- naam
- Poldersche Molen
- modeltype
- Ronde molen, grondzeiler
- functie
- poldermolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Bemalen van de St. Anthonypolder, thans op vrijwillige basis
- adres
-
Polderdijk 25
3299 LL Maasdam - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 01981
- oude dbnr.
- B1051
- Meest recente aanpassing
- | Overig
Molen Poldersche Molen, Maasdam
Maasdam, Zuid-Holland
b
locatie
- plaats
-
Maasdam
- gemeente
- Hoeksche Waard, Zuid-Holland
- streek
- Hoeksche Waard
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Maasdam, sectie C, nr. 431
- geo positie
-
X: 96703, Y: 422418N: 51.78737, O: 4.54228
- biotoopwaarde
- 4 (aanvaardbaar)
- landschappelijke waarde
- Zeer groot
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Polderdijk 25
3299 LL Maasdam - molenaar
- Meta Bosch
- telefoon
- 06-42610294
-
- website
- www.molenshoekschewaard.nl
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- ja
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
Zaterdag 11:00 - 17:00 uur, als de molen draait en op afspraak.
Er wordt ook vaak op doordeweekse dagen 's avonds gedraaid.- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van Poldersche Molen via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Ronde molen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Ronde stenen molen, geheel zwart geteerd
- kap
- Gedekt met riet
- inrichting
IJzeren scheprad, Ø 6,20 m.; breedte 0,55 m. Kleine woning in de molen (niet in gebruik)
- versieringen
De donkergroene baard met rode versiering draagt in wit het opschrift '1842'.
N.B. Zie 'Geschiedenis' voor de belangrijke verbouwingen in dat jaar.- plaats bediening
- grondzeiler
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Rollenkruiwerk; 51 ijzeren rollen. Kruirad.
- vlucht
- 28,60 m.
- vang
- Vlaamse vang; 5 scharnierende stukken. Vangbalk met haak; vangstok. Kneppel; pal.
- overbrenging
Bovenwiel 73 kammen
Bovenschijfloop 38 staven, steek 12,5 cm.
Onderschijfloop 25 staven
Onderwiel 100 kammen, steek 15,0 cm.
Overbrengingsverhouding 2,08 : 1- hoogte
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Vaags 174 binnen 2008 2008 binnen aanw. 28,60 Vaags 175 buiten 2008 2008 buiten aanw. 28,60 Pot 1473 binnen 1886 1886? binnen 2007 28,60 Pot 1440 buiten 1884 1884? buiten 2007 28,60 Pot 1472 buiten 1886 n.v.t. buiten n.v.t. 28,60 - wiekverbeteringen
Deze molen heeft nooit een wiekverbetering gekregen.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte NSBM Fyenoord g.n. 1842 1842? aanw. 04,17
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 26545
- inventarisnummer
- ZH202
eigendom
- eigenaar
- Stichting Molens Hoeksche Waard
- eigendomsvorm
- Stichting
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Bemalen van de St. Anthonypolder, thans op vrijwillige basis
- omwentelingen
- eigendomshistorie
De Stichting Molens Hoeksche Waard is eigenaar sinds 2018, daarvoor was dat de Stichting Molens Binnenmaas.
- geschiedenis
-
De Sint Anthoniepolder werd reeds in 1357 bedijkt en is daarmee de oudste polder van de Hoeksche Waard. Ook liep deze polder niet onder tijdens de veelverwoestende St. Elisabethsvloed van 1421 en om deze reden staat hier nog een zeer oud kerkgebouw.
Al vroeg kende de polder windbemaling: de oudste vermelding van een molen is uit 1514.
In 1637 werd deze molen vervangen door een nieuwe wipmolen, die op zijn beurt in 1749 wegens bouwvalligheid werd vervangen door een ronde stenen molen, de huidige.
Het bouwbestek uit 1749 is nog aanwezig. Waren er eerst eikenhouten schaliën op de kap, bij een grote onderhoudsbeurt in 1842 werden deze vervangen door een rietdek.
Zoals gebruikelijk vonden er in de 19e eeuw veel technische verbeteringen plaats: de houten bovenas, roeden, wateras en scheprad werden vervangen door ijzeren exemplaren. De nu nog aanwezige gietijzeren bovenas uit 1842 behoort tot de oudste van het land. Zeldzaam echter is de constructie van de kap: alle belangrijke constructiedelen (voeghouten, windpeluw, lange spruit en staart) zijn hier in ijzer uitgevoerd. Het toenmalige polderbestuur was hierin bepaald vooruitstrevend.
Doorslaande muren zijn bij stenen molens een veel voorkomend euvel. Om dit tegen te gaan werden molens vaak voorzien van een teerlaag. Tot voor kort was het mode om molens na een restauratie zo “mooi” mogelijk, dus met schoon metselwerk, op te leveren en werd de teerlaag verwijderd. Één van de charmes van deze molen is dat men ook nu nog aan zijn zwart geteerde romp kan aflezen dat in het verleden de functionaliteit als werktuig voorop stond.
In en om de Polderse molen is ondanks alle technische verbeteringen het authentieke 18e eeuwse karakter goed bewaard gebleven. Bij veel molens werd de woning zo goed mogelijk aan de eisen van de tijd aangepast, hier echter is de oorspronkelijke woonruimte nog in alle eenvoud aanwezig. Het kamertje (ca. 12 m2 ) voorzien van een bedstee, deed dienst als slaapkamer, huiskamer en keuken. Verder is er nog een slaapzoldertje met twee bedsteden.
In 1935 werd bij de molen een elektrisch hulpgemaal geplaatst. Tot ongeveer 1957 werd de windkracht nog zoveel mogelijk benut. Hier werd gemalen door verschillende molenaarsgeslachten, zoals Weeda, Tol en Ottevanger. Laatste vakmolenaar was Siem Verrijp; hij was ook machinist.
Na de buitengebruikstelling raakte de molen in verval. Tussen 1974 en 1977 werd een grote restauratie uitgevoerd, waarbij de molen ook weer geheel maalvaardig werd. Inmiddels was het polderpeil zodanig verlaagd, dat scheprad en waterlopen verdiept moesten worden.
Zo'n 30 jaar later, maart 2006, werd de molen in verband met ingrijpend herstel onttakeld. Niet alleen moesten diverse onderdelen, zoals staart en roeden, vervangen worden; de stenen romp was hier en daar erg slecht en moest grondig worden gerestaureerd. Het unieke ijzerwerk van de kap werd zoveel mogelijk opnieuw gebruikt, vervangen werd alleen in uiterste noodzaak gedaan.
In maart 2008 werd de geheel herstelde kap geplaatst; daarna werd de staart afgehangen. Kort daarna was de molen weer maalvaardig.
Na die grote restauratie bleef er nog één probleem: de molen was doorgaans moeilijk te vangen. In februari 2015 heeft men de vang grotendeels vernieuwd en daarbij geheel scharnierend gemaakt.
Het waterschap Hollandse Delta zet deze molen bij wateroverlast nogal eens in. Maar ook buiten extreme situaties is de molen vaak in bedrijf, de capaciteit is bij flinke wind namelijk ruim het dubbele van het volautomatische gemaal dat de polder bemaalt, namelijk ca. 80 M3 per minuut.
aanvullingen
- toelichting naam
Alle polderbewoners, dorpelingen en overige Hoeksche Waarders spreken van "Poldersche Molen", mét 'sch'!
- unieke eigenschap
De kapconstructie (o.m. voeghouten, windpeluw en lange spruit en nog andere onderdelen) zijn van geklonken ijzer, alles vervaardigd door de fa. Pot uit Kinderdijk.
De molen straalt nog veel orginaliteit uit, de molenaarswoning is vrijwel ongewijzigd.
Zeer bijzonder is, dat de staven in het onderschijf nog de orginele uit 1749 zijn. Zij zijn erg zwaar uitgevoerd en al vele malen 'gekeerd'. Het onderwerk draait er geruisloos mee!
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen