Molen Achthovense Molen, Leiderdorp

Leiderdorp, Zuid-Holland
b

korte karakteristiek

naam
Achthovense Molen
modeltype
Wipmolen, grondzeiler
functie
poldermolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming
Bemalen van de polders Achthoven en Huis ter Does, thans op vrijwillige basis
adres
Ruigekade 8
2351 SX Leiderdorp
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
fietsroute
fietsroute in de buurt van Achthovense Molen via fietsnetwerk.nl
Ten Bruggencate-nr.
02488
oude dbnr.
B1034
Meest recente aanpassing
| Conversie
media-bestand
Molen 02488 Achthovense Molen (Leiderdorp)
Frank Hendriks (18-2-2020)

locatie

plaats
Leiderdorp
plaatsaanduiding
gemeente
Leiderdorp, Zuid-Holland
kadastrale aanduiding
Gemeente Leiderdorp, sectie C, nr. 1223
geo positie
X: 98198, Y: 463315
N: 52.15509, O: 4.55717
biotoopwaarde
5 (goed)
landschappelijke waarde
Zeer groot

contact en bezoek

bezoek/postadres
Ruigekade 8
2351 SX Leiderdorp
molenaar
Jan Smit / Ryan van Nood
telefoon
e-mail

website
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
nee
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden
toegangsprijzen
winkelinformatie
meelverkoop
nee
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden

Op afspraak en bijna elke zaterdag

constructie

modeltype
Wipmolen, grondzeiler
krachtbron
wind
functie
romp
Ondertoren gedekt met riet, op veldmuren van 0,30 m.
kap
Bovenhuis donkergroen geverfd; kap gedekt met losanges
inrichting

Stalen vijzel, Ø 1,50 m., a-centrisch buiten de molen.
Restanten van een woning in de molen.

plaats bediening
grondzeiler
plaats kruiwerk
middenkruier
kruiwerk
Zetelkruiwerk; kruirad
vlucht
22,60 / 22,70 m.
vang
Vlaamse vang; 4 scharnierende stukken; vangbalk met haak; vangstok.
overbrenging

Bovenwiel 48 kammen
Bovenschijfloop 30 staven, steek 15,5 cm.
Onderwiel 33 kammen
1e tussenwiel 20 kammen, steek 11,0 cm.
2e tussenwiel 95 tanden
3e tussenwiel 23 tanden
4e tussenwiel 20 conische tanden
Vijzelwiel 89 conische tanden
Overbrengingsverhouding 1 : 2,45

hoogte
wiekvorm
Systeem Fauël op beide roeden
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Straathof ✉︎ 155 buiten 2000 2003 buiten aanw. 22,70
Straathof ✉︎ 172 binnen 2002 2003 binnen aanw. 22,60
Pot ✉︎ 1694 binnen 1893 1893 binnen 2003 22,70
Pot ✉︎ 1695 buiten 1893 1893 buiten 2003 22,70
wiekverbeteringen

Omstreeks 1959 moet deze molen het 'spleetwiek-systeem' hebben gekregen: de wiekverbetering die een inbreuk vormde op het octrooi van Ir. Fauël en daarom beperkingen kreeg opgeleden. Rond 1969 was dit systeem alleen nog op de buitenroede aanwezig, later ook daar niet meer.
Uiteindelijk kreeg deze molen echte fokken, nu helemaal volgens Fauël en heeft die nog steeds.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
De Prins van Oranje ✉︎ 1352 1889 1959 aanw. 04,82
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming
Bemalen van de polders Achthoven en Huis ter Does, thans op vrijwillige basis
molenmaker
A.H. Goldberg, Hazerswoude (ontwerp); Hugo van der Wal, Leiderdorp (uitvoering; 1893)
omwentelingen
geschiedenis

Deze molen bemaalt de polder Achthoven, ca. 415 ha. groot met een opvoerhoogte van 1,30 m. Meest opvallend aan deze polder en zijn molen: in vroegere eeuwen was diverse malen sprake van grote schade dan wel algehele verwoesting door brand. Dit gebeurde in 1540, 1552 en 1625 en daar bleef het niet bij: de huidige molen is gebouwd nadat de voorganger, een wipmolen uit 1627, op 22 september 1893 door brand was verwoest. Op 8 februari 1894 werd de nieuwe molen opgeleverd.

In 1959 werd een breuk in de as geconstateerd; deze werd werd vervolgens vervangen door een exemplaar uit de eerder dat jaar gesloopte molen van de polder Scheemderzwaag (Gr.).
In 1964 maakte het ijzeren scheprad plaats voor een stalen vijzel die buiten de molen werd opgesteld. Op die manier kon men gebruik blijven maken van de schepradwaterloop. Naar keuze kon deze vijzel op de wind of door een dieselmotor worden aangedreven. Inmiddels is de dieselmotor niet meer aanwezig, omdat elders voor deze polder een gemaal is gebouwd.

In het najaar van 2002 vond een forse herstelbeurt plaats, met onder meer nieuwe roeden.

Een opmerkelijk aspect in de constructie: vrijwel alle hoofdbalken van het bovenhuis zijn, waarschijnlijk rond 1930, versterkt met staalprofielen.


aanvullingen

toelichting naam

Deze molen wordt vernoemd naar de polder die hij kan bemalen.

literatuur

Andries Veloo, 'Koos Groenendijk en de Achthovense molen', in: Molenwereld 132 (2009) 487 - 490

foto's

foto's