Molen De Hoop, Giesbeek

Giesbeek, Gelderland
b

korte karakteristiek

naam
De Hoop
modeltype
Ronde molen, stellingmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
herbouwd
1927 / 1956 / 1981
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
adres
Meentsestraat 3
6987 CH Giesbeek
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
03494
oude dbnr.
B216
Meest recente aanpassing
| Conversie
media-bestand
Molen 03494 De Hoop (Giesbeek)
Frans Kerstens (23-8-2016)

locatie

plaats
Giesbeek
plaatsaanduiding
gemeente
Zevenaar, Gelderland
kadastrale aanduiding
Gemeente Bahr en Lathum, sectie E, nr. 1517
geo positie
X: 201724, Y: 445485
N: 51.99578, O: 6.06754
biotoopwaarde
3 (matig)
landschappelijke waarde
Zeer groot

contact en bezoek

bezoek/postadres
Meentsestraat 3
6987 CH Giesbeek
molenaar
Koos van Hal
telefoon
06-33335644/06-27027246
website
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden
zaterdags 9.00 - 13.00 uur en op afspraak
toegangsprijzen
winkelinformatie
Diverse meelproducten
meelverkoop
ja
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden
fietsroute
fietsroute in de buurt van De Hoop via fietsnetwerk.nl
social media

constructie

modeltype
Ronde molen, stellingmolen
krachtbron
wind
functie
romp
Ronde stenen molen
kap
Gedekt met dakleer
inrichting

Eén koppel 16der kunststenen; sleepluiwerk

versieringen

Eenvoudige baard, zwart geverfd, met in witte cijfers en letters de opschriften '1888 "De Hoop' 1982'

plaats bediening
stellingmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Engels. Kruirad.
vlucht
20,50 m.
vang
Vlaamse vang; onbekend aantal stukken. Vangbalk met haak; vangtrommel. Pal.
overbrenging

Bovenwiel 57 kammen
Bovenbonkelaar 30 kammen, steek 11,8 cm.
Spoorwiel 82 kammen
Steenschijfloop 25 staven, steek 8,2 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 6,23

hoogte
van de stelling: 3,35 m.
wiekvorm
Systeem van Bussel met neusremkleppen op beide roeden
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Vaags ✉︎ 475 buiten 2020 2021 buiten aanw. 20,60
Vaags ✉︎ 476 binnen 2020 2021 binnen aanw. 20,60
Groot Wesseldijk ✉︎ 3 buiten 1981 1981 buiten 2021 20,50
Groot Wesseldijk ✉︎ 2 binnen 1981 1981 binnen 2021 20,50
wiekverbeteringen

In ieder geval vanaf 1927 had deze molen op de binnenroede zelfzwichting met Oud-Hollandse voorzomen, dit alles te bedienen via de doorboorde bovenas. De buitenroede had zeilen.
Bij het grote herstel van de oorlogsschade in 1956 is de molen voorzien van het stroomlijnsysteem Van Bussel met neusremkleppen. Dit is bij de grote restaratie van 1981 opnieuw aangebracht.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
De Prins van Oranje ✉︎ 1019 1876 1956 aanw. 04,40
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
molenmaker
Fa. Adriaens, Weert (1956) Fa. Groot Wesseldijk, Laren (1981)
omwentelingen
eigendomshistorie

Zie 'Geschiedenis'.

geschiedenis

In 1886 kocht G.J. Winterink uit Drempt in Giesbeek een stuk grond, waarop hij een beltmolen, een bakkerij en een woonhuis liet bouwen. In 1902 kwam er aan de oostzijde van de molen een 5 pk stoommachine; de bijbehorende maalstoel kwam in de molen. Hierdoor kon hij ook bij windstilte doormalen. Later werd de stoommachine vervangen door een dieselmotor en die op zijn beurt weer door een elektromotor.
Op 11 juni 1927 verongelukte de molen als gevolg van een cycloon: kap en wiekenkruis schoven van de molen af; op dat moment had de molen op één roede zelfzwichting. Uiteraard moest de molen daarna ingrijpend worden hersteld. De zelfzwichting keerde evenwel terug.
In 1942 verkocht de toen 80-jarige stichter van de molen zijn bezit (en overleed 2 jaar later).

In 1945 werd de molen wederom zwaar beschadigd, ditmaal door oorlogshandelingen. Het herstel kwam pas in 1956 gereed. Hierbij werden onderdelen gebruikt van De Dankbaarheid, ofwel de molen van Boonen, te Kreijel (Lb.), een molen die opgegeven was voor de sloop.

In 1964 leek het alweer gedaan met het actieve bestaan van deze molen: het gehele binnenwerk werd uitgebroken en de belt voor ongeveer 2/3 afgegraven. Toenmalig eigenaar Wieland was duidelijk meer bakker dan molenaar.

In 1979 werd de molen eigendom van de gemeente Angerlo, die de molen in 1981 liet restaureren. Hierbij werd de afgegraven belt definitief door een stelling vervangen, dat wil zeggen: de molen is deels ombouwd door een supermarkt, waarvan het dak als stelling fungeert; voor ongeveer de helft is er een 'echte' stelling.
Verder werd onder meer een nieuwe kap gemaakt, een kopie van de Adriaens-kap die na de zware oorlogsschade was aangebracht. Vóór 1945 had 'De Hoop' een typische (oorspronkelijke) Kreeftenberg-kap, heel spits met een platte bovenkant, zoals bijvoorbeeld op de korenmolens te Braamt, Nieuw-Wehl en (ook lang geleden) de Witte Molen te Nijmegen.

De molenaar maalt voor diverse bakkers en voor de verkoop in de molen zelf.

Eigenaren van de molen waren
:
G.J. Winterink (1888-1942)
W. Kuijper (1942-1948)
Th.A. Wieland (1948-1965)
F. Jansen (1965-1968)
Th. Derksen (1968-1979)
Gemeente Angerlo (1979-2004)
Gemeente Zevenaar (2004-heden).


foto's

foto's