Molen Zeezicht, Nieuwenhoorn

Nieuwenhoorn, Zuid-Holland
b

korte karakteristiek

naam
Zeezicht
modeltype
Ronde molen, grondzeiler
functie
korenmolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Draaivaardig
bestemming

Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf

adres
Rijksstraatweg 254a
3223 KE Hellevoetsluis
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
fietsroute
fietsroute in de buurt van Zeezicht via fietsnetwerk.nl
Ten Bruggencate-nr.
01904
oude dbnr.
B1066
Meest recente aanpassing
| Foto as
media-bestand
Molen 01904 Zeezicht (Nieuwenhoorn)
Frank Moerland (17-6-2019)

locatie

plaats
Nieuwenhoorn
plaatsaanduiding
gemeente
Voorne aan Zee, Zuid-Holland
kadastrale aanduiding
Gemeente Hellevoetsluis, sectie H, nr. 24
geo positie
X: 69031, Y: 429689
N: 51.84914, O: 4.13948
biotoopwaarde
3 (matig)
landschappelijke waarde
Groot maar wordt aan de oostzijde duidelijk verminderd door hoge beplantingen. De molen ondervindt bewegingsbelemmering (zie 'Geschiedenis').

contact en bezoek

bezoek/postadres
Rijksstraatweg 254a
3223 KE Hellevoetsluis
molenaar
Vincent de Ruijter
telefoon
06-16101689
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
nee
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden

Als de molen draait en/of de blauwe wimpel wappert.

toegangsprijzen

Gratis

winkelinformatie
meelverkoop
nee
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden

constructie

modeltype
Ronde molen, grondzeiler
krachtbron
wind
functie
romp
Ronde stenen molen, deels gepleisterd en gewit.
kap
Gedekt met dakleer
inrichting

Eén koppel 16der blauwe stenen; regulateur

versieringen

Eenvoudige baard, blauw geverfd, dun wit afgebiesd, met daarop de naam
"17 Zeezicht 17". Aan de onderkant een veelkleurige bloem.

plaats bediening
grondzeiler
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Rollenkruiwerk; 47 zowel houten als gietijzeren rollen. Kruirad.
vlucht
22,50 / 22,65 m.
vang
Vlaamse vang; 4 scharnierende stukken. Vangbalk met haak; vangtrommel (schijfvormig).
overbrenging

Bovenwiel 78 kammen
Bovenschijfloop 30 staven, steek 10,3 cm.
Spoorwiel 94 kammen
Steenschijflopen 30 en 27 staven, steek 9,0 cm.
Overbrengingsverhoudingen 1 : 8,15 en 1 : 9,05

hoogte
wiekvorm
Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Derckx ✉︎ 810 buiten 1995 1997 buiten aanw. 22,65
Derckx ✉︎ 811 binnen 1995 1997 binnen aanw. 22,50
Pot ✉︎ 1900 binnen 1901 1901? binnen 1991 22,55
Pot ✉︎ 1599 buiten 1890 1890? buiten 1991 22,55
wiekverbeteringen

Op deze molen is nooit een wiekverbetering toegepast.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
media-bestand
As 295, Enthoven & Co, L.I.
Enthoven & Co, L.I.
✉︎ 295 1861 aanw. 04,66
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Draaivaardig
bestemming

Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf

omwentelingen
eigendomshistorie

De gemeente Voorne aan Zee is eigenaar per 1-01-2023, daarvoor was dat de gemeente Hellevoetsluis sinds 2009, daarvoor was dat E. van Son.

geschiedenis

De molen is de opvolger van een in 1717 omgewaaide standerdmolen, een grafelijkheidsmolen met pachter-molenaar. In 1793 werd Jan van Vliet eigenaar en die deed hem in 1825 vervolgens over aan Gerhardus Jacob Haverkamp. Vervolgens maalden hier tot 1966 drie generaties Haverkamp, in dat laatste jaar kwam de molen buiten bedrijf. Al die tijd was hij uitgerust met drie koppel stenen.

