Molen De Zwaluw, Oudemolen

Oudemolen, Drenthe
b

korte karakteristiek

naam
De Zwaluw
modeltype
Kantige molen, grondzeiler
functie
korenmolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf

adres
Molensteeg 10
9484 TE Oudemolen
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
fietsroute
fietsroute in de buurt van De Zwaluw via fietsnetwerk.nl
Ten Bruggencate-nr.
00685
oude dbnr.
B24
Meest recente aanpassing
| Geschiedenis
media-bestand
Molen 00685 De Zwaluw (Oudemolen)
Willem Telgen (25-6-2020)

locatie

plaats
Oudemolen
plaatsaanduiding
gemeente
Tynaarlo, Drenthe
kadastrale aanduiding
Gemeente Vries, sectie W, nr. 1343
geo positie
X: 239326, Y: 563716
N: 53.05370, O: 6.64488
biotoopwaarde
3 (matig)
landschappelijke waarde
Groot

contact en bezoek

bezoek/postadres
Molensteeg 10
9484 TE Oudemolen
molenaar
Gerard Fredriks / Anne Hulst / Albert Kalk / Dirk Tijseling
telefoon
06-30697279
e-mail

social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden

Donderdag 11:00 - 14:30 uur, zaterdag 10:00 - 16:00 uur en op afspraak

toegangsprijzen
winkelinformatie
meelverkoop
nee
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden

constructie

modeltype
Kantige molen, grondzeiler
krachtbron
wind
kenmerken
functie
romp
Houten achtkant, gedekt met riet, met stenen veldmuren
kap
Gedekt met riet
inrichting

Eén koppel maalstenen, sleepluiwerk (op spoorwielvelg); elevator in kelder (buiten gebruik)

versieringen

Eenvoudige baard, wit geverfd, rood afgebiesd, met in reliëf het uitgehakte opschrift "De Zwaluw".

In het rietdek is het bouwjaar '1837' aangebracht.

plaats bediening
grondzeiler
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Voeghoutenkruiwerk. Kruilier met kabel.
vlucht
20,00 m.
vang
Vlaamse vang; vangbalk met haak; vangstok
overbrenging

Bovenwiel 60 kammen
Bovenbonkelaar 31 kammen
Spoorwiel 79 kammen
Steenschijfloop 25 staven
Overbrengingsverhouding 1 : 6,12

hoogte
wiekvorm
Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
media-bestand
Roede 325, Vaags
Vaags
✉︎ 325 binnen 2014 2014 binnen aanw. 20,00
Buurma ✉︎ 113 buiten 1981 1981? buiten aanw. 20,00
Bremer ✉︎ 2 binnen 1951 1951 binnen 2014 20,00
wiekverbeteringen

Vanaf ca. 1952 tot 1980 was de binnenroede voorzien van zelfzwichting met een stroomlijnneus. Bij de grote restauratie van 1980/'81 is dit weer vervangen door Oud-Hollands met zeilen.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
De Prins van Oranje ✉︎ 1415 1893 1951 aanw.
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf

molenmaker
L. Reinds, Beilen / B. Sluiter, De Groeve (1837)
omwentelingen
geschiedenis

De molen werd in 1837 gebouwd door de molenmakers L. Reinds te Beilen en B. Sluter te De Groeve, ter vervanging van een omgewaaide standerdmolen, die op zijn beurt waarschijnlijk opvolger was van een watermolen op de Drentse A.
De molen was overigens niet geheel nieuw, maar werd gebouwd met onderdelen van een molen, die te Schipborg was afgebroken.

In 1947 was de toestand slecht: zo stond de molen al geruime tijd met één roede. In 1951 volgde restauratie door molenmakerij Bremer (Adorp). Om te beginnen werd de oude houten bovenas vervangen door een tweedehands exemplaar en stak Bremer een nieuwe gelaste roede. Commissaris der Koningin mr. J. Cramer stelde op 27 september 1951 de molen weer in werking. Op dat moment was de molen op beide roeden nog uitgerust met zeilen maar al snel, ergens rond 1952, moet op de binnenroede zelfzwichting met een stroomlijnneus zijn aangebracht. 

In de loop van de jaren '70 was er weer sprake van een periode van verval, waarna in 1980/'81 restauratie volgde. De zelfzwichting op de binnenroede verdween bij deze gelegenheid weer.

De molen draait zeer geregeld.

Een paar technische details:
- De in 1951 gestoken binnenroede werd in 2014 vervangen werd en was tot op dat moment zeer waarschijnlijk de oudste nog draaiende gelaste roede van Nederland. Hij heeft het 63 jaar volgehouden (en wordt nu los bij de molen bewaard). 
- Het bovenwiel heeft zes plooistukken.
- De bovenas is afkomstig van de afgebrande molen van Termunten. Het was een korte as; het één meter lange achtereinde is rond en aangegoten met een pen. Het geheel draait zowel bij de hals als de pen in een gietijzeren lager.

foto's

foto's