Alblasserdam, Zuid-Holland

Souburgse Molen

Foto van Souburgse Molen, Alblasserdam, Cornelis Dekker (22-12-2020) | Database Nederlandse molens
© Cornelis Dekker (22-12-2020)

NederlandsEnglishFrançaisDeutschEspanõlPortuguesePусский简体中文

Souburgse Molen

1860
2019
Grondzeiler
Ronde stenen molen
Poldermolen
Kortland 57
2954 LC Alblasserdam
X: 106169 Y: 430948
N 51.864944 O 4.678254
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Toon deze molen in Google Streetview
Zuid-Holland
Alblasserdam
Alblasserdam
Gemeente Alblasserdam, sectie D, nr. 507
SIMAV

De SIMAV is eigenaar sinds 27-2-2014, daarvoor was dat de gemeente Alblasserdam, daarvoor de familie Van der Lee.

Draaivaardig
2021: 405.959
2020: 145.218
eerdere tellerstanden ( ↓ ↑ )

2020: vanaf mei

Vh. bemalen van de polder Souburg, thans buiten bedrijf

Groot maar wordt verminderd door beplantingen.

Hans Tuytel / Arie Hoek / Teus Stam / Anton Stam

In de regel maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag en zaterdag.

Fietsroute in de buurt van Souburgse Molen via fietsnetwerk.nl
1362
02569
 
Vaags
Groot Wesseldijk
Verbij

Souburgse Molen

Constructie

Constructie

Ronde stenen molen, cylindrisch tot ca. 0,90 m. boven het maaiveld, daarna sterk conisch gemetseld

Gedekt met dakleer

18,40 m.
Oud-Hollands

Deze molen heeft nooit een wiekverbetering ondergaan.

Roeden etc.

Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien

Kruiwerk etc.

10 stalen rollen in stoelen aan de overring gemonteerd, draaiend op de onderring.
Losse Vlaamse blokvang uit vier stukken; vangblak met haak; vangstok

IJzeren scheprad Ø 4,10 m., breed 0,30 m., op gietijzeren wateras in de molen.

Bovenwiel 50 kammen;
Bovenschijfloop 23 staven, steek 11,2 cm.
Onderschijfloop 17 staven
Onderwiel 68 kammen, steek 13,8 cm.
Overbrengingsverhouding 1,84 : 1.

Eenvoudige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd, met op twee afzonderlijke houten plaatjes de opschriften 'ANNO' en '1860'.

Fa. de Gelder (2013 en 2019/20)

Souburgse Molen

Verwijzingen

Souburgse Molen

Geschiedenis

Geschiedenis

Deze molen is in 1860 gebouwd ter vervanging van een wipmolen. Die laatste molen dateerde in beginsel tenminste uit 1542.

In de jaren '30 van de 20ste eeuw is de molen vermoedelijk buiten bedrijf gekomen na een polderpeilverlaging: als gevolg had het scheprad te weinig tasting meer.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft de molen via een kunstgreep tóch gefunctioneerd: een ijzeren wieltje op de koningspil was gekoppeld aan een as die zo het gemaal naast de molen aan het draaien kon brengen. Om die as naar buiten te kunnen leiden heeft men toen simpelweg een gat in de (dikke) stenen molenmuur gehakt!
De molen bleef op deze manier tot omstreeks 1945 in bedrijf, waarna dit werd overgenomen door een centrifugaalpomp, aangedreven door een elektromotor. Het ijzeren wieltje onderaan de koningspil is nog altijd aanwezig. 

Tegen de romp van de vanaf 1945 stilstaande molen heeft men later een lage woning gebouwd, waarna kruien en draaien niet meer mogelijk was. Zo bleef de molen, compleet met wiekenkruis en binnenwerk, staan. De waterlopen waren evenwel gedicht en volgestort met zand, de voorwaterloop werd zelfs deels verwijderd.

Stilstand leidde onherroepelijk tot verval: in 1997 werden beide roeden gestreken. Op dat moment verkeerde de molen in erg slechte staat en was de woning naast (en in) de molen verlaten en ook niet meer bewoonbaar te noemen.

Plannen om deze molen te herstellen waren er wel, maar alles voltrok zich moeizaam vanwege allerlei zaken, zoals het particuliere eigendom van de polder, de inmiddels door bomengroei sterk verslechterde omgeving en plannen van de gemeente Alblasserdam voor woningbouw op betrekkelijk korte afstand van de molen, aan de overzijde van de Alblas.

In oktober 2013 volgde een belangrijke stap in de vorm van een opmerkelijke restauratie: de kap werd van de romp getakeld om op de grond geheel te worden vernieuwd. Intussen bleef de stenen romp zoals die was. Men had kennelijk vastgesteld dat de romp, ondanks de inmiddels zeer slechte staat, voldoende sterk was om de herstelde kap te dragen.
Op 18 oktober 2013 plaatste wethouder Veerman van Alblasserdam de kap op de stenen romp. Daarna gebeurde lange tijd niets.
 
