over
- bijzonderheid
- In 1893 werd er een 40 PK ruwoliemotor opgesteld voor de aandrijving van twee koppels stenen. Door de inudatie van Walcheren op 3 oktober 1944 is deze motor verwoest. Na 1940 is op de steenzolder een 40 PK E.M.F Dordt elektromotor geplaatst om alle maalstenen aan te drijven.
Het rondsel (gemonteerd op de haakse overbrenging) kon bijgezet worden op het spoorwiel om zo via een vrijloop van het bovenwiel de componenten van dienst te kunnen zijn.
Molenaars Henk en Jasper Corbijn hopen dat de aandrijflijn in de toekomst gerestaureerd gaat worden om de molen zijn oude status terug te geven.
Verder zijn er nog een drietal elektrisch aangedreven hulpmiddelen aanwezig.
De eerste: In de invaart staat een schoner opgesteld met een AEG aangedreven elektromotor die dienst doet voor de pelsteen, deze is waarschijnlijk afkomstig uit de voormalige maalderij die naast de molen gelegen is, en nu dienst doet als woning.
De tweede: Op de maalzolder staat een buil opgesteld die aangedreven word met de tweede E.M.F Dordt elektromotor van 3PK.
En de laatste: er is op de steenzolder een elevator met een kleine transsportschroef aanwezig, deze word aangedreven door een ECEC motor van waarschijnlijk 2PK