Molen Munnekezijlster Molen / Rust Roest, Munnekezijl

Munnekezijl, Fryslân
b

korte karakteristiek

naam
Munnekezijlster Molen / Rust Roest
modeltype
Kantige molen, stellingmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf

adres
Poorthoek 8
9853 PM Munnekezijl
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
fietsroute
fietsroute in de buurt van Munnekezijlster Molen / Rust Roest via fietsnetwerk.nl
Ten Bruggencate-nr.
04443
oude dbnr.
B107
Meest recente aanpassing
| Overig
media-bestand
Molen 04443 Munnekezijlster Molen / Rust Roest (Munnekezijl)
Martin E. van Doornik (27-7-2013).

locatie

plaats
Munnekezijl
plaatsaanduiding
gemeente
Noardeast-Fryslân, Fryslân
kadastrale aanduiding
Gemeente Burum, sectie A, nr. 991
geo positie
X: 214133, Y: 591205
N: 53.30405, O: 6.27424
biotoopwaarde
4 (aanvaardbaar)
landschappelijke waarde
Zeer groot

contact en bezoek

bezoek/postadres
Poorthoek 8
9853 PM Munnekezijl
molenaar
Jan Ellens
telefoon
0594-688691
e-mail

website
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
nee
op afspraak
nee
openingstijden

In de regel zaterdag

toegangsprijzen

0,00

winkelinformatie
meelverkoop
nee
museuminformatie
gericht op scholen
ja
informatie voor scholen

Na telefonische afspraak.

bijzonderheden

constructie

modeltype
Kantige molen, stellingmolen
krachtbron
wind
kenmerken
functie
romp
Houten achtkant, gedekt met riet, op stenen onderbouw
kap
Gedekt met riet
inrichting

Eén koppel 17der en één koppel 16der kunststenen (het laatste aangedreven door een Samofa-dieselmotor); pletterij; kammenluiwerk; afschietwerk

versieringen

Eenvoudige baard, wit geverfd, rood afgebiesd, met de jaartallen '1856 1999'.

De sluitsteen in de toog boven één van de inrijpoorten bevat het bouwjaar '1856'.

plaats bediening
stellingmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Neutenkruiwerk; kruilier
vlucht
19,28 m.
vang
Vlaamse vang, vangbalk met duim, vangstok
overbrenging

Bovenwiel 59 kammen
Bovenbonkelaar 33 kammen, steek 9,0 cm.
Spoorwiel 85 kammen
Steenschijflopen 28 staven, steek 9,0 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 5,43

hoogte
van de stelling: 5,75 m.
wiekvorm
Systeem Fauël met automatische remkleppen op beide roeden.
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Straathof ✉︎ 286 buiten 2016 2017 buiten aanw. 19,28
Straathof ✉︎ 287 binnen 2016 2017 binnen aanw. 19,28
Derckx ✉︎ 55 binnen 1971 1971 binnen 2016 19,28
Derckx ✉︎ 56 buiten 1971 1971 buiten 2016 19,28
Pot ✉︎ 2664 binnen 1930 1930 binnen 1970 19,25
Pot ✉︎ 2665 buiten 1930 1930 buiten 1970 19,35
wiekverbeteringen

In ieder geval vanaf 1930 heeft de molen zelfzwichting met Oud-Hollandse voorzomen gehad.
Bij de grote restauratie van 1971/72 is gekozen voor het systeem Fauël (fokwieken) met automatische remkleppen.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
De Prins van Oranje ✉︎ 1441 1894 aanw.
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf

omwentelingen
geschiedenis

Deze molen werd gebouwd als roggemolen. Een voorganger (sinds 1650 is er hier een molen bekend) stond op de Schans, elders in het dorp.

Tot na de Tweede Wereldoorlog bleef de molen in bedrijf, al had het ook anders kunnen lopen. Op 20 maart 1930 werd de molen namelijk getroffen door een windhoos: als gevolg schoof de bovenas naar voren en werden beide, vermoedelijk nog houten, roeden gekraakt. Herstel volgde nog hetzelfde jaar met onder meer nieuwe Potroeden.

Ook in de jaren '60 was de molen in gevaar: het onderhoud kostte teveel geld en toenmalig eigenaar B.T. Sikkens wilde de kap verkopen en voor de rest (achtkant en onderbouw) een sloopvergunning aanvragen. De Monumentenstichting Kollumerland heeft zich hier destijds met succes tegen verzet.
In plaats van onttakeling of afbraak vond in 1970/71 een forse restauratie plaats: zo kreeg de molen nieuwe roeden. Sindsdien werd er weer regelmatig gedraaid. Gemalen werd er niet meer, de molen had indertijd ook geen zeilen.

Begin 2014 bleek bij onderzoek dat diverse onderdelen van de molen in minder goede staat waren, zoals wiekenkruis en staartbalk. Het ergst was het spoorwiel eraan toe: sommige delen waren dermate slecht, dat feitelijk al jaren niet meer gesproken kon worden van een maalvaardige molen.

In mei 2016 werd, bij wijze van start van een forse herstelbeurt, het wiekenkruis verwijderd en daarna ging de kap eraf.
Op 25 oktober dat jaar is de geheel herstelde kap weer geplaatst. Op 10 maart 2017 stak molenmakerij Hiemstra de nieuwe roeden.
Het spoorwiel kreeg nieuwe dammen en kammen, velgen en kruisarmen zijn nog oud. Het koppel 16der kunststenen, dat door een Samofa-dieselmotor kan worden aangedreven, is weer maalvaardig gemaakt.
Op 20 mei 2017 stelde Leo Endedijk (van De Hollandsche Molen) deze molen officieel in bedrijf.

 

aanvullingen

toelichting naam

De naam 'Rust Roest' is pas sinds de late 20ste eeuw bekend; daarvoor had deze molen geen naam, maar werd wel aangeduid als 'de Munnekezijlster molen'. 

foto's

foto's