Molen De Hoop, Rha

Rha, Gelderland
b

korte karakteristiek

naam
De Hoop
modeltype
Ronde molen, beltmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
herbouwd
1999
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

adres
Rhabergseweg 12
7224 NB Rha
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
fietsroute
fietsroute in de buurt van De Hoop via fietsnetwerk.nl
Ten Bruggencate-nr.
00391
oude dbnr.
B265
Meest recente aanpassing
| Foto
media-bestand
Molen 00391 De Hoop (Rha)
W. Jans (25-08-2001).

locatie

plaats
Rha
plaatsaanduiding
gemeente
Bronckhorst, Gelderland
kadastrale aanduiding
Gemeente Steenderen, sectie T, nr. 197
geo positie
X: 207005, Y: 452061
N: 52.05441, O: 6.14543
biotoopwaarde
4 (aanvaardbaar)
landschappelijke waarde
Groot

contact en bezoek

bezoek/postadres
Rhabergseweg 12
7224 NB Rha
molenaar
H. Hofman
telefoon
0575-451126
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden
eerste en derde zaterdag v.d. maand 10.00 - 16.00 uur en op afspraak
toegangsprijzen
winkelinformatie
Meelproducten, ansichtkaarten
meelverkoop
ja
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden

constructie

modeltype
Ronde molen, beltmolen
krachtbron
wind
functie
romp
Ronde stenen molen. Molenbelt deels afgegraven en vervangen door betonnen ruimten.
kap
Gedekt met riet
inrichting

Eén koppel 15der blauwe en één koppel 15der kunststenen;  regulateur (voor één koppel stenen); steenkraan; sleepluiwerk

versieringen

Eenvoudige baard, wit geverfd, met in rozetten het jaartal '18' '79' en daaronder 'De Hoop'

Eenvoudige windvaan in de vorm van een molen met daarin uitgehakt de naam van de molen.

plaats bediening
beltmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Neutenkruiwerk; kruihaspel
vlucht
17,20 / 17,30 m.
vang
Vlaamse vang; vangbalk met haak; vangstok
overbrenging

Bovenwiel 46 kammen
Bovenbonkelaar 22 kammen, steek 11,0 cm.
Spoorwiel 66 kammen
Steenschijflopen 20 staven, steek 8,0 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 6,90

hoogte
van de belt: 3,00 m.
wiekvorm
Binnenroede systeem Van Bussel met Ten Haveklep; buitenroede systeem Van Bussel
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Vaags ✉︎ 31 buiten 1999 2000 buiten aanw. 17,30
Vaags ✉︎ 32 binnen 1999 2000 binnen aanw. 17,20
Fransen ✉︎ g.n. binnen 1923 1953 binnen 1998 18,00
Pot ✉︎ ? buiten ? buiten 1998 18,00
bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
onbekend ✉︎ g.n. ? aanw. 03,40
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

molenmaker
?? (1879) Fa. Vaags, Aalten (1999)
voorganger
omwentelingen
geschiedenis

Beltkorenmolen De Hoop werd in 1856 gebouwd in opdracht van A. Reuling. Deze molen brandde op 20 juni 1877 af. Daarna werd de huidige molen gebouwd. Wat betreft het bouwjaar lijkt '1879' dan niet helemaal correct. Het is waarschijnlijker dat deze molen al in 1878 klaar was. 

Tot omstreeks 1962 bleef de molen in bedrijf, maar daarna brak een periode van langdurig en ernstig verval aan. Dit was jarenlang hét crepeergeval onder de Gelderse molens.
Daar kwam pas een einde aan toen in 1995 het Amsterdamse echtpaar Hofman de molen kocht van de familie Windmöller.
De familie Hofman richtte een stichting op om de molen te behouden en startte de fondswerving om de voor de restauratie benodigde ƒ 620.000,-- bijeen te krijgen. Op 21 november 1998 kon met de restauratiewerkzaamheden worden begonnen.
In november 1999 werd de kap geplaatst en in maart 2000 het gevlucht aangebracht. Op zaterdag 6 mei 2000 volgde de feestelijke ingebruikname.

Stilstand en langdurig verval hadden hier een duidelijke oorzaak: de remkleppen waren niet door Ten Have, maar in 1953 door iemand anders bij wijze van imitatie aangebracht. Omdat de kleppenas niet op de juiste plaats was gemonteerd (vrijwel in het midden; bij een goed gemaakte klep is die verhouding ongeveer 2/5 op 3/5) functioneerde het systeem slecht en kon er dus niet goed gemalen worden. Daarom kwam, al vrij kort na deze investering, de molen stil te staan en zette het verval in. Let wel: bij de laatste grote restauratie kreeg 'Rha' échte Ten Havekleppen!

De bovenas bleek in 1998 bij het wegnemen van de vulstukken te bestaan uit twee met bouten aan elkaar gezette delen. Zeer waarschijnlijk is dit een sloopas die speciaal voor deze molen op ongebruikelijke maar feitelijk zeer praktische wijze is ingekort: men heeft kennelijk gewoon het middenstuk er tussenuit gezaagd!

 

aanvullingen

literatuur

J.S. Bakker, 'Molen De Hoop in Rha geeft geheimen prijs', in: Molenwereld 2 (1999), pp. 43-44.

foto's

foto's