Molen Schoonoord, Alverna

Alverna, Gelderland
b

korte karakteristiek

naam
Schoonoord
modeltype
Ronde molen, beltmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf; onderdeel pianohandel

adres
Valendrieseweg 301
6603 AC Alverna
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
fietsroute
fietsroute in de buurt van Schoonoord via fietsnetwerk.nl
Ten Bruggencate-nr.
06403
oude dbnr.
B168
Meest recente aanpassing
| Overig
media-bestand
Molen 06403 Schoonoord (Alverna)
D. Arp (17-6-2008).

locatie

plaats
Alverna
plaatsaanduiding
gemeente
Wijchen, Gelderland
kadastrale aanduiding
Gemeente Wijchen H, nr. 4105
geo positie
X: 180292, Y: 423798
N: 51.80225, O: 5.75389
biotoopwaarde
2 (bedenkelijk)
landschappelijke waarde
Vrij groot aan de oostkant; vanuit de beide toegangswegen tot Alverna is de molen zichtbaar. Vanuit de westkant (Wijchen) is de molen vrijwel onzichtbaar door allerhande bomen.

contact en bezoek

bezoek/postadres
Valendrieseweg 301
6603 AC Alverna
molenaar
Frederik Peters
telefoon
website
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
nee
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden

Als de molen draait en op afspraak

toegangsprijzen
winkelinformatie
meelverkoop
nee
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden

constructie

modeltype
Ronde molen, beltmolen
krachtbron
wind
functie
romp
Ronde stenen molen, opvallend recht gemetseld
kap
Gedekt met dakleer
inrichting

Twee koppel 16der kunststenen; sleepluiwerk

versieringen

Eenvoudige baard met het opschrift: 'Schoonoord 1887', vergezeld van muzieksleutels (vanwege de pianohandel die in de molen gevestigd is).

plaats bediening
beltmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Engels. Kruilier.
vlucht
24,40 m.
vang
Vlaamse vang; 4 scharnierende stukken. Vangbalk met haak; vangtrommel. Pal.
overbrenging

Bovenwiel 64 kammen
Bovenbonkelaar 33 kammen, steek 12,3 cm.
Spoorwiel 78 kammen
Steenschijflopen 33 staven, steek 10,0 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 4,58

hoogte
van de belt: 2,80 m.
wiekvorm
Systeem Van Bussel met automatische remkleppen op beide roeden
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Vaags ✉︎ 106 buiten 2004 2006 buiten aanw. 24,40
Vaags ✉︎ 107 binnen 2004 2006 binnen aanw. 24,40
bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
Enthoven & Co, L.I. ✉︎ 277 1861 aanw. 05,50
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf; onderdeel pianohandel

omwentelingen
geschiedenis

De molen is op de huidige locatie bij het dorpje Alverna gebouwd als opvolger van een standerdmolen, die door brand werd verwoest. De molen is in 1887 gelijktijdig met een naastgelegen klooster gebouwd. In 1889 kwam er een kerk bij. In 1980 werden het klooster en de kerk afgebroken.

Zowel in 1890 als in 1941 moest de molen na brand worden hersteld. Die laatste keer was vanwege de beruchte zware storm van 14 november 1940: de molen liep door de vang, was niet meer te stoppen en brandde vervolgens uit. Eigenaar was toen J. Koning.
Herstel werd uitgevoerd door de fa. Adriaens te Weert, onbekend is vooralsnog met welke onderdelen van welke molen(s).
In de oorlog werden met de molen ook nog signalen verzonden aan onderduikers.

In 1965 werd opnieuw een restauratie uitgevoerd. Gedraaid werd er niet en in 1987 moest de molen opnieuw hersteld worden, maar ook daarna werd er niet gedraaid.

Pas sinds december 2002 is er, aanvankelijk niet zonder problemen - de molen verkeerde bepaald niet in geweldige staat - weer met enige regelmaat gedraaid. Er waren plannen om de molen maalvaardig te restaureren en ook het Van Busselsysteem weer aan te brengen.
Een onverwachte gebeurtenis heeft de gang van zaken versneld en wéér ging het om brand: in de vroege ochtend van zaterdag 29 november 2003 onststond in een loods naast de molen een grote brand. De molen liep als gevolg hiervan behoorlijke schade op, waardoor draaien voorlopig niet mogelijk was.

In 2005 werden romp en kap hersteld; eind maart 2006 de nieuwe roeden gestoken. Later zijn ook de Van Busselneuzen aangebracht. 17 april 2006, Tweede Paasdag, draaide de molen voor het eerst in ruim twee jaar.

Regelmatig is de molen aan het draaien gebracht. In 2020 kon men evenwel niet onder nieuw herstel uit en ditmaal betrof dat onder meer het bovenwiel. Dat is tijdelijk geheel verwijderd om grondig te worden nagekeken. In april 2020 bood de kap van de molen dan ook de opvallende aanblik van een kale bovenas en een vang, die geheel in de lucht leek te hangen.

 

foto's

foto's