Molen Pletmolen van De Hollandse Munt, Dordrecht

Dordrecht, Zuid-Holland
v

korte karakteristiek

naam
Pletmolen van De Hollandse Munt
modeltype
rosmolen
functie
pletmolen
bouwjaar
verdwenen
toestand
verdwenen
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
17717
oude dbnr.
V17717
Meest recente aanpassing
| Algehele revisie gegevens
media-bestand
Molen 17717 Pletmolen van De Hollandse Munt (Dordrecht)
Foto van de vm ingang

locatie

plaats
Dordrecht
plaatsaanduiding
De Munt
gemeente
Dordrecht, Zuid-Holland
streek
Eiland van Dordrecht
geo positie
X: 105547, Y: 425546
N: 51.81634, O: 4.67000
(coördinaten zijn bij benadering)

constructie

modeltype
rosmolen
krachtbron
spierkracht
functie
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
verdwenen
bouwjaar
verdwenen
geschiedenis

Deze pletmolen werd door De Hollandse Munt gebruikt om munten te slaan. De Munt was gevestigd in de Munt van Dordrecht. Waar de rosmolen precies was in de gebouwen is niet bekend, maar het moet wel nabij de munttoren geweest zijn.

23-08-1783 Oprechte Haarlemsche courant
"Te Dordrecht, op Heden, zynde Saturdag, den 23 Augustus, 1783.
Het zesjarig Onderhoud van alle de Timmer- en Metsel-Werken, en wat daar verder onder behoord, van de's Lands Munts en annexe Gebouwen, en van den Geervlietsen Tol.
Het zesjaarig Onderhoud van den PAARDENPLET-MOLEN, staande in de Munte voornt."

aanvullingen

trivia

Pletmolen
pletmolen, wals voor het op muntdikte brengen van gegoten metaalstroken. Pletmolens werden bij het begin van de mechanisatie in de 16e en 17e eeuw in de muntbedrijven ingevoerd.

De oudst bekende pletmolen werd met waterkracht aangedreven en werd in 1550 in de Monnaie du Moulin in Parijs geïnstalleerd. In Holland en Zeeland werd in 1670-71 besloten tot aanschaf van een pletmolen, aan te drijven door paarden.

De gegoten metaalstrippen of tinnen werden tussen twee walsrollen op de gewenste dikte gebracht. Omdat de maatnauwkeurigheid onvoldoende was, werden de platen daarna door een trekbank gehaald.

In de loop der tijd werd de maatnauwkeurigheid van de walsrollen beter en de frames waar ze in draaiden sterker, zodat de nabewerking met de trekbank kon vervallen. In de 19e eeuw werd op aandrijving door stoom en in de 20e eeuw op elektrische aandrijving overgegaan.

Na de Tweede Wereldoorlog zijn de walsen uit het muntbedrijf verdwenen omdat op de aankoop van kant-en- klare muntplaatjes (rondelen) werd overgegaan.

Bron: EMP Encyclopedie van Munten en Papiergeld.