over
- bijzonderheid
- In 1921 kreeg de molen (na een bestaan van alleen maar op wind gedraaid te hebben) een Dekker Gloeikop brandstofmotor van de firma Dekkers uit Roosendaal.
Later (jaartal onbekend) is deze motor verhuist naar een steenfabriek en is er een elektromotor (Brouwn-Boveri) voor in de plaats gekomen.
Achter in de invaart bevind zich het motorhok, vanaf hier vertrekt de aandrijfriem door de muur richting de haakse overbrenging, deze is voorzien van een gelagerde stalen as die door de maalzolder naar de steenzolder gaat.
Als je goed rondkijkt op de steenzolder zie je dat de stalen as overgegaan is in een houten (3e) as met rondsel, een schijf die ook in zijn werk gezet kan worden in het spoorwiel, wanneer er elektrisch gemalen wordt. Dan kan er met dezelfde kracht, maar met een constantere snelheid dan op de wind gemalen worden.
Om te voorkomen dat de wieken mee gaan draaien wanneer er elektrisch gemalen word, kunnen er zeven kammen uit het bovenwiel gehaald worden, en zodoende draait alleen de Koningsspil met de schijfloop mee.