snel daarna waren nieuwe besteld. In februari 2019 werden die, fabrikaat Beijk, aangeleverd.
Het heeft daarna evenwel nog een tijd geduurd voordat die gestoken werden: op 9 april 2021 kreeg De Toekomst zijn nieuwe roeden.
Opmerkelijk in dit verband: niet alleen beide Derckx-roeden hebben het zo'n 52 jaar uitgehouden, datzelfde gold eigenlijk de gehele ophekking. Vrijwel alle hek- en zoomlatten bleven ruim 50 jaar zonder al teveel problemen intact.

 

aanvullingen

toelichting naam

Deze molen heeft de naam 'De Toekomst' vermoedelijk sinds de bouw.

foto's

foto's