1 juli 2019 startten de restauratiewerkzaamheden officieel: de stenen romp zou eerst recht worden gezet, daarna was de romp zelf aan de beurt om geheel te worden hersteld en vervolgens weer gepleisterd. Dat werk heeft men in het voorjaar van 2020 opgeleverd.
Op 5 mei 2020 werden in alle vroegte de nieuwe roeden gestoken, waarna snel de ophekking volgde. Op 11 mei 2020 draaide de molen voor het eerst in zeer vele jaren weer.

De molen is vooralsnog alleen draaivaardig. Het polderpeil is namelijk dermate gedaald (ruim een meter ten opzichte van het oorspronkelijke peil!) dat bemalen van een polder van slechts 25 ha. uitgesloten moet worden geacht: het scheprad hangt droog. Wél is er de intentie om te zijner tijd tot een maalcircuit te komen.

De Souburgse molen wordt door een groep enthousiaste molenaars bij toerbeurt aan het draaien gebracht.

Souburgse Molen

Aanvullingen

Aanvullingen

Deze molen wordt vernoemd naar de polder die hij kon bemalen.

Souburgse Molen

Historische foto's

Historische foto's

Kijk op allemolens.nl voor historische foto’s en documenten van deze molen.
Vaags
Groot Wesseldijk
Verbij

Souburgse Molen

Actuele foto's

Souburgse Molen, Alblasserdam, Dirk Zuidgeest (17-5-2020) | Database Nederlandse molens
© Dirk Zuidgeest (17-5-2020)
Souburgse Molen, Alblasserdam, Cornelis Dekker (10-10-2020) | Database Nederlandse molens
© Cornelis Dekker (10-10-2020)
Souburgse Molen, Alblasserdam, Kees Kammeraat (28-11-2020) | Database Nederlandse molens
© Kees Kammeraat (28-11-2020)
Souburgse Molen, Alblasserdam, Cornelis Dekker (22-12-2020) | Database Nederlandse molens
© Cornelis Dekker (22-12-2020)
Souburgse Molen, Alblasserdam, Kees Kammeraat (28-11-2020) | Database Nederlandse molens
© Kees Kammeraat (28-11-2020)
Souburgse Molen, Alblasserdam,  Rob Pols (30-12-2020)Een beeld op het zogeheten galghout, de horizontale balk op de staart. Galghouten zijn streekeigen in de Alblasserwaard. Het is daarom te prijzen dat het galghout bij de recente grote restauratie weer is toegepast! | Database Nederlandse molens
© Rob Pols (30-12-2020)
Een beeld op het zogeheten galghout, de horizontale balk op de staart. Galghouten zijn streekeigen in de Alblasserwaard. Het is daarom te prijzen dat het galghout bij de recente grote restauratie weer is toegepast!
Souburgse Molen, Alblasserdam, Cornelis Dekker (22-12-2020) | Database Nederlandse molens
© Cornelis Dekker (22-12-2020)
Souburgse Molen, Alblasserdam, Kees Kammeraat (28-11-2020)Het scheprad is opgebouwd uit vier haspel-armen. | Database Nederlandse molens
© Kees Kammeraat (28-11-2020)
Het scheprad is opgebouwd uit vier haspel-armen.
Souburgse Molen, Alblasserdam, Vincent Mepschen (23-10-2021)Het onderwiel heeft geen kammen, de molen kan alleen uit het werk draaien. | Database Nederlandse molens
© Vincent Mepschen (23-10-2021)
Het onderwiel heeft geen kammen, de molen kan alleen uit het werk draaien.
Souburgse Molen, Alblasserdam, Vincent Mepschen (23-10-2021)Bovenschijfloop. | Database Nederlandse molens
© Vincent Mepschen (23-10-2021)
Bovenschijfloop.
Souburgse Molen, Alblasserdam, Vincent Mepschen (23-10-2021)Twee rollen onder elk voeghout | Database Nederlandse molens
© Vincent Mepschen (23-10-2021)
Twee rollen onder elk voeghout
Souburgse Molen, Alblasserdam, Kees Kammeraat (28-11-2020)Het kruiwerk bestaat uit tien ijzeren rollen - vijf voor en vijf achter - elk in een stoel onder tegen de overring gemonteerd. | Database Nederlandse molens
© Kees Kammeraat (28-11-2020)
Het kruiwerk bestaat uit tien ijzeren rollen - vijf voor en vijf achter - elk in een stoel onder tegen de overring gemonteerd.
Souburgse Molen, Alblasserdam, Vincent Mepschen (23-10-2021)Bovenwiel. | Database Nederlandse molens
© Vincent Mepschen (23-10-2021)
Bovenwiel.
Souburgse Molen, Alblasserdam, Cornelis Dekker (20-2-2021) | Database Nederlandse molens
© Cornelis Dekker (20-2-2021)
 

Draag zelf bij

    Tekst  
Stuur ons uw teksten over deze molen
  |   Stuur ons uw teksten over de motor in deze molen (indien van toepassing)
Vanwege migratie van de server is het even niet mogelijk om teksten in te sturen.
   
    Foto's  
Stuur uw foto's van deze molen (ook eventuele motor)
Vanwege migratie van de server is het even niet mogelijk om foto's in te sturen.