Coevorden, Drenthe

De Arend

Foto van De Arend, Coevorden, Vincent Mepschen (21-07-2015)De molen met de nieuwe, originele kleuren van vóór 1937 | Database Nederlandse molens
© Vincent Mepschen (21-07-2015)
De molen met de nieuwe, originele kleuren van vóór 1937

NederlandsEnglishFrançaisDeutschEspanõlPortuguesePусский简体中文

De Arend

1894
1978
Stellingmolen
Achtkante molen
Korenmolen
Krimweg 58
7741 KK Coevorden
X: 245490 Y: 519980
N 52.659756 O 6.724702
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Toon deze molen in Google Streetview
Drenthe
Coevorden
Coevorden
Gemeente Coevorden, sectie L, nr. 870
Stichting het Drentse Landschap

De stichting Het Drentse Landschap is eigenaar sinds 24 februari 2020. Daarvoor was dat de gemeente Coevorden.

In herstel (zie 'Geschiedenis')
2017: 255.771
eerdere tellerstanden ( ↓ ↑ )
  • 2016: 178.092
  • 2015: 154.058
  • 2014: 120.000
  • 2013: 223.064
  • 2011: 64.365
  • 2010: 41.503
  • 2009: 60.763
  • 2008: 72.482
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

Zeer groot

06-26559001

 Als de molen draait en op afspraak.

Fietsroute in de buurt van De Arend via fietsnetwerk.nl
3
02726
 
Vaags
Groot Wesseldijk
Verbij

De Arend

Constructie

Constructie

Houten achtkant, gedekt met riet, op stenen onderbouw

Gedekt met riet

20,50 m.
Oud-Hollands

Van 1937 tot ca. 1976 had de molen op beide roeden het systeem Van Bussel met - opmerkelijk - steekborden (maar door het intense verval was hier omstreeks 1970 vrijwel niets meer van over).
Bij de grote restauratie van 1977/78 is gekozen voor Oud-Hollands.

Roeden etc.

Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien

Kruiwerk etc.

Neutenkruiwerk; kruilier
Vaste Vlaamse blokvang uit vijf stukken; vangbalk met duim; vangstok; pal

Twee koppel 16der blauwe stenen; twee regulateurs; buil; koekenbreker; kammenluiwerk; afschietwerk. Op de begane grond een koppel 16der kunststenen, bestemd voor motoraandrijving (de motor zelf is niet meer aanwezig).

Bovenwiel 59 kammen
Bonkelaar 31 kammen
Spoorwiel 85 kammen
Steenschijflopen 28 staven
Overbrengingsverhouding 1 : 5,78

Luiwiel 28 kammen; luiaswiel 17 kammen
Tandwiel koekenbreker 28 kammen
Tandwiel op bolspil N-koppel (voor de buil) 11 kammen
Builwiel 27 kammen

van de stelling: 6,20 m.

Eenvoudige baard, wit geverfd, rood afgebiesd, met in schrijfletters de naam 'De Arend'.

In het riet op de romp is op één veld het bouwjaar 1894 aangegeven.

Gebr. Ritsema, Stroobos (1894)
D.J. Medendorp, Zuidlaren (1978)

De Arend

Verwijzingen

De Arend

Geschiedenis

Geschiedenis

De geschiedenis van de huidige molen is niet helemaal duidelijk: hij moet in 1894 zijn gebouwd door de molenmakers Ritsema te Stroobos voor J.B. Soppe, later als eigenaar opgevolgd door H. Soppe.
Er zijn echter aanwijzingen dat op deze plaats in 1888 een molen is gebouwd, die in 1890 alweer moet zijn verbrand. Of deze molen dan de opvolger daarvan is en waarom er dan vier jaar geen molen heeft gestaan: dit moet nog eens worden uitgezocht.