In 1966 kocht de firma Kievit & Kleykamp de molen en in 1968 vestigde zich in de inmiddels geheel gewitte molen een kunst- en antiekhandel. Voor de molen betekende dat niet veel goeds: al snel ging de toestand achteruit. Zo was de staart vastgestort in een blok beton, zodat kruien niet meer mogelijk was. Draaien was er toen ook niet meer bij.
Net als veel andere stenen molens in Nederland diende deze molen vroeger als "reclamezuil". Er zijn tijden geweest dat de molen behangen was met (vermoedelijk) metalen platen met reclame-opdruk. Pas in de jaren zestig - toen de molen wit werd gekalkt - verdween de laatste tekst van de romp.

Na enkele wisselingen van eigenaar werd de molen in 1989 verkocht aan A. van Lenningh. Tijdens zijn eigenaarschap vond een grote restauratie plaats. In 1994 werd de molen voorlopig onttakeld; in 1995 werd een geheel vernieuwde kap geplaatst en in 1997 volgde het gevlucht. De molen had voor de laatste restauratie een vangstok én een trommel. Bij de laatste restauratie verdween de vangstok, vermoedelijk voorgoed; ook werden de ophekking en schildering van het wiekenkruis sterk gewijzigd in vergelijking met de situatie vóór de restauratie.

Begin 2013 werd om de fundering aan de buitenkant een betonnen band gestort omdat deze verstevigd moet worden. In oktober 2013 werd de staart geheel vernieuwd. Datzelfde jaar is een hek naast de molen geplaatst wat er voor heeft gezorgd dat kruien en draaien hier en daar duidelijk werden beperkt. 

In juli 2015 werden alle balken ontdaan van een zwarte verflaag. Een vroegere eigenaar had plannen om de molen inwendig te verbouwen tot een soort van woning en was alvast maar begonnen.... Uiteindelijk liep dit allemaal vast.
Nu ziet de molen er van binnen weer uit als een korenmolen, vol van interessante details, zoals de extra ondersteuning onder de donsbalk, bestaand uit fragmenten van oude houten roeden. 

Na 2015 is veel werk verricht aan het gehele metselwerk: vele scheuren behandeld, romp opnieuw gevoegd en gestraald en daarna nieuw stucwerk in een witte tint. Na vernieuwing van de vloer op de begane grond is daar ook een onderkomen voor de molenaar getimmerd. Overigens was de molen daarmee bepaald nog niet maalvaardig: vooral de vloer van de steenzolder was slecht.
In het late najaar van 2016 is daarin voorzien: de gehele steenzoldervloer is vervangen, evenals diverse balken. Eén koppel stenen is (nog zonder kuip), met het oog op de toekomst, verplaatst naar de zuidkant, omdat daar al een regulateur zit. De trap naar de steenzolder is verplaatst naar het midden en kreeg een nieuw hek. Ook de ladder naar de kapzolder werd vervangen door een vaste trap. 

In de zomer van 2017 is de molen een tijdje stilgezet vanwege de matige staat van het houtwerk van het wiekenkruis. Eind augustus werden de windborden beter vastgezet waarna draaien weer mogelijk werd. Verder herstel moet nog volgen.
Vroeg in 2019 kreeg de molen een geheel nieuw kruirad, het oude was vrijwel geheel verrot. De molen was daarna als vanouds draaivaardig en draaide ook zeer regelmatig.

In mei 2020 heeft men beide roeden kaalgezet en vervolgens gestreken, om die elders te laten repareren. 8 juli werden zij weer gestoken.

aanvullingen

toelichting naam

Na de oplevering in 1998 werd de naam "Zeezicht" in ere hersteld: die kwam tijdens de restauratie onder een paar verflagen op de baard vandaan. Er is alleen een probleem: de (Noord)zee is vanuit de molen helemaal niet te zien, wél - met wat goede wil - het Haringvliet! 
Maar volgens een verhaal stond de naam "Zeezicht" ooit op een hekje en dát zou afkomstig zijn geweest uit Scheveningen...

foto's

foto's