Makkum, Drenthe

(grondzeiler)

Foto van (grondzeiler), Makkum, Sander Boom (26-2-2023)De molen heeft nieuwe fokken, gemaakt door molenmaker Nieman.  | Database Nederlandse molens
© Sander Boom (26-2-2023)
De molen heeft nieuwe fokken, gemaakt door molenmaker Nieman.

NederlandsEnglishFrançaisDeutschEspanõlPortuguesePусский简体中文

(grondzeiler)

1906
Grondzeiler
Achtkante molen
Korenmolen
Makkum 38
9411 TK Makkum
X: 232090 Y: 540520
N 52.846375 O 6.531491
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Toon deze molen in Google Streetview
Drenthe
Midden-Drenthe
Makkum
Gemeente Beilen, sectie T, nr. 357
J.K. Bos

J.K. Bos is eigenaar sinds 1-12-2005, daarvoor was dat H. Mulder.

In herstel (zie 'Geschiedenis')
Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf

Groot, maar wordt uit sommige hoeken beperkt door beplantingen

Jacco Bos
06 - 10055421

Op afspraak via jacco-herma.bos@home.nl

Fietsroute in de buurt van (grondzeiler) via fietsnetwerk.nl
17
00689
 
Vaags
Groot Wesseldijk
Verbij

(grondzeiler)

Constructie

Constructie

Houten achtkant, gedekt met riet, met stenen veldmuren

Gedekt met riet

19,00 m.
Systeem Fauël met remkleppen op beide roeden (bediening via spin op de askop en doorboorde as).

Deze molen was steeds met Oud-Hollandse ophekking en zeilen uitgerust, maar kreeg in 1964 het systeem Fauël (fokwieken). Dit werd na de stormschade van 1972 rond 1982 vernieuwd.
Na de stormschade van 1993 heeft men opnieuw fokken aangebracht, evenwel nu met grote remkleppen, die via de doorboorde as kunnen worden bediend.

Roeden etc.

Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien

Kruiwerk etc.

Voeghoutenkruiwerk; kruilier
Vaste Vlaamse vang; vangbalk met duim; vangstok

Eén koppel maalstenen

Onvoldoende gegevens bekend

Eenvoudige baard, wit geverfd, rood afgebiesd, zonder opschrift

L. Reinds, Beilen (1906)

(grondzeiler)

Verwijzingen

(grondzeiler)

Geschiedenis

Geschiedenis

Deze molen werd in 1906 in opdracht van Lukas Reinds te Beilen gebouwd als opvolger van een standerdmolen. Deze, de laatste standerdmolen van Drenthe, woei op 18 januari 1906 om en stond aan de overzijde van de weg.

Voor de nieuw te bouwen molen werd gebruik gemaakt van een gesloopte poldermolen uit Kropswolde. Het achtkant kreeg daarbij geen ondertafelement: de (vermoedelijk toen iets ingekorte) stijlen staan op acht gemetselde poeren.

In 1944 werd de molen hersteld: Harm Wiertsema uit Scheemda stak een tweedehands ijzeren bovenas en deed daarnaast nog meer. De binnenroede bleef evenwel een houten borstroede.

In november 1957 brak een deel van één van de roeden af, waarna de molen meteen buiten gebruik werd gesteld.
Een restauratie liet enige jaren op zich wachten en voltrok zich vervolgens ook moeizaam: de molenmakers Doornbosch en Schuitema begonnen in 1961 maar pas in 1964 kreeg de molen zijn nieuwe roeden.

Veel gedraaid of gemalen werd er daarna niet en een nieuwe tegenslag volgde bij de beruchte storm van 12/13 november 1972: zowel fokken als hekkens kregen een enorme dreun en de hele zaak was behoorlijk ontzet. Herstel liet daarna een tijd op zich wachten. Pas in de vroege jaren '80 was het wiekenkruis weer compleet en de molen maalvaardig.

Daarmee was het voor deze kleine korenmolen bepaald nog niet gedaan: op 13 januari 1993 sloeg, wederom bij een zware storm, de gehele kap van de molen, waarbij ook as en roeden verloren gingen.

In 1997 werd de molen geheel gerestaureerd opgeleverd met onder meer een nieuwe kap, bovenas en roeden.
Daarna is veelvuldig met de molen gedraaid en gemalen, maar inmiddels (2022) lijkt een nieuwe opknapbeurt noodzakelijk om de molen draaivaardig te houden. Het ziet er evenwel naar uit dat dit gaat lukken: de eigenaar is er volop mee bezig.
In februari 2023 was men bezig met de montage van nieuwe fokken.


(grondzeiler)

Aanvullingen

Aanvullingen

Deze molen heeft, voorzover bekend, nooit een naam gehad. Evenwel valt in 'Allemolens' op dat de naam "Boerenmolen" hier erg vaak valt.

(grondzeiler)

Historische foto's

Historische foto's

Kijk op allemolens.nl voor historische foto’s en documenten van deze molen.
Vaags
Groot Wesseldijk
Verbij

(grondzeiler)

Actuele foto's

(grondzeiler), Makkum, Willem Jans (28-8-2010). | Database Nederlandse molens
© Willem Jans (28-8-2010).
(grondzeiler), Makkum, W. Jans (22-7-2006) | Database Nederlandse molens
© W. Jans (22-7-2006)
(grondzeiler), Makkum, Boukje van Leijen (12-5-2022) | Database Nederlandse molens
© Boukje van Leijen (12-5-2022)
(grondzeiler), Makkum, Rob Pols (23-5-2012) | Database Nederlandse molens
© Rob Pols (23-5-2012)
(grondzeiler), Makkum, Sander Boom (1-4-2021)Op deze foto is de overdwarse zwichtstok zichtbaar. | Database Nederlandse molens
© Sander Boom (1-4-2021)
Op deze foto is de overdwarse zwichtstok zichtbaar.
(grondzeiler), Makkum, Rob Pols (23-5-2012) | Database Nederlandse molens
© Rob Pols (23-5-2012)
(grondzeiler), Makkum, Rob Pols (23-5-2012).Het interieur op de begane grond. Het achtkant is gebouwd op penanten. De achtkantstijlen staan binnen de veldmuren. | Database Nederlandse molens
© Rob Pols (23-5-2012).
Het interieur op de begane grond. Het achtkant is gebouwd op penanten. De achtkantstijlen staan binnen de veldmuren.
(grondzeiler), Makkum, Rob Pols (23-5-2012)De bediening van de remkleppen van de fokwieken gebeurt d.m.v. van een doorboorde bovenas en een spin op de askop. | Database Nederlandse molens
© Rob Pols (23-5-2012)
De bediening van de remkleppen van de fokwieken gebeurt d.m.v. van een doorboorde bovenas en een spin op de askop.
(grondzeiler), Makkum, W. Jans (22-7-2006) | Database Nederlandse molens
© W. Jans (22-7-2006)
(grondzeiler), Makkum, Sander Boom (1-4-2021)De begane grond is toegankelijk als rustpunt voor fietsers. | Database Nederlandse molens
© Sander Boom (1-4-2021)
De begane grond is toegankelijk als rustpunt voor fietsers.
(grondzeiler), Makkum, Sander Boom (1-4-2021)De bolspil met daaraan de regulateur. | Database Nederlandse molens
© Sander Boom (1-4-2021)
De bolspil met daaraan de regulateur.
(grondzeiler), Makkum, Sander Boom (1-4-2021)De balk tussen de achtkantstijlen is waarschijnlijk een overblijfsel van een tweede maalkoppel dat ooit tegenover het andere maalkoppel moet hebben gelegen.  | Database Nederlandse molens
© Sander Boom (1-4-2021)
De balk tussen de achtkantstijlen is waarschijnlijk een overblijfsel van een tweede maalkoppel dat ooit tegenover het andere maalkoppel moet hebben gelegen.
(grondzeiler), Makkum, Sander Boom (10-4-2021)Het spoorwiel. | Database Nederlandse molens
© Sander Boom (10-4-2021)
Het spoorwiel.
(grondzeiler), Makkum, Sander Boom (10-4-2021)De steenzolder. | Database Nederlandse molens
© Sander Boom (10-4-2021)
De steenzolder.
(grondzeiler), Makkum, Sander Boom (10-4-2021)De pen met de overdwarse zwichtstok. | Database Nederlandse molens
© Sander Boom (10-4-2021)
De pen met de overdwarse zwichtstok.
(grondzeiler), Makkum, Sander Boom (10-4-2021)Toelichting fotograaf: Uniek in het noorden: de donsbalk hangt tussen 2 achtkantstijlen. In het noorden is het gebruikelijk dat de donsbalk op de legeringsbalken ligt. Ook is de steenspil van het voormalige tweede koppel stenen te zien. Op de locatie van dit voormalige tweede koppel is te zien dat de vloer nieuwer is, en op de begane grond zijn nog sporen te zien van het bijbehorende paard. Ik vraag me nog steeds af, waarom de steenspil er nog is!  | Database Nederlandse molens
© Sander Boom (10-4-2021)
Toelichting fotograaf: Uniek in het noorden: de donsbalk hangt tussen 2 achtkantstijlen. In het noorden is het gebruikelijk dat de donsbalk op de legeringsbalken ligt. Ook is de steenspil van het voormalige tweede koppel stenen te zien. Op de locatie van dit voormalige tweede koppel is te zien dat de vloer nieuwer is, en op de begane grond zijn nog sporen te zien van het bijbehorende paard. Ik vraag me nog steeds af, waarom de steenspil er nog is!
 

Draag zelf bij

    Tekst  
Stuur ons uw teksten over deze molen
  |   Stuur ons uw teksten over de motor in deze molen (indien van toepassing)
Vanwege migratie van de server is het even niet mogelijk om teksten in te sturen.
   
    Foto's  
Stuur uw foto's van deze molen (ook eventuele motor)
Vanwege migratie van de server is het even niet mogelijk om foto's in te sturen.