Het is tot op de dag van vandaag onbekend waar de molen precies vandaan komt. Volgens oud-molenaar Soppe was de molen uit de buurt van Haarlem afkomstig. Bij de herbouw in Coevorden is het achtkant "door midden gezaagd" en het bovenachtkant op een nieuw stenen onderstuk geplaatst. Hoe dan ook: deze molen is hier niet nieuw gebouwd. Aan diverse balken is goed te zien dat zij eerst elders zijn gebruikt. Een deel van de legeringsbalken uit het onderachtkant zijn als vloerbalken herplaatst. Het spilkalf is gemaakt uit een oude achtkantstijl van het onderachtkant, waar gepotdekselde planken op gezeten hebben.
De koningspil met spoorwiel is gelagerd op twee extra legeringsbalken. Dit heeft een merkwaardige zolderindeling tot gevolg: zo bevindt zich boven in het achtkant een grote loze ruimte. Mogelijk heeft de molen op zijn vorige plek een andere functie gehad.

In 1937 is de molen hersteld en bij deze gelegenheid werden de roeden gestroomlijnd, maar in 1951 kwam de windkracht buiten gebruik.

De molen raakte in verval en dat werd hier snel ernstig. Toen de gemeente Coevorden in 1976 eigenaar werd, was de toestand buitengewoon slecht: het riet van romp en kap grotendeels verdwenen, onderbouw en achtkant overwoekerd door klimop, de stelling vergaan en de roeden onherstelbaar. Jammer was ook dat het oude spoorwiel werd afgekeurd: dit was een omgebouwd bovenwiel, met nog altijd kammen aan de bovenzijde.

In 1977 werd een begin gemaakt met een zeer grote restauratie. Dit werk werd uitgevoerd door molenmaker Medendorp uit Zuidlaren. Het wiekenkruis werd toen weer voorzien van Oud-Hollandse ophekking. De molen draait sinds deze restauratie, die in 1979 werd opgeleverd, weer regelmatig.

Op 18 oktober 2011 werden beide roeden door de fa. Molema gestreken. Na in de werkplaats te zijn nagekeken werden zij nauwelijks een maand later alweer gestoken en voorzien van nieuwe hekkens en borden.

In de loop van 2013 is begonnen met verbetering van het maalwerk en met succes: op 13 augustus werd met het zuidelijke koppel na ruim 60 jaar weer op windkracht gemalen.
In 2014 werd bij een grote schilderbeurt de molen zoveel mogelijk weer met de kleuren van omstreeks 1937 uitgerust.

In januari 2019 besloot men, de molen stil te zetten: het middengedeelte van beide roeden bleek bij het zgn. doorschuiven behoorlijk door roestvorming aangetast.
Begin september 2019 zijn de oude roeden kaalgezet en op 17 september 2019 stak de firma Molema nieuwe roeden van eigen fabrikaat. Bij dit alles is een flink deel van het afkomende houtwerk (hekkens, borden e.d.) opnieuw gebruikt.
In het late najaar van 2021 begon de molenmaker aan de staart, waaraan veel hersteld dan wel vernieuwd diende te worden.

Het motorhok waar destijds een zuiggasmotor stond, is nog altijd aanwezig. Ooit kon die motor twee koppel stenen aandrijven, hiervan rest thans nog één.


De Arend

Aanvullingen

Aanvullingen

In 2008 waren er plannen om, ter gelegenheid van de Olympische Winterspelen 2010 in Vancouver (de Canadese stad die zoals bekend naar Coevorden is vernoemd) een replica van De Arend bij het Holland House te bouwen. Vanwege de hoge kosten heeft men hiervan uiteindelijk afgezien.

De Arend

Historische foto's

Historische foto's

Eertijds naar molendatabase.nl ingezonden historische foto’s van deze molen.
Kijk op allemolens.nl voor historische foto’s en documenten van deze molen.
Vaags
Groot Wesseldijk
Verbij

De Arend

Actuele foto's

De Arend, Coevorden, Vincent Mepschen (30-01-2015) | Database Nederlandse molens
© Vincent Mepschen (30-01-2015)
De Arend, Coevorden, Vincent Mepschen (20-2-2021) | Database Nederlandse molens
© Vincent Mepschen (20-2-2021)
De Arend, Coevorden, Vincent Mepschen (18-4-2021)Jacobsladder van het maalkoppel op de begane grond | Database Nederlandse molens
© Vincent Mepschen (18-4-2021)
Jacobsladder van het maalkoppel op de begane grond
De Arend, Coevorden, Vincent Mepschen (18-4-2021)Elektrisch aangedreven maalstoel op de begane grond | Database Nederlandse molens
© Vincent Mepschen (18-4-2021)
Elektrisch aangedreven maalstoel op de begane grond
De Arend, Coevorden, Vincent Mepschen (18-4-2021)Steenzolder. | Database Nederlandse molens
© Vincent Mepschen (18-4-2021)
Steenzolder.
De Arend, Coevorden, Vincent Mepschen (18-4-2021)Maalzolder. | Database Nederlandse molens
© Vincent Mepschen (18-4-2021)
Maalzolder.
De Arend, Coevorden, Vincent Mepschen (18-4-2021)Maalzolder met builmachine. | Database Nederlandse molens
© Vincent Mepschen (18-4-2021)
Maalzolder met builmachine.
De Arend, Coevorden, Vincent Mepschen (18-4-2021)Maalkoppel (NO) met wind aangedreven lijnkoekenbreker. | Database Nederlandse molens
© Vincent Mepschen (18-4-2021)
Maalkoppel (NO) met wind aangedreven lijnkoekenbreker.
De Arend, Coevorden, Vincent Mepschen (18-4-2021)Maalzolder. | Database Nederlandse molens
© Vincent Mepschen (18-4-2021)
Maalzolder.
De Arend, Coevorden, Vincent Mepschen (18-4-2021)Electromotor uit voormalige maalderij van Valthe (niet origineel). | Database Nederlandse molens
© Vincent Mepschen (18-4-2021)
Electromotor uit voormalige maalderij van Valthe (niet origineel).
De Arend, Coevorden, Vincent Mepschen (18-4-2021)Aandrijving builmachine op de bolspil van de maalstenen. | Database Nederlandse molens
© Vincent Mepschen (18-4-2021)
Aandrijving builmachine op de bolspil van de maalstenen.
De Arend, Coevorden, Vincent Mepschen (18-4-2021)Kapzolder. | Database Nederlandse molens
© Vincent Mepschen (18-4-2021)
Kapzolder.
De Arend, Coevorden, Vincent Mepschen (18-4-2021)Aandrijving lijnkoekenbreker op het spoorwiel. | Database Nederlandse molens
© Vincent Mepschen (18-4-2021)
Aandrijving lijnkoekenbreker op het spoorwiel.
De Arend, Coevorden, Vincent Mepschen (21-07-2015)Kammenluiwerk met afschietwerk | Database Nederlandse molens
© Vincent Mepschen (21-07-2015)
Kammenluiwerk met afschietwerk
De Arend, Coevorden, Vincent Mepschen (21-07-2015)Bovenwiel met initialen op ijzerbalk J.D.M. 19 78 G.N (Molenmakers J.D. Medendorp en G.Nijman) | Database Nederlandse molens
© Vincent Mepschen (21-07-2015)
Bovenwiel met initialen op ijzerbalk J.D.M. 19 78 G.N (Molenmakers J.D. Medendorp en G.Nijman)
 

Draag zelf bij

    Tekst  
Stuur ons uw teksten over deze molen
  |   Stuur ons uw teksten over de motor in deze molen (indien van toepassing)
Vanwege migratie van de server is het even niet mogelijk om teksten in te sturen.
   
    Foto's  
Stuur uw foto's van deze molen (ook eventuele motor)
Vanwege migratie van de server is het even niet mogelijk om foto's in te sturen.