over
- bijzonderheid
- Deze Bolnes 'type 2' is een inmiddels zeldzame scheepsmotor van ongeveer 1917. Het gaat hier om een zogenaamde ruwoliemotor. De motor gebruikte origineel wat dikkere olie dan diesel, hoewel hij ook prima liep op andere oliesoorten. Ook is de compressiedruk lager dan bij een echte "diesel" motor. De ontsteking gaat niet vanzelf door de hoge druk maar word veroorzaakt door een deel van de verbrandingskamer voor te verwarmen tot gloeitemperatuur. Daar word dan de brandstof tegenaan gespoten zodat deze verdampt en vervolgens ontbrand.
Bijzonder aan deze motor is de gloeispiraal in de cilinderkop. Bij de gebruikelijke gloeikop zit er in de kop van de motor een gietijzeren plaat die van buitenaf gloeiend word gestookt met een brander. Deze motor is voorzien van een gloeispiraal die hetzelfde doet als de gloeiplaat. De gloeispiraal is veel sneller te verhitten waardoor de motor sneller te starten is.
Een tweede bijzonderheid is het kruishoofd. Dat werd rond die tijd eigenlijk niet meer gebruikt bij verbrandingsmotoren, muv de grotere motoren voor zeeschepen.
En wat dan ook nog opvalt is de open krukas. Doordat deze rond draait en goed gesmeerd moet worden word het rondom deze motor altijd een spekgladde smerige bende. Hij gooit continu olie in het rond.
Wat doet nu zo'n scheepsmotor naast een motor uit een gemaal in een bijgebouwtje naast de windmolen?
Wim Verbruggen tot 1999 de beroepsmolenaar van de molen van Oirschot was naast molenaar ook liefhebber van oude motoren. Zodoende.
Joris van Iersel (21-01-2020)