- naam
- Hackfortsche Molen / Op 't Hoge
- modeltype
- Ronde molen, stellingmolen
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- herbouwd
- 1943
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis.
- adres
-
Het Hoge 66
7251 XZ Vorden - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 00909
- oude dbnr.
- B286
- Meest recente aanpassing
- | Molenaar (nieuw)
Molen Hackfortsche Molen / Op 't Hoge, Vorden
Vorden, Gelderland
b
locatie
- plaats
-
Vorden
- gemeente
- Bronckhorst, Gelderland
- streek
- Achterhoek
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Vorden, sectie K, nr. 4609
- geo positie
-
X: 217734, Y: 457680N: 52.10380, O: 6.30287
- biotoopwaarde
- 4 (aanvaardbaar)
- landschappelijke waarde
- Groot maar wordt verminderd door beplantingen
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Het Hoge 66
7251 XZ Vorden - molenaar
- Stephan Fransen / Peter Wassink / Hans Basten
- telefoon
- 06-40860774
- website
- www.hackfortschewindmolen.nl
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- ja
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
In de regel woensdag en zaterdag 10:00 - 15:00 uur en op afspraak.
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
Eigen gemalen tarwe- en roggeproducten en een klein aanbod bakmixen.
- meelverkoop
- ja
- museuminformatie
- gericht op scholen
- ja
- informatie voor scholen
Graag op afspraak. De molenaars hebben een "Molenspel" ontwikkeld, speciaal voor de jeugd.
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van Hackfortsche Molen / Op 't Hoge via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Ronde molen, stellingmolen
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Ronde stenen molen
- kap
- Gedekt met riet
- inrichting
Eén koppel 17der en één koppel 16der kunststenen; sleepluiwerk; steenkraan.
- versieringen
Eenvoudige baard, wit geverfd met dunne rode bies, met tegenwoordig het opschrift: "Hackfortsche Molen" en daaronder "1851".
- plaats bediening
- stellingmolen
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Neutenkruiwerk. Kruilier.
- vlucht
- 23,00 m.
- vang
- Vlaamse vang; 5 vaste stukken. Vangbalk met haak; vangstok. Pal.
- overbrenging
Bovenwiel 63 kammen
Bovenbonkelaar 35 kammen
Spoorwiel 97 kammen
Steenschijven 27 staven
Overbrengingsverhouding 1 : 6,47- hoogte
- van de stelling: 6,30 m.
- wiekvorm
- Binnenroede systeem Van Bussel met Ten Havekleppen; buitenroede systeem Van Bussel
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Groot Wesseldijk 11 binnen 1985 1985 binnen aanw. 23,00 Groot Wesseldijk 12 buiten 1985 1985 buiten aanw. 23,00 Pot ? binnen ? 1943 binnen 1985 23,00 Pot ? buiten ? 1943 buiten 1985 23,00 - wiekverbeteringen
Sinds de rehabilitatie van 1943 heeft deze molen op de binnenroede het systeem Ten Have met stroomlijnneus; de buitenroede heeft sinds dat jaar een stroomlijnneus.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Enthoven & Co, L.I. 568 1870 1943 aanw. 05,00
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 38119
- inventarisnummer
- GL125
eigendom
- eigenaar
- Stichting Vordense Molens
- eigendomsvorm
- Stichting
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis.
- molenmaker
- ? (1851) G.J. ten Have, Vorden (1943)
- omwentelingen
- geschiedenis
-
De molen, die zeer lang in eigendom van de adellijke familie Van Westerholt van Hackfort bleef, is sinds 1905 gepacht en bemalen door leden van de familie Gerritsen.
Al in het begin van de 20ste eeuw bouwde men aan de noordzijde van de molen een machinekamer, waarin een petroleummotor werd geplaatst. De aandrijving ging via een lange riem van de begane grond naar de eerste verdieping. Op de eerste verdieping, de maalzolder, is nog een liggende as aanwezig die door genoemde riem aangedreven werd. Via conische gietijzeren tandwielen werd een staande spil aangedreven die door een rondsel het spoorwiel aan kon drijven. In dat geval moest de windkracht worden uitgeschakeld door het uitnemen van zeven kammen uit het bovenwiel (zodat de bonkelaar vrij rond kon draaien).
Later werd door de familie Gerritsen vlakbij de molen een maalderij gebouwd, waarna de molen geheel in onbruik raakte. Het gevlucht werd verwijderd (op foto's uit 1937 staat de molen zonder roeden) en dat leidde tot verwaarlozing en - onvermijdelijk - verval: op een zeker moment kwam de gehele stelling naar beneden.
Tijdens het oorlogsjaar 1943 besloot baron van Westerholt van Hackfort om beide molens in zijn bezit weer maalvaardig te restaureren (zie ook "Trivia"). Die restauratie werd uitgevoerd door Gerrit Jan ten Have, die het gevlucht meteen voorzag van het (later naar hem vernoemde) wieksysteem met de grote zwichtklep. Toen kreeg de molen ook de huidige ijzeren bovenas; vóór die tijd was er steeds een houten as geweest. Gerritsen maalde vervolgens weer een aantal jaren met de wind.
In 1967 en in 1974 vonden kleine herstelbeurten plaats. In 1985 voerde molenmakerij Groot Wesseldijk een uitvoeriger restauratie uit: de oude, in 1943 gestoken tweedehands Potroeden werden vervangen door nieuwe gelaste exemplaren en ook werd de stelling grotendeels vernieuwd.
Van 1983 tot 1992 maalde Frans Limbeek voor een flink aantal bakkers in de omgeving; daarna is er voornamelijk alleen gedraaid.
Opvallend in deze toch vrij forse molen: de maalzolder bevindt zich op de eerste zolder, dus ónder de stelling. De maalstenen bevinden zich op de stellingzolder en niet, zoals gewoonlijk, hoger. Tussen stelling- en kapzolder zijn er geen andere vloeren: er is alleen een zeer lange trap (met tussenplatform) naar de kap.
Op het eerste gezicht lijkt dit ruimteverspilling: de molenaar kan zijn maalgoed alleen maar kwijt van de begane grond tot de stellingzolder. Maar sommigen menen, dat deze indeling niet alleen maar nadelig is: voordeel van zo'n laaggeplaatste maalzolder is, dat de molenaar relatief gemakkelijk contact met de begane grond en dus de klanten had. Aannemelijk is daarom, dat op deze molen voornamelijk aan loonmalen werd gedaan en daarom vrijwel nooit sprake was van voorraad.
Een technisch detail: het Ten Havesysteem wordt hier niet bediend met een zwichtstok, maar door middel van een wiel met tandheugel en rondgaande ketting.
Eigenaren van deze molen:
B.F.L. baron van Westerholt van Hackfort en A. baron van Westerholt van Hackfort (1851 - 1857)
A. baron van Westerholt van Hackfort (1857 - 1879)
B.F.W. baron van Westerholt van Hackfort (1879 - 1934)
A. baron van Westerholt van Hackfort (1934 -1960)
Gemeente Vorden, later gemeente Bronckhorst (1960 - 1999)
Stichting Vordense Molens (1999 - heden) -
aanvullingen
- toelichting naam
Tegenwoordig wordt de naam van de molen gespeld als "Hackfortsche Molen". De ook wel gebruikte aanduiding "Op 't Hoge" wijst erop, dat de molen op een hoger gedeelte van Vorden was gebouwd.
- trivia
Molenaar-pachter Gerritsen maakte op een dag in 1942 of 1943, heel onofficieel, duidelijk dat de windmolen in ere moest worden hersteld: hij hield eigenaar baron van Westerholt gewoon staande op de weg en deelde hem mede: “Baron, wo’j mie de windemölle maaken, ik heb gin drinken meer veur de motor”.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen