- naam
- De Oude Molen
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- herbouwd
- 2001
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- adres
-
Slagveldstraat
4416 CB Kruiningen - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 12358
- oude dbnr.
- B888
- Meest recente aanpassing
- | Streek
Molen De Oude Molen, Kruiningen
Kruiningen, Zeeland
b
locatie
- plaats
-
Kruiningen
- gemeente
- Reimerswaal, Zeeland
- streek
- Zuid-Beveland
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Kruiningen, sectie G, nr. 2848
- geo positie
-
X: 61459, Y: 384893N: 51.44536, O: 4.04162
- biotoopwaarde
- 5 (goed)
- landschappelijke waarde
- Zeer groot maar enige bedrijfsgebouwen in de omgeving werken ontsierend.
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Slagveldstraat
4416 CB Kruiningen - molenaar
- Ben Reeders
- telefoon
- 0164-614176
-
smoke1@kpnmail.nl
- social media
- open voor publiek
- nee
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van De Oude Molen via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- kenmerken
- functie
- romp
- Houten achtkant, gedekt met dakleer, op acht gemetselde teerlingen
- kap
- Gedekt met dakleer
- inrichting
Eén koppel 16der blauwe en één koppel 16der kunststenen; buil; kammenluiwerk
- versieringen
Eenvoudige baard, groen geverfd en wit afgebiesd met de opschriften 'Anno 1801' en daaronder 'De Oude Molen'.
- plaats bediening
- grondzeiler
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- IJzeren rollen; kruirad
- vlucht
- 20,68 / 20,78 m.
- vang
- Stutvang; 4 vaste stukken. Vangbalk met klos, vangstok. Pal.
- overbrenging
Bovenwiel 60 kammen
Bovenbonkelaar 30 kammen, steek 11,0 cm.
Spoorwiel 55 kammen
Steenschijflopen 20 en 17 staven, steek 10,3 cm.
Overbrengingsverhoudingen 1 : 5,50 en 1 : 6,47- hoogte
- van de berg: ca. 6,00 m.
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Derckx 512 buiten 1986 1986? buiten aanw. 20,78 Derckx 513 binnen 1986 1986? binnen aanw. 20,68 Pot ? binnen ? binnen 1986? 20,78 Pot ? buiten ? buiten 1986? 20,78 - wiekverbeteringen
Van 1937 tot 1964 had de binnenroede het systeem Van Riet (waarvan de stroomlijnneus overigens sterk leek op het systeem Dekker).
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Penn & Bauduin 497 1888 aanw. 04,35
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 32420
- inventarisnummer
- ZL061
eigendom
- eigenaar
- Gemeente Reimerswaal
- eigendomsvorm
- Gemeente
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- afkomstig van
- omwentelingen
- geschiedenis
-
Deze molen werd gebouwd in 1801. Ongetwijfeld was zijn voorganger slachtoffer geworden van de beruchte storm van 9 november 1800.
Eerste eigenaar was Thomas de Fouw, die de molen in 1837 verkocht aan Machiel de Jonge. In 1858 verkocht diens weduwe de molen aan W. Nieuwenhuize, die deze een jaar later overdeed aan L. de Jonge. Diens zoon J. de Jonge verwierf de molen in 1865. Het windrecht van ƒ 150,-- dat bij jaarlijks aan de ambachtsheer moest voldoen, kocht hij vervolgens voor ƒ 1500,-- af, waarna hij de molen twee jaar later aan zijn broer Johannes legateerde.
In 1892 kwam de molen in banden van M. Boone Azn.. In 1911 werd A. Verschuure de nieuwe eigenaar, in 1938 werd dat H.A. Verschuure. Deze molenaar, die elders nog een mechanische maalderij had, maalde tot 1953 op windkracht.
Na een openbare verkoop werd de gemeente Kruiningen in 1959 voor ƒ 2500,-- eigenaar.
Bij herstelwerk rond 1964/65 verwijderde men de buil op de begane grond. Tegelijk werd een deel van de buitenroede gerepareerd en het in 1937 aangebrachte stroomlijnsysteem Van Riet vervangen door nieuwe Oud-Hollandse tuigage. Het wiekenkruis, met een vlucht van 20,60 m., had nog steeds sterk ingekorte roeden, waardoor het geheel nogal grof oogde.
Tussen 1984 tot 1987 werd er flink aan de molen gerestaureerd, maar daarna stond deze er weer prachtig bij. Er moest ook vrij veel worden vernieuwd: tijdens het vernieuwen van het ondertafelement bleken diverse achtkantstijlen ook slecht. Uiteindelijk zijn er zes van de acht vervangen (in eiken, eigenlijk is het achtkant van grenen!). Verder heeft men nieuwe, lichtere, roeden gestoken, veel beter in verhouding tot deze tamelijk kleine molen.
Helaas raakte de molen vanaf de vroege jaren '60 meer en meer ingebouwd en was de omgeving tenslotte erg slecht geworden. Hiervoor bedacht men een opmerkelijke oplossing: op 1 maart 2001 werd de molen in zijn geheel door een enorme kraan opgetild en verplaatst naar een wat verder gelegen speciaal voor deze molen aangelegde heuvel. Vanaf dat punt kan de molen weer domineren en is de windvang uiteraard ook veel beter geworden.
On 2020 zijn diverse werkzaamheden uitgevoerd: de bedekking van achtkant en kap zijn vervangen, de staart gedeeltelijk vernieuwd, waarbij ook het kruiwerk is aangepakt. Ook, en dat is wat uitzonderlijk, heeft men de gehele haag rond de molen vervangen.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen