- naam
- Zeldenrust
- modeltype
- Standerdmolen, grondzeiler
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan op vrijwillige basis
- adres
-
Oude Kleefsebaan 23a
6611 AM Overasselt - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 12349
- oude dbnr.
- B261
- Meest recente aanpassing
- | Kleine correctie(s)
Molen Zeldenrust, Overasselt
Overasselt, Gelderland
b
locatie
- plaats
-
Overasselt
- gemeente
- Heumen, Gelderland
- streek
- Rijk van Nijmegen
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Overasselt, sectie F, nr. 528
- geo positie
-
X: 182783, Y: 418771N: 51.75694, O: 5.78960
- biotoopwaarde
- 4 (aanvaardbaar)
- landschappelijke waarde
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Oude Kleefsebaan 23a
6611 AM Overasselt - molenaar
- Stijn Arts / Wilma van den Broek / Nico van den Broek
- telefoon
-
molenzeldenrust@hotmail.com
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- nee
- open op zondag
- ja
- op afspraak
- ja
- openingstijden
In de regel zondag 13.00 - 16.00 uur en op afspraak via mailadres molen.
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- ja
- informatie voor scholen
Op afspraak via mailadres.
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van Zeldenrust via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Standerdmolen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Kast overwegend lichtgeel geverfd, rood afgebiesd; borst gedekt met gepotdekselde houten delen in visgraatverband, groen geverfd.
- kap
- Gedekt met eiken schaliën
- inrichting
Voormolen: koppel 17der kunststenen; achtermolen: koppel 14der blauwe stenen; sleepluiwerk (sleepwiel draaiend aan de binnenzijde van de bovenwielvelg).
- plaats bediening
- grondzeiler
- plaats kruiwerk
- middenkruier
- kruiwerk
- Zetelkruiwerk, kruihaspel
- vlucht
- 25,50 m.
- vang
- Vlaamse vang; 4 vaste stukken. Vangbalk met haak; vangtrommel.
- overbrenging
Bovenwiel (tandkrans trapzijde) 72 kammen
Steenschijfloop 14 staven
Overbrengingsverhouding 1 : 5,14
Bovenwiel (tandkrans borstzijde) 69 kammen
Steenschijfloop 15 staven
Overbrengingsverhouding 1 : 4,60- hoogte
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Derckx 394 buiten 1981 1982 buiten aanw. 25,50 Derckx 395 binnen 1981 1982 binnen aanw. 25,50 - wiekverbeteringen
Deze molen heeft bij de herbouw van 1982 geen wiekverbetering gekregen.
De verwoeste voorganger had van 1939 tot november 1972 een stroomlijnsysteem dat het midden hield tussen Dekker en Van Bussel en was aangebracht door G.J. van Riet (Nijmegen).- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte onbekend 1 1981 1982 aanw.
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 408888
- inventarisnummer
- GL084
eigendom
- eigenaar
- Gemeente Heumen
- eigendomsvorm
- Gemeente
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan op vrijwillige basis
- molenmaker
- Fa. Gebr. Coppes, Bergharen (1982)
- voorganger
- omwentelingen
- geschiedenis
-
Deze molen is nieuw gebouwd en in 1982 opgeleverd als opvolger van een bij de zeer zware storm van 12/13 november 1972 grotendeels verwoeste standerdmolen.
Die molen was in 1736 in Geertruidenberg gebouwd, later verplaatst naar Raamsdonksveer en in 1890 tenslotte naar Overasselt. Dit laatste werk was uitgevoerd door molenaar/molenmaker G.J. Jacobs, die meerdere molens bouwde en verbouwde.
In 1939 bracht G.J. van Riet, molenmaker te Nijmegen en broer van de (bekendere) Marien van Riet uit Goes, op beide roeden een stroomlijnsysteem aan, dat het midden hield tussen Dekker en Van Bussel.
De beruchte orkaan van 12/13 november 1972 betekende het einde voor de toen al jaren buiten bedrijf zijnde en inmiddels vervallen molen: het gehele wiekenkruis werd achterover geblazen. De bovenas brak hierbij niet en als gevolg sleurde het bovenwiel een groot deel van de kast mee. Wat overeind bleef was niet meer dan de standerd en het onderste deel van de kast.
In 1977 begon molenmakerij Coppes (Bergharen), op enige honderden meters van de oude locatie, met de plaatsing van een onderbouw van een nieuwe standerdmolen. Dit project, dat mede bekostigd werd uit werkverruimingsfondsen, ondervond de nodige vertraging en werd pas in 1982 voltooid: op 11 september dat jaar heeft men de molen feestelijk in gebruik genomen.
Gezien de staat waarin de molen in 1972 verkeerde en de aard van de verwoesting van de zware storm, is dit project neergekomen op totale herbouw: naar verluidt is alleen de vanghaak nog uit de voorganger, voor de rest is alles nieuw!
Helaas is in de huidige molen vrijwel niets terug te zien van het karakteristieke uiterlijk van de voorganger: zo is er sinds 1982 een afzonderlijke luikap terwijl die vroeger deel uitmaakte van de gehele molenkap; die kap was bovendien gedekt met losagnes. De huidige kast is lichtgeel geschilderd met een rode bies, terwijl de oude kast, ook lichtgeel, juist een heel fraaie en originele bies had en ook op andere delen buitengewoon rijk beschilderd was. Jammer dat hier niet meer aandacht voor is geweest.
Maar wat zeker meetelde: Overasselt had zijn molen terug!
aanvullingen
- toelichting naam
De in 1972 verloren gegane voorganger van deze molen had al de naam 'Zeldenrust'.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen