- naam
- Lageveensemolen
- modeltype
- Wipmolen, grondzeiler
- functie
- poldermolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Bemalen van de Lageveense polder, thans op vrijwillige basis
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 01043
- oude dbnr.
- B1046
- Meest recente aanpassing
- | Streek
Molen Lageveensemolen, Lisse
Lisse, Zuid-Holland
b
locatie
- plaats
-
Lisse
- gemeente
- Lisse, Zuid-Holland
- streek
- Duin- en Bollenstreek
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Lisse, sectie A, nr. 1272
- geo positie
-
X: 96170, Y: 475508N: 52.26445, O: 4.52542
- biotoopwaarde
- 3 (matig)
- landschappelijke waarde
- Groot maar wordt uit richtingen tussen NNO en Z (over O) beperkt door beplantingen. Zicht en windvang vanuit ZW tot N (over W) zijn eind 2018 sterk verbeterd door het kappen van tientallen bomen.
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Lisse - molenaar
- R.M. Potter
- telefoon
- 06-57578055
-
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- nee
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
Op afspraak. Bezichtigen is hier moeilijk: deze molen is voor niet-ingewijden vrijwel onbereikbaar (zie 'Geschiedenis')
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van Lageveensemolen via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Wipmolen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Gedekt met gepotdekselde planken
- kap
- Bovenhuis rood geverfd; wit afgebiesd; kap gedekt met dakleer
- inrichting
Gesloten ijzeren scheprad buiten de molen, Ø 4,04 m., breedte 0,28 m.
- versieringen
Eenvoudige windvaan achterop de kap
- plaats bediening
- grondzeiler
- plaats kruiwerk
- middenkruier
- kruiwerk
- Zetelkruiwerk; kruirad
- vlucht
- 18,40 m.
- vang
- Vlaamse vang; 4 scharnierende stukken. Vangbalk met haak; vangstok.
- overbrenging
Bovenwiel 49 kammen
Bovenschijfloop 22 staven, steek 13,0 cm.
Onderschijfloop 17 staven
Onderwiel 60 kammen, steek 13,0 cm.
Overbrengingsverhouding 1,58 : 1- hoogte
- wiekvorm
- Systeem Fauël op beide roeden
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Straathof 284 buiten 2016 2017 buiten aanw. 18,40 Straathof 48 binnen 1990 1990 binnen aanw. 18,40 Bremer 54 buiten 1961 1961? buiten 2017 18,40 Pot 2034 buiten 1906 1906? buiten 1961 18,33 Pot ? binnen ? binnen 1990 18,30 - wiekverbeteringen
Lang geleden was deze molen op beide roeden half-verdekkerd, dus Oud-Hollandse windborden aan de voorzijde en stroomlijnneuzen aan de achterzijde. Niet precies bekend is, wanneer dit vervangen is door het systeem Fauël (fokwieken).
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Schretlen & Co, D.A. 191 1876 1890 aanw. 03,55
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 25903
- inventarisnummer
- ZH002
eigendom
- eigenaar
- Rijnlandse Molenstichting
- eigendomsvorm
- Stichting
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Bemalen van de Lageveense polder, thans op vrijwillige basis
- molenmaker
- Fa. Melman, Warmond (1890)
- voorganger
- omwentelingen
- geschiedenis
-
De Lageveense molen is een wipmolen uit 1890. Zijn voorganger brandde op 27 juli 1890 af, naar wordt aangenomen door een vonk van een langsrijdende locomotief. Er volgde meteen herbouw door de fa. Melman uit Warmond.
In 1842 was die voorganger vanwege de aanleg van de spoorlijn Haarlem-Den Haag al enige tientallen meters verplaatst. Nog veel eerder, namelijk in 1657, was die molen ook al verplaatst, toen vanwege de aanleg van de trekvaart tussen Haarlem en Leiden.
De molen bemaalde tot 1990 als hoofdbemaling deze polder (ca. 190 ha.; opvoerhoogte 0,50 m.). Daarna is nog heel vaak op vrijwillige basis met de molen gemalen.
In 2015 bleek na onderzoek dat de buitenroede vervangen moest worden. Een nieuwe roede werd in het voorjaar van 2016 geleverd maar niet gestoken: intussen was namelijk ook geconstateerd dat de bovenas scheuren vertoonde die nader onderzocht moesten worden. Als gevolg werd de molen stilgezet.
In de zomer van 2017 begon molenmakerij Verbij met herstelwerk: de oude buitenroede werd gestreken en de bovenas gekramd. Daarna is de nieuwe buitenroede gestoken.
De Lageveense molen staat vlakbij de spoorlijn Haarlem-Leiden en enige kilometers van een verharde weg. Toegang is alleen mogelijk via een flinke wandeling door de polder.
Toen de molen nog in bedrijf was, was dit anders geregeld: Leo Cozijn, woonachtig naast de Hoogeveense molen (aan de andere zijde van de Leidsevaart) was lange tijd ook molenaar van de Lageveense en had officiële toestemming van de NS om de spoorbaan te voet te mogen oversteken. Toen de molen in 1990 buiten bedrijf kwam werd deze toestemming meteen ingetrokken!
aanvullingen
- toelichting naam
Deze molen wordt vernoemd naar de polder die hij kan bemalen.
- literatuur
Andries Veloo, 'Jan Pieter molenaar van de Lageveense molen', in: Molenwereld 149 (2011) 229 - 232
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen