- naam
- De Langelandster
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- functie
- poldermolen
- bouwjaar
- herbouwd
- 1988
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Bemalen van de Lange Bovenrijgstepolder, thans op vrijwillige basis
- adres
-
Stadsweg 9
9798 TE Garmerwolde - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 00533
- oude dbnr.
- B322
- Meest recente aanpassing
- | Foto
Molen De Langelandster, Garmerwolde
Garmerwolde, Groningen
b
locatie
- plaats
-
Garmerwolde
- gemeente
- Groningen, Groningen
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Ten Boer sectie K, nr. 383
- geo positie
-
X: 239452, Y: 586649N: 53.25985, O: 6.65300
- biotoopwaarde
- 5 (goed)
- landschappelijke waarde
- Zeer groot
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Stadsweg 9
9798 TE Garmerwolde - molenaar
- Harmannus Noot
- telefoon
-
h.noot@hotmail.com
- website
- degroningerpoldermolens.nl/
- social media
- open voor publiek
- nee
- gericht op scholen
- ja
- informatie voor scholen
Als de molen draait, in de regel zaterdag en/of zondag en op afpraak via e-mail.
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van De Langelandster via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- kenmerken
- functie
- romp
- Houten achtkant, gedekt met riet, op stenen voet
- kap
- Gedekt met riet
- inrichting
Stalen vijzel
- versieringen
Aardige baard (gemaakt door Harmannus Noot) met de naam "De Langelandster" in gotische letters. Tussen de koppen van voeghouten en steunder de opschriften '1829' '1988'
In een korbeel staat gesneden: "In achttienhonderd en negen en twintig is deze molen gezedt G.D. van Dijk 1829".- plaats bediening
- grondzeiler
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Voeghoutenkruiwerk; kruilier met rondgaande ketting
- vlucht
- 17,20 m.
- vang
- Vlaamse vang; vangbalk met duim; vangstok
- overbrenging
Bovenwiel 45 kammen
Bovenbonkelaar 22 kammen
Onderbonkelaar 35 kammen
Vijzelwiel 31 kammen
Overbrengingsverhouding 1 : 2,31- hoogte
- wiekvorm
- Zelfzwichting met Oud-Hollandse voorzomen op beide roeden
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Bremer/Dunning 233 binnen 1984 1988 binnen aanw. 17,20 Bremer/Dunning 234 buiten 1984 1988 buiten aanw. 17,20 Pot ? buiten ? buiten 1984 17,20 Pot ? binnen ? binnen 1983 17,20 - wiekverbeteringen
Al vóór 1930 had de molen zelfzwichting met dwarskleppen (ook in de voorzomen) op beide roeden; de roeden zelf waren daarbij half-verdekkerd.
Bij de grote restauratie van 1988 is gekozen voor zelfzwichting met Oud-Hollandse voorzomen.- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte onbekend g.n. ? aanw.
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 9782
- inventarisnummer
- GR021
eigendom
- eigenaar
- Stichting Groninger Poldermolens
- eigendomsvorm
- Stichting
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Bemalen van de Lange Bovenrijgstepolder, thans op vrijwillige basis
- molenmaker
- G.D. van Dijk (1829) Fa. Dunning, Adorp (1988)
- omwentelingen
- eigendomshistorie
De Stichting Groninger Poldermolens is eigenaar sinds 1-01-2016, daarvoor was dat de Molenstichting Hunsingo e.o..
- geschiedenis
-
De molen werd in 1829 door G.D. van Dijk gebouwd voor de bemaling van het waterschap Lange Bovenrijgsterpolder (groot 224 ha).
In 1950 werd in de molen een elektromotor geplaatst, waarna de windbemaling werd gestopt. Om dit te benadrukken werden toen alle kleppen van de zelfzwichting meteen verwijderd. Wat daarna volgde was langdurige stilstand en - onvermijdelijk - verval. Dit laatste nam tenslotte zeer ernstige vormen aan.
In 1983 werd het achtkant, in afwachting van restauratie, geconserveerd, de kap (althans: wat daarvan restte) afgebroken en beide roeden doorgeslepen.
In 1988 volgde dan een restauratie die de molen ook weer maalvaardig maakte. De zelfzwichting werd opnieuw aangebracht, maar helaas is het allemaal niet zo fraai meer als rond 1950: door de dikkere rietlaag waren sterker geporde roeden nodig en moest men de ophekking in feite te laag beginnen. Over dwarskleppen en halve verdekkering is kennelijk niet meer gesproken.
Naar verluidt is dit een vrij lastig te bemalen molen: de opvoerhoogte is wat groot in verhouding tot de vlucht. Alleen bij stevige wind kan goed gemalen worden.
Opvallend is de bovenas: toen de vulstukken in 1988 vanwege de restauratie waren verwijderd, bleek deze as in het geheel geen fabricagegegevens te bevatten! Mogelijk blijft het fabrikaat daardoor voor altijd onbekend.
In het voorjaar van 2021 startte een flinke restauratie. Deze omvatte onder meer ingrijpend herstel aan wiekenkruis en staart. Alles is flink opgeknapt maar het kostte wat tijd: pas in november 2021 was de molen weer maalvaardig.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen