- naam
- Beetskoog
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- functie
- poldermolen
- bouwjaar
- verdwenen
- toestand
- verdwenen
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 08605
- oude dbnr.
- V6614
- Meest recente aanpassing
Molen Beetskoog, Schardam
Schardam, Noord-Holland
v
locatie
- plaats
-
Schardam
- plaatsaanduiding
- achter de kerk van Schardam
- gemeente
- Edam-Volendam, Noord-Holland
- streek
- De Wester Koggen
- geo positie
-
X: 129711, Y: 512200N: 52.59678, O: 5.01397
constructie
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
geschiedenis
- toestand
- verdwenen
- bouwjaar
- verdwenen
-
verbrand
- opvolger
- geschiedenis
-
Het is niet duidelijk of dit de eerste molen van de Beetskoog was. Sommige bronnen vermelden dat er al in 1546 een molen naar het westen uitmaalde op de Beemster, maar hiervan zijn geen verdere gegevens of locatie bekend. Als dit waar is, stond de oudste molen vermoedelijk aan het westelijke einde van de Grote Waterling, westelijk van de huidige Beemsterringvaart. Tevens had de Beetskoog toen een uitwateringssluis in de Schardam, om bij eb te kunnen spuien.
De molen achter Schardam maalde oorspronkelijk uit op de Uitwatering van Kennemerland, welks water via de Zuidersluizen werd gespuid op de Zuiderzee. Tijdens de bedijking van de Beemster werd aan de noordkant van de Polder Beetskoog de Beemster Uitwatering gegraven, een nieuwe kade aangelegd en een nieuwe houten uitwateringssluis van 22 voet breed in de Schardam ofwel Zeedijk gemaakt. Tevens werd de Beetskoog in het oosten gescheiden van de Schardam, door aanleg van de verbindingsvaart tussen Beemsteruitwatering en Korsloot (Uitwatering van Kennemerland), met bijbehorende kade en stenen duikersluis van 12 voet breed. Hierdoor verbeterde men de uitwatering van de Schermerboezem, doordat zowel door de Zuider- als door de Noordersluizen gespuid kon worden.
Bron: "De Veenhoop" door G.J. Borger, 1975.
De molen verbrandde op 10 maart 1750. Ter vervanging werd een nieuwe molen gebouwd aan de trekvaart.
draag zelf bij
- foto's
- foto's insturen