Molen Entreprise, Kolham

Kolham, Groningen
b

korte karakteristiek

naam
Entreprise
modeltype
Kantige molen, stellingmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan op vrijwillige basis

adres
Hoofdweg 90
9615 AD Kolham
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
13405
oude dbnr.
B1320
Meest recente aanpassing
| Foto
media-bestand
Molen 13405 Entreprise (Kolham)
Martin E. van Doornik (21-5-2017)

locatie

plaats
Kolham
gemeente
Midden-Groningen, Groningen
kadastrale aanduiding
Gemeente Slochteren, sectie U, nr. 1199
geo positie
X: 245073, Y: 578116
N: 53.18214, O: 6.73471
biotoopwaarde
landschappelijke waarde
Zeer groot.

contact en bezoek

bezoek/postadres
Hoofdweg 90
9615 AD Kolham
molenaar
Bernard M. Koning
telefoon
06-37658133
website
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
nee
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden

Als de vlag aan de kap uithangt en op afspraak.

toegangsprijzen
winkelinformatie
meelverkoop
nee
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden
fietsroute
fietsroute in de buurt van Entreprise via fietsnetwerk.nl

constructie

modeltype
Kantige molen, stellingmolen
krachtbron
wind
kenmerken
functie
romp
Grenen achtkant, gedekt met horizontale houten delen en dakleer, op hoge gemetselde voet
kap
Gedekt met verticale houten delen en dakleer
inrichting

Twee koppel 17der kunststenen; kammenluiwerk

versieringen

Eenvoudige baard (vervaardigd door Lammert Groenewold), wit geverfd, rood afgebiesd met tussen voeghouten en steunder in reliëf de naam 'Entre prise' en daaronder de jaartallen 1906 en 2010 met in het midden, onder de steunder, het wapen van de gemeente Slochteren. Tussen het wapen en de jaartallen twee kleine versieringen.

plaats bediening
stellingmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Neutenkruiwerk. Kruilier met rondgaande ketting.
vlucht
24,40 m.
vang
Vlaamse vang; 4 vaste stukken. Vangbalk met duim; vangstok. Pal.
overbrenging

Bovenwiel 67 kammen
Bovenbonkelaar 34 kammen, steek 11,5 cm.
Spoorwiel 90 kammen
Steenschijflopen 28 staven
Overbrengingsverhouding 1 : 6,33

Kammenluitafel 34 kammen
Luiaswiel 19 kammen

hoogte
van de stelling: 11,66 m.
wiekvorm
Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
media-bestand
Roede 233, Vaags
Vaags
✉︎ 233 buiten 2010 2010 buiten aanw. 24,40
media-bestand
Roede 234, Vaags
Vaags
✉︎ 234 binnen 2010 2010 binnen aanw. 24,40
wiekverbeteringen

Deze molen heeft bij de herbouw van 2010 geen wiekverbetering ondergaan.
De in 2000 verbrande voorganger had ooit zelfzwichting, maar 'eindigde' met Oud-Hollandse ophekking met zeilen. 

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
media-bestand
As 16, Geraedts
Geraedts
✉︎ 16 2009 2010 aanw. 05,00
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
Onderbouw 1880 of 1906
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan op vrijwillige basis

molenmaker
Fa. Molema, Heiligerlee (2010)
omwentelingen
eigendomshistorie

De Molenstichting Midden- en Oost-Groningen is eigenaar sinds maart 2015.

geschiedenis

Deze molen is gebouwd in 2010, als opvolger van een in 1906 gebouwde en in 2000 verbrande stellingmolen.

Op 19 juni 2000 ontstond brand in een varkensschuur niet ver van de toen rietgedekte molen en die brand sloeg over; door de grote droogte en het ontbreken van voldoende bluswater in de directe omgeving viel de zaak niet meer te redden: de molen stond na enige tijd in lichterlaaie en stortte vervolgens in. Alleen de gemetselde onderbouw bleef overeind.

Plannen tot herbouw waren er snel en op 1 juni 2002 werd de herbouwactie officieel gestart, maar het heeft een tijd geduurd voordat dit concreet werd. Begin 2009 werd begonnen met de bouw van een nieuw bovenachtkant.
 
Op 19 april 2010 werden achtkant en kap op de - inmiddels ook herstelde - onderbouw geplaatst; in augustus werden staartbalk en schoren aangebracht. Later in 2010 volgden beide roeden, die Oud-Hollands werden opgehekt.
Van de verbrande molen zijn enkele delen hergebruikt, zoals het oostelijke koppel maalstenen en twee veldkruisen; die laatste waren (en zijn) zwartgeblakerd, maar kennelijk nog wel sterk genoeg. Op 15 september 2012 werd de molen officieel in gebruik genomen.

Opmerkelijk is wel, dat het nieuwe achtkant duidelijk wat forser is dan dat van de verbrande voorganger; als gevolg is ook de vlucht toegenomen van 22,60 naar 24,40 meter. Hiermee werd deze molen, vermoedelijk onbedoeld, qua vlucht de grootste van de provincie Groningen.

De Entreprise heeft een bijzonder spoorwiel: de gehele velg (weliswaar in 6 segmenten in de omtrek gedeeld) is uit één stuk gemaakt, geen losse dammen tussen de kammen, maar één vast geheel samen met boven- en ondervelg; de kamgaten zijn daar uitgehakt. Zoiets komt men in Duitse molens wel tegen, maar is voor Nederland toch een interessante uitzondering.

 

aanvullingen

toelichting naam

De verbrande voorganger van deze molen had al de naam 'Entreprise'.
N.B. Deze naam dient op z'n Frans te worden uitgesproken!  

unieke eigenschap

Qua vlucht de grootste molen van provincie Groningen.

Het spoorwiel is, vanwege de massief uitgevoerde velg, zeer bijzonder voor Nederland.

foto's

foto's