- naam
- De Kameel
- modeltype
- Ronde molen, stellingmolen
- functie
- korenmolen, elektriciteitsopwekker
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan op vrijwillige basis, kantoorruimte.
- adres
-
Doeleplein 6
3111 PA Schiedam - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 12207
- oude dbnr.
- B1327
- Meest recente aanpassing
- | Molenaar
Molen De Kameel, Schiedam
Schiedam, Zuid-Holland
b
locatie
- plaats
-
Schiedam
- gemeente
- Schiedam, Zuid-Holland
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Schiedam, sectie A, nr. 2161
- geo positie
-
X: 87174, Y: 437241N: 51.91952, O: 4.40127
- biotoopwaarde
- 5 (goed)
- landschappelijke waarde
- Groot maar wordt beperkt door stedelijke hoogbouw
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Doeleplein 6
3111 PA Schiedam - molenaar
- Ernst Richel / Bram de Vries
- telefoon
- 010 426 12 91
-
info@deschiedamsemolens.nl
- website
- www.deschiedamsemolens.nl
- social media
- open voor publiek
- nee
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van De Kameel via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Ronde molen, stellingmolen
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Ronde stenen molen
- kap
- Gedekt met gepotdekselde delen
- inrichting
Eén koppel 16der kunststenen; sleepluiwerk.
De begane grond en onderste drie zolders zijn in gebruik als ontvangst-, kantoor- en vergaderruimte van de Stichting De Schiedamse Molens.- versieringen
Eenvoudige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd, met het opschrift 'AN NO 2010'; daaronder in veel kleinere cijfers het jaartal '17 15'.
- plaats bediening
- stellingmolen
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Engels; 40 ijzeren rollen. Kruirad.
- vlucht
- 25,90 / 25,95 m.
- vang
- Vlaamse vang; 4 scharnierende stukken. Vangbalk met haak; vangstok. Kneppel.
- overbrenging
Bovenwiel 80 kammen
Bovenschijfloop 39 staven steek 10,7 cm
Spoorwiel 101 kammen
Steenschijfloop 36 staven steek 8,4 cm
Overbrengingsverhouding 1 : 5,75- hoogte
- van de stelling: 15,80 m.
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Vaags 221 buiten 2010 2011 buiten aanw. 25,95 Vaags 222 binnen 2010 2011 binnen aanw. 25,90 - wiekverbeteringen
Deze molen heeft bij de bouw geen wiekverbetering gekregen.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Geraedts g.n. 2010 2010 aanw. 04,05
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- g.m.
- inventarisnummer
- ZH120A
eigendom
- eigenaar
- Stichting de Schiedamse Molens
- eigendomsvorm
- Stichting
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan op vrijwillige basis, kantoorruimte.
- molenmaker
- Stichting Restauratiewerkplaats Schiedam (2010)
- voorganger
- omwentelingen
- eigendomshistorie
Deze molen is steeds eigendom van de Stichting de Schiedamse Molens geweest.
- geschiedenis
-
Deze molen is een replica, min of meer, op de plaats waar tot 1868 korenmolen 'De Kameel' stond.
De omstandigheden onder welke die 'Kameel' verloren ging waren verdacht. De Schiedamsche Courant berichtte hierover als volgt: "In den vroegen morgen van Maandag 20 maart 1865, ten omstreeks vijf ure, heeft de molen De Kameel aan de Noordvest, nabij de gewezen Overschiesche Poort te Schiedam, bij een felle oosten wind, na eerst een roede gedeeltelijk te hebben verloren, de ijzeren as en roeden met gehele kap en het daaraan bevestigde binnen- en buitenwerk afgeworpen; ook een groot stuk muur van den bovenomtrek van den molen en een belangrijk gedeelte der balie werden in den val meegesleept. Het gekraak en gedreun waren zoo verschrikkelijk, dat velen aan een aardbeving hebben gedacht". Het verhaal gaat dat, toen alles op straat lag, men probeerde de zeilen weg te halen om de verzekeringsmaatschappij de indruk te ontnemen dat teveel zeil was gevoerd. Al met al lijkt hier opzet in het spel geweest om óf verzekeringsgelden te innen óf vanwege de onvrede dat er een nieuwe baas op de molen zou komen!
De molen werd niet meer hersteld, maar grotendeels gesloopt. Drie jaar later, in 1868 dus, verdween ook het laatste restant van deze 'Kameel'.
Nadat in de twintigste eeuw er al eens over gesproken was, werd dit, na enige jaren van planning, pas na 2000 werkelijkheid. Er zou een geheel nieuwe Kameel worden gebouwd, niet ver van de plek, waar zijn gelijknamige voorganger had gestaan.
Nadat de stenen romp was gebouwd, werd op 10 december 2010 de kap geplaatst. De roeden werden vervolgens gestoken op 14 maart 2011. De molen is voorzien van een koppel maalstenen, maar er wordt serieus nagedacht om deze molen op de één of andere manier in te schakelen voor elektriciteitsopwekking.
De bovenas heeft men laten gieten naar de vorm van een klassieke Nolet-as, één van de oudst bekende fabrikaten molenassen. Dergelijke assen zijn/waren in gebruik op de Schiedamse molens De Vrijheid en De Walvisch.
Opmerkelijk is dat de molenromp voorzien is van een invaart. Hierdoor is het mogelijk, per boot de molen binnen te varen. Dit kwam vroeger bij uitzondering op aan buitenwater gelegen korenmolens voor, maar was als zodanig nergens meer aanwezig.
aanvullingen
- toelichting naam
Deze molen heeft dezelfde naam gekregen als zijn in de 19de eeuw verdwenen voorganger.
- literatuur
J.S. Bakker, De komende Kameel, in: Molenwereld 140 (2010), pp. 336 - 342.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen