- naam
- Entreprise
- modeltype
- Kantige molen, stellingmolen
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan op vrijwillige basis
- adres
-
Hoofdweg 90
9615 AD Kolham - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 13405
- oude dbnr.
- B1320
- Meest recente aanpassing
- | Foto
Molen Entreprise, Kolham
Kolham, Groningen
b
locatie
- plaats
-
Kolham
- gemeente
- Midden-Groningen, Groningen
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Slochteren, sectie U, nr. 1199
- geo positie
-
X: 245073, Y: 578116N: 53.18214, O: 6.73471
- biotoopwaarde
- landschappelijke waarde
- Zeer groot.
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Hoofdweg 90
9615 AD Kolham - molenaar
- Bernard M. Koning
- telefoon
- 06-37658133
-
bernardkoning@ziggo.nl
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- nee
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
Als de vlag aan de kap uithangt en op afspraak.
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van Entreprise via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Kantige molen, stellingmolen
- krachtbron
- wind
- kenmerken
- functie
- romp
- Grenen achtkant, gedekt met horizontale houten delen en dakleer, op hoge gemetselde voet
- kap
- Gedekt met verticale houten delen en dakleer
- inrichting
Twee koppel 17der kunststenen; kammenluiwerk
- versieringen
Eenvoudige baard (vervaardigd door Lammert Groenewold), wit geverfd, rood afgebiesd met tussen voeghouten en steunder in reliëf de naam 'Entre prise' en daaronder de jaartallen 1906 en 2010 met in het midden, onder de steunder, het wapen van de gemeente Slochteren. Tussen het wapen en de jaartallen twee kleine versieringen.
- plaats bediening
- stellingmolen
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Neutenkruiwerk. Kruilier met rondgaande ketting.
- vlucht
- 24,40 m.
- vang
- Vlaamse vang; 4 vaste stukken. Vangbalk met duim; vangstok. Pal.
- overbrenging
Bovenwiel 67 kammen
Bovenbonkelaar 34 kammen, steek 11,5 cm.
Spoorwiel 90 kammen
Steenschijflopen 28 staven
Overbrengingsverhouding 1 : 6,33
Kammenluitafel 34 kammen
Luiaswiel 19 kammen- hoogte
- van de stelling: 11,66 m.
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Vaags 233 buiten 2010 2010 buiten aanw. 24,40 Vaags 234 binnen 2010 2010 binnen aanw. 24,40 - wiekverbeteringen
Deze molen heeft bij de herbouw van 2010 geen wiekverbetering ondergaan.
De in 2000 verbrande voorganger had ooit zelfzwichting, maar 'eindigde' met Oud-Hollandse ophekking met zeilen.- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Geraedts 16 2009 2010 aanw. 05,00
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 33812
- inventarisnummer
- GR098A
eigendom
- eigendomsvorm
- Stichting
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
-
Onderbouw 1880 of 1906
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan op vrijwillige basis
- molenmaker
- Fa. Molema, Heiligerlee (2010)
- voorganger
- omwentelingen
- eigendomshistorie
De Molenstichting Midden- en Oost-Groningen is eigenaar sinds maart 2015.
- geschiedenis
-
Deze molen is gebouwd in 2010, als opvolger van een in 1906 gebouwde en in 2000 verbrande stellingmolen.
Op 19 juni 2000 ontstond brand in een varkensschuur niet ver van de toen rietgedekte molen en die brand sloeg over; door de grote droogte en het ontbreken van voldoende bluswater in de directe omgeving viel de zaak niet meer te redden: de molen stond na enige tijd in lichterlaaie en stortte vervolgens in. Alleen de gemetselde onderbouw bleef overeind.
Plannen tot herbouw waren er snel en op 1 juni 2002 werd de herbouwactie officieel gestart, maar het heeft een tijd geduurd voordat dit concreet werd. Begin 2009 werd begonnen met de bouw van een nieuw bovenachtkant.
Op 19 april 2010 werden achtkant en kap op de - inmiddels ook herstelde - onderbouw geplaatst; in augustus werden staartbalk en schoren aangebracht. Later in 2010 volgden beide roeden, die Oud-Hollands werden opgehekt.
Van de verbrande molen zijn enkele delen hergebruikt, zoals het oostelijke koppel maalstenen en twee veldkruisen; die laatste waren (en zijn) zwartgeblakerd, maar kennelijk nog wel sterk genoeg. Op 15 september 2012 werd de molen officieel in gebruik genomen.
Opmerkelijk is wel, dat het nieuwe achtkant duidelijk wat forser is dan dat van de verbrande voorganger; als gevolg is ook de vlucht toegenomen van 22,60 naar 24,40 meter. Hiermee werd deze molen, vermoedelijk onbedoeld, qua vlucht de grootste van de provincie Groningen.
De Entreprise heeft een bijzonder spoorwiel: de gehele velg (weliswaar in 6 segmenten in de omtrek gedeeld) is uit één stuk gemaakt, geen losse dammen tussen de kammen, maar één vast geheel samen met boven- en ondervelg; de kamgaten zijn daar uitgehakt. Zoiets komt men in Duitse molens wel tegen, maar is voor Nederland toch een interessante uitzondering.
aanvullingen
- toelichting naam
De verbrande voorganger van deze molen had al de naam 'Entreprise'.
N.B. Deze naam dient op z'n Frans te worden uitgesproken!- unieke eigenschap
Qua vlucht de grootste molen van provincie Groningen.
Het spoorwiel is, vanwege de massief uitgevoerde velg, zeer bijzonder voor Nederland.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen