over
- bijzonderheid
Cöln Deutz motor in Piepermolen te Rekken
De boring is 260 mm en de slag 390 mm, de cilinder inhoud 20,7 liter.
"Toen ik rond 1980 in het bestuur van de toenmalige stichting De Piepermolen kwam stond hij er nét. Er had een andere motor gestaan.
Maar vrijwillig molenaar Klaas de Jonge heeft indertijd die motor geruild met iemand uit het hoge noorden (Heerenveen of Sneek o.i.d.). Deze man had al een hele serie motoren staan en wilde dolgraag de oude motor van Rekken hebben.
Die motor werd dus verruild met de huidige Cöln Deutz motor, die uiteindelijk niets met de molen te maken heeft. Als molenbestuur en molenaars zouden wij de motor het liefst kwijt zijn, maar dat wordt een zeer kostbare klus met grote risico's voor de windmolen, die ook al flink te lijden heeft gehad door het binnen brengen van de motor.
De motor heeft op verschillende soorten brandstof gelopen. Vandaar dat de motor nu ook een uitlaat heeft (de roestbruine pijp die links van de motor omhoog gaat).
De vorige motor werd gebruikt als aandrijving voor een houtzagerij die de molenaar was begonnen toen de exploitatie van een windmolen moeilijk begon te worden. Vervolgens schijnt de molenaar toen een zodanige constructie verzonnen te hebben dat de buiten geplaatste motor middels drijfriemen via het raam van de molen de maalstenen kon aandrijven."Bron: Ton Esman
Datum: Woensdag 21 Maart 2018
De oude motor van het merk Deutz stond sinds 1988 in de Piepermolen. Hij was een van drie motoren die de laatste molenaar Pieper had aangeschaft om het bedrijf minder afhankelijk te maken van windkracht. De Stichting Eibergse Molens heeft de Deutz-motor afgelopen week laten weghalen door het Rekkense loonbedrijf Winkelhorst. Dat plaatst de motor op een verrijdbaar onderstel. Bij bijzondere evenementen, zoals de Nationale Molendag of Oogstdag, wordt hij bij de Piepermolen neergezet.
De Jonge vindt het eeuwig zonde dat de motor nu weg is. "Hij hoort bij de geschiedenis van de molen. Als de oude molenaar Pieper niet van windkracht had overgeschakeld naar motorkracht, was het bedrijf veel eerder ter ziele gegaan. Dan was er in de jaren 60 mogelijk geen molen meer geweest."
Bron: Jaap Tiedema en De Stentor
Datum: zaterdag 22 februari 2020