over
- bijzonderheid
Van deze deutz gloeikopmotor zijn er ongeveer 100 gemaakt.
Gloeikop houd in dat een deel van de verbrandingskamer met een brander heet gestookt moet worden voor hij gestart kan worden. Tijdens het draaien kan de brander uit.
Wanneer de belasting te laag is zal de kop teveel afkoelen en de motor slecht draaien. Daarom heeft deutz deze motor voorzien van 2 verstuivers. Een richt de brandstofstraal op de gloeikop zodat die heet genoeg blijft. De andere verneveld in de hele verbrandingskamer. Een slimme regulateur bepaald welke verstuiver er gebruikt word.
In 1924 is er vanuit de deutz fabriek een motoraanpassing aanbevolen die ervoor moet zorgen dat de verbrandingskamer minder vies word door slechte verbranding. Deze aanpassingen zijn ook aan deze motor gedaan.
De motor heeft lang in onderdelen gelegen. In 2007 is hij in opdracht van de gemeente weer draaiend gemaakt. Sindsdien worden er zo nu en dan demonstraties mee gegeven.
Joris van Iersel