Roelofarendsveen, Zuid-Holland

Veendermolen

Foto van Veendermolen, Roelofarendsveen, Frank Hendriks (5-1-2014) | Database Nederlandse molens
© Frank Hendriks (5-1-2014)

NederlandsEnglishFrançaisDeutschEspanõlPortuguesePусский简体中文

Veendermolen

1934 (onderbouw 1830)
Grondzeiler
Ronde stenen molen
Poldermolen
Aderweg 2
2371 AH Roelofarendsveen
X: 102608 Y: 465933
N 52.179050 O 4.621201
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Toon deze molen in Google Streetview
Zuid-Holland
Kaag en Braassem
Roelofarendsveen
Gemeente Alkemade, sectie H, nr. 3112
Rijnlandse Molenstichting

De Rijnlandse Molenstichting is eigenaar sinds 1978, daarvoor was dat vanaf 1934 de Veenderpolder.

Maalvaardig
Bemalen van de Veenderpolder, thans op vrijwillige basis; zeilschool

Zeer groot; dominerende functie bij open water en diepe polders

Pieter den Haan
071-3317454

Op afspraak

Fietsroute in de buurt van Veendermolen via fietsnetwerk.nl
1101
05152
 
Vaags
Groot Wesseldijk
Verbij

Veendermolen

Constructie

Constructie

Ronde stenen molen, getailleerd gemetseld, op achtkante gemetselde voet van ca. 2,00 m.

Gedekt met koperen platen

27,20 / 27,35 m.
Systeem Fauël met steekborden op beide roeden

Bij de oplevering in 1934 werd deze molen op beide roeden voorzien van het systeem Dekker.
Omstreeks 1945 moet men de buitenroede voorzien hebben van het systeem Havinga, ofwel de 'Prinsenmolenwiek'. In 1956 of '57 is op beide roeden het systeem Fauël (fokwieken) aangebracht.

Roeden etc.

Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien

Kruiwerk etc.

Engels; kruirad
Losse Vlaamse blokvang uit vier stukken; vangbalk met haak; vangstok; kneppel

Stalen vijzel, Ø 1,20 m.
Sinds 1958 herbergt deze molen tevens zeilschool 'De Wijde Aa'.

Bovenwiel 65 kammen
Bovenschijfloop 36 staven, steek 13,0 cm.
Onderwiel 68 kammen
Vijzelwiel 52 kammen, steek 9,7 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 2,34
De onderste wielen zijn conisch van constructie.

Eenvoudige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd, met de opschriften ANNO 1790 en daaronder '1830' 1934'; daarnaast nog enige kleine rozetten.

(N.B. De oorspronkelijke baard bevatte alleen het opschrift "Anno 1934").

Kleine gevelsteen op het zuidoostveld van de onderbouw met de tekst:
J. Kempenaar
Heeft den eersten
steen gelegen
den 6 July 1830

Een tweede gevelsteen geplaatst onder de eerste steen:
DEELRESTAURATIE
TE DANKEN AAN:
STICHT. "WIJDE AA"
10-09-'88 R.M.ST.

Op het westveld van de onderbouw staat sinds enige jaren weer een geteerd zwart kruis (bij meer Rijnlandse molens gebruikelijk).

A.J. Dekker, Leiden (ontwerp en advies); Fa. Verbij, Hoogmade (uitvoering, 1934)

Veendermolen

Verwijzingen

Veendermolen

Geschiedenis

Geschiedenis

Vanaf 1830 stond ter plaatse een achtkante met rietgedekte molen die in 1926 grotendeels werd gesloopt en vervangen werd door een dieselgemaal in de molenstomp.

In 1934 besloot het polderbestuur dit gemaal, vanwege herhaald slecht functioneren, weer te vervangen door een windmolen. De huidige stenen molen werd naar ontwerp en onder advies van A.J. Dekker gebouwd door molenmakerij Verbij uit Hoogmade. Kaponderdelen, as en roeden kwamen van de achtkante molen van de Noordeind- en Geerpolder bij Langeraar. Bij oplevering werd deze molen uiteraard voorzien van het wieksysteem Dekker.
Opmerkelijk is de kapbedekking van koperen platen; dit omdat de aannemer in 1934 tegelijk bezig was met de kerktoren van Hoogmade en daar de nodige platen overhield.

Malen met de nieuwe Veendermolen was overigens geen eenvoudige zaak: de bovenas vertoonde al spoedig scheuren, waardoor deze snel warm liep. Vier uur draaien betekende: vier uur stilstaan om de as laten afkoelen!
Om deze reden werd in 1944 bij de Grofsmederij te Leiden een nieuwe bovenas besteld. Veel te malen viel er in 1944 overigens niet: aan het einde van de Tweede Wereldoorlog was de Veenderpolder op last van de Duitse bezetter een tijdlang geïnundeerd en mocht er niet worden gemalen.
Na de bevrijding heeft, toen een zandzuiger van ƒ 20.000,--(!) dit werk niet aankon, de molen zijn eigen polder weer drooggemalen. Molenaar Kraan ontving hiervoor tenslotte een extra vergoeding van ƒ 250,--........

Na 1945 werd de buitenroede voorzien van het systeem Havinga (ook wel bekend als de "Prinsenmolenwiek"). Dit voldeed niet echt: de molen werd er erg hollerig van. In 1956 of '57 zijn beide roeden voorzien van fokken.

In 1967 besloot de polder over te gaan op elektrische bemaling: Leen van den Berg, molenaar sinds 1949, kreeg ontslag en de molenvijzel werd uitsluitend nog elektrisch aangedreven.

Tijdens de hevige storm van 12/13 november 1972 ging de toen al ruim vijf jaar stilstaande molen aan het draaien, maar door ingrijpen van enkele molenaars kon verwoesting worden voorkomen. Dit leidde ook tot nieuwe belangstelling voor de molen en niet lang daarna volgde herstel.

Vanaf 1973 wordt er weer geregeld gemalen, maar alleen nog op vrijwillige basis.
Eénmaal is daar een uitzondering op gemaakt: in april 2006 werd de polder tijdelijk uitsluitend op windkracht bemalen, toen het elektrisch gemaal van de Veenderpolder vervangen moest worden. Molenaar Pieter den Haan had hierover goede afspraken gemaakt met het Hoogheemraadschap van Rijnland.

In de tweede helft van 2019 onderging de molen een herstelbeurt, waarbij de kapbedekking grondig werd nagekeken en nieuwe fokken op beide roeden werden aangebracht.

Molenaars van de nieuwe Veendermolen
:
Jan van der Willik, zoon van de laatste molenaar van de oude Veendermolen, 1934
J. van Rijt 1934 - 1935
W. Kraan 1935 - 1949
Leen van den Berg 1949 - 1967
Wim van Krieken 1973 - 1978
Willem van Velzen 1978 - 2000
Pieter den Haan 1988 - heden


Veendermolen

Aanvullingen

Aanvullingen

De verschillende bouwjaren en -stijlen maken deze molen bijzonder. Van grotere afstand lijkt het een rietgedekte achtkanter; pas dichtbij blijkt het een stenen molen te zijn.
Ook de koperen kapbedekking is zeer ongewoon.

Deze molen wordt vernoemd naar de polder die hij kan bemalen.

Veendermolen. Een stukje Oud-Hollandse glorie. (z.p. 1978)
J.S. Bakker, 'De Veendermolen, van bouw naar herbouw', in: Molenwereld 3 (2001) 78 - 86
Jan Hofstra, 'Veendervijzel', in: Molenwereld 6 (2001) 164 - 167
Andries Veloo, 'Pieter den Haan van de Veendermolen', in: Molenwereld 157 (2012) 99 - 103

Veendermolen

Historische foto's

Historische foto's

Kijk op allemolens.nl voor historische foto’s en documenten van deze molen.
Vaags
Groot Wesseldijk
Verbij

Veendermolen

Actuele foto's

Veendermolen, Roelofarendsveen, Abel van Loenen (24-10-2021) | Database Nederlandse molens
© Abel van Loenen (24-10-2021)
Veendermolen, Roelofarendsveen, Dennis van Dijk (12-5-2018) | Database Nederlandse molens
© Dennis van Dijk (12-5-2018)
Veendermolen, Roelofarendsveen, Piet Glasbergen (28-3-2017) | Database Nederlandse molens
© Piet Glasbergen (28-3-2017)
Veendermolen, Roelofarendsveen, R. Kingma (19-4-2015) | Database Nederlandse molens
© R. Kingma (19-4-2015)
Veendermolen, Roelofarendsveen, Wim Koree (20-1-2019) | Database Nederlandse molens
© Wim Koree (20-1-2019)
Veendermolen, Roelofarendsveen, Piet Glasbergen (11-3-2014) | Database Nederlandse molens
© Piet Glasbergen (11-3-2014)
Veendermolen, Roelofarendsveen, Piet Glasbergen (28-3-2017) | Database Nederlandse molens
© Piet Glasbergen (28-3-2017)
Veendermolen, Roelofarendsveen, Piet Glasbergen (11-3-2014) | Database Nederlandse molens
© Piet Glasbergen (11-3-2014)
Veendermolen, Roelofarendsveen, Op deze foto valt de kapbedekking van koperen platen goed op!  Gerard Barendse (2007). | Database Nederlandse molens
© Op deze foto valt de kapbedekking van koperen platen goed op!
Gerard Barendse (2007).
Veendermolen, Roelofarendsveen, Rob Simons (28-10-2012) | Database Nederlandse molens
© Rob Simons (28-10-2012)
Veendermolen, Roelofarendsveen, Onderste foto: De kruivloer is in beton uitgevoerd.  Rob Simons (28-10-2012). | Database Nederlandse molens
© Onderste foto: De kruivloer is in beton uitgevoerd.
Rob Simons (28-10-2012).
 

Draag zelf bij

    Tekst  
Stuur ons uw teksten over deze molen
  |   Stuur ons uw teksten over de motor in deze molen (indien van toepassing)
Vanwege migratie van de server is het even niet mogelijk om teksten in te sturen.
   
    Foto's  
Stuur uw foto's van deze molen (ook eventuele motor)
Vanwege migratie van de server is het even niet mogelijk om foto's in te sturen.