Bavel, Noord-Brabant

De Hoop

Foto van De Hoop, Bavel, Tony Hop (12-2-2022) | Database Nederlandse molens
© Tony Hop (12-2-2022)

NederlandsEnglishFrançaisDeutschEspanõlPortuguesePусский简体中文

De Hoop

1865
Beltmolen
Ronde stenen molen
Korenmolen
Schoutenlaan 77
4854 AV Bavel
X: 115877 Y: 397923
N 51.568878 O 4.822908
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Toon deze molen in Google Streetview
Noord-Brabant
Breda
Bavel
Gemeente Nieuw-Ginneken, sectie K, nr. 4868
Stichting Molen Bavel

Op 10 mei 2019 ging de molen van de familie Van Riel in eigendom over naar de Stichting Molen Bavel.

Maalvaardig
2021: 157.406
2020: 122.561
2019: 41
2018: 25
2017: 357.677
eerdere tellerstanden ( ↓ ↑ )
  • 2016: 309.000
  • 2015: 400.145
  • 2014: 333.970
  • 2013: 327.973
  • 2012: 77.213
  • 2005: 700.889
  • 2004: 598.130
  • 2003: 645.060
  • 2002: 1.205.536

2016: enige tijd stilstand, in afwachting van een nieuwe windpeluw
2017: in oktober stilgezet vanwege slechte roeden
2018 en 2019: in afwachting van herstel af en toe rondgedraaid
2020: vanaf half februari (na restauratie).

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis.

Niet onbelangrijk maar wordt verminderd door geluidsschermen van de nabijgelegen snelweg.

Jack Verdaas
06-10641187 (R. van Riel)

Als de molen draait en op afspraak

Fietsroute in de buurt van De Hoop via fietsnetwerk.nl
498
02004
 
Vaags
Groot Wesseldijk
Verbij

De Hoop

Constructie

Constructie

Ronde stenen molen

Gedekt met dakleer

24,80 m.
Systeem Van Bussel met neusremkleppen op beide roeden

Sinds 1940 heeft deze molen op beide roeden het systeem Van Bussel. In latere tijd zijn die voorzien van neusremkleppen.

Roeden etc.

Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien

Kruiwerk etc.

Engels; kruilier
Vlaamse vang; vangbalk met haak; vangtrommel

Twee koppel 17der kunststenen; buil; sleepluiwerk; elevator

Bovenwiel 81 kammen
Bovenschijfloop 43 staven, steek 11,8 cm.
Spoorwiel 77 kammen
Steenschijflopen 28 staven, steek 10,9 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 5,18

van de belt: 3,50 m.

Eenvoudige baard, op de koppen van de voeghouten gemonteerd, geel geverfd, donkerrood afgebiesd, met de naam 'De Hoop' en enige kleine motieven.
(N.B. Deze baard is in 2016 meer naar oude verhoudingen en kleuren teruggebracht. De achterbaard die er jaren heeft gezeten, maar oorspronkelijk niet aanwezig was, is bij de laatste schilderbeurt verwijderd).

De Hoop

Verwijzingen

De Hoop

Geschiedenis

Geschiedenis

Deze beltmolen werd in 1865 gebouwd in opdracht van Joh. Franc. Rommens, die daarvoor de watermolen te Meersel-Dreef had bemalen. Bij de bouw werden diverse tweedehands onderdelen, zoals een bovenas van een poldermolen uit Geervliet, gebruikt. Ook het (enorme) bovenwiel lijkt niet origineel voor deze molen gemaakt.

Via Charles Johannes Rommens, zoon van de bouwheer, kwam de molen in 1911 in handen van de aangetrouwde familie Van Riel. Adrianus Franciscus van Riel had de molen van 1911 tot 1930 in eigendom. Zijn zoon Johannes Josephus en diens zoon Frans werkten ook met windkracht.

In 1940 onderging de molen een grondige opknapbeurt: nieuwe koning, vang en kammen en staven in de wielen; de roeden hersteld en gestroomlijnd volgens het systeem van Bussel met nieuwe Amerikaans grenen hekstokken en dito neuslijsten. Verder een nieuwe kapzolder en kapbetimmering en dakleer (geteerd). Het achterkeuvelens werd achteroverhellend aangebracht en tenslotte werd alles opnieuw geverfd. Dit werk werd uitgevoerd door Jan van den Hamer uit Brouwershaven.

Na het beëindigen van het maalbedrijf in 1960 werd in De Hoop op de begane grond een party-restaurant gevestigd. Na een periode van stilstand en verval volgde een opleving: in 1977 werd de molen hersteld (voornamelijk een flinke opknapbeurt voor de kap en nieuwe roeden) en daarna weer geregeld aan het draaien en ook malen gebracht.

De buitenkant van de molen is in 1995 en 1997 gerestaureerd, maar de binnenzijde had nog te lijden van lekkages en verzakkingen. Een grondige reparatie daarvan vond in 2000 plaats; men heeft daartoe de molenbelt deels af moeten graven (en later uiteraard weer aangestort).

Deze molen is vlak aan de rondweg rond Breda gelegen; Janus van Riel, toenmalige eigenaar, heeft jarenlang gestreden tegen een geluidsscherm ter plekke, omdat dit de windvang en de belevingswaarde van de molen sterk zou verminderen. Helaas is dit scherm toch geplaatst en inderdaad staat de molen er sindsdien minder fraai bij.

In april 2016 is de molen even stilgezet vanwege de slechte staat van de windpeluw. Later werd dit voorlopig opgelost met trekstangen. In augustus 2016 volgde groot onderhoud waarbij windpeluw, keer- en weerstijl zijn vernieuwd alsmede de stormluiken en de verdere betimmering van het voorkeuvelens. Hierbij is het opschrift van de baard teruggebracht naar de periode van voor 1965. Ook heeft men toen de staart gerepareerd.

In oktober 2017 bleek bij een onderhoudsbeurt dat beide roeden sterk door roest waren aangetast. Vrijwel direct heeft men toen besloten, de molen stil te zetten. Dat betekende hier: de zeilen afnemen, de remkleppen in geopende stand vastzetten en de kap naar het zuidwesten kruien. In afwachting van nieuwe roeden draaide men het wiekenkruis af en toe rond.

Direct ging men aan de slag om deze forse tegenvaller op te kunnen vangen. Ook ging in de molen van de familie Van Riel over naar een speciaal voor 'De Hoop' opgerichte stichting.
Eind 2019 begon de molenmaker met de eerste herstelwerkzaamheden: zo kreeg het bovenwiel een nieuwe voering. Niet veel later namen enige molenaars een voorschot op het vernieuwen van het wiekenkruis door de stroomlijnneuzen en alle hekkens te verwijderen. 17 januari 2020 heeft men de oude roeden gestreken en direct daarna de nieuwe gestoken. Intussen was ook de korte spruit vervangen.
Begin februari was de molen weer draaivaardig en werden de eerste omwentelingen gemaakt. Op 11 februari maakte men van stormachtige wind gebruik om de neusremkleppen af te stellen. Intussen werkte men binnen in de molen aan een van de koppel stenen.
Van een officiële ingebruikname werd vanwege de coronacrisis afgezien.

Wat party-restaurant Korenmolen De Hoop betreft: de familie Van Riel verkocht dit bedrijf in 2018 aan Teun Gooijers. Die zette dit bedrijf op de vertrouwde manier voort.


De Hoop

Molenaarsadvertenties

Historische gegevens over molenaars van deze molen

In De Molenaar, 18-04-1923, pagina 224
Door molenaar Riel A. van
koppel stenen gevraagd
In De Molenaar, 23-09-1925, pagina 644
Door molenaar Riel J. van
gevraagd rk molenaarsknecht
In De Molenaar, 10-02-1926, pagina 96
Door molenaar Riel J. van
gevraagd rijknecht , wind- en motormolen
In De Molenaar, 02-02-1927, pagina 90
Door molenaar Riel Jan van
ingezonden brief behoud molens
In De Molenaar, 14-05-1930, pagina 382
Door molenaar Riel J. van
gevraagd rijknecht
In De Molenaar, 06-01-1932, pagina 2
Door molenaar Riel J. van
gevraagd knecht of molenaarsleerling
Compilatie: Erik Stoop

De Hoop

Historische foto's

Historische foto's

Eertijds naar molendatabase.nl ingezonden historische foto’s van deze molen.
Kijk op allemolens.nl voor historische foto’s en documenten van deze molen.
Vaags
Groot Wesseldijk
Verbij

De Hoop

Actuele foto's

De Hoop, Bavel, Tony Hop (17-5-2020) | Database Nederlandse molens
© Tony Hop (17-5-2020)
De Hoop, Bavel, Mark Heutink (6-3-2013) | Database Nederlandse molens
© Mark Heutink (6-3-2013)
De Hoop, Bavel, Tony Hop (26-6-2015) | Database Nederlandse molens
© Tony Hop (26-6-2015)
De Hoop, Bavel, Tony Hop (29-11-2015) | Database Nederlandse molens
© Tony Hop (29-11-2015)
De Hoop, Bavel, Tony Hop (8-6-2014). | Database Nederlandse molens
© Tony Hop (8-6-2014).
De Hoop, Bavel, Tony Hop (20-8-2017)De baard van de molen. Deze is gelijktijdig met de windpeluw in 2016 vervangen, waarna het oorspronkelijke opschrift en versieringen zijn teruggebracht.  | Database Nederlandse molens
© Tony Hop (20-8-2017)
De baard van de molen. Deze is gelijktijdig met de windpeluw in 2016 vervangen, waarna het oorspronkelijke opschrift en versieringen zijn teruggebracht.
De Hoop, Bavel, Tony Hop (20-9-2020)Het achterkeuvelens zoals dit sinds de restauratie van 2020 is. | Database Nederlandse molens
© Tony Hop (20-9-2020)
Het achterkeuvelens zoals dit sinds de restauratie van 2020 is.
De Hoop, Bavel, Tony Hop (20-9-2020) | Database Nederlandse molens
© Tony Hop (20-9-2020)
De Hoop, Bavel, Pieter Zuijkerbuijk (13-1-2018) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (13-1-2018)
De Hoop, Bavel, Pieter Zuijkerbuijk (13-1-2018) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (13-1-2018)
De Hoop, Bavel, Pieter Zuijkerbuijk (13-1-2018) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (13-1-2018)
De Hoop, Bavel, Pieter Zuijkerbuijk (13-1-2018) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (13-1-2018)
De Hoop, Bavel, Pieter Zuijkerbuijk (13-1-2018) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (13-1-2018)
De Hoop, Bavel, Tony Hop (20-9-2020)Overzicht van de steenzolder van de molen, hier tevens de in februari 2020 geplaatste graanpletter te zien, deze is afkomstig uit Beveren-aan-den-IJzer (België). | Database Nederlandse molens
© Tony Hop (20-9-2020)
Overzicht van de steenzolder van de molen, hier tevens de in februari 2020 geplaatste graanpletter te zien, deze is afkomstig uit Beveren-aan-den-IJzer (België).
De Hoop, Bavel, Tony Hop (20-9-2020)Oud vangstuk als afscherming om het spoorwiel | Database Nederlandse molens
© Tony Hop (20-9-2020)
Oud vangstuk als afscherming om het spoorwiel
De Hoop, Bavel, Tony Hop (20-9-2020)De aandrijving van de buil (op windkracht). | Database Nederlandse molens
© Tony Hop (20-9-2020)
De aandrijving van de buil (op windkracht).
De Hoop, Bavel, Pieter Zuijkerbuijk (13-1-2018) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (13-1-2018)
De Hoop, Bavel, Pieter Zuijkerbuijk (13-1-2018) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (13-1-2018)
 

Draag zelf bij

    Tekst  
Stuur ons uw teksten over deze molen
  |   Stuur ons uw teksten over de motor in deze molen (indien van toepassing)
Vanwege migratie van de server is het even niet mogelijk om teksten in te sturen.
   
    Foto's  
Stuur uw foto's van deze molen (ook eventuele motor)
Vanwege migratie van de server is het even niet mogelijk om foto's in te sturen.