- naam
- Zwartepolder, De Zwarte Molen
- modeltype
- Wipmolen
- functie
- poldermolen
- bouwjaar
- verdwenen
- toestand
- verdwenen
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 07850
- oude dbnr.
- V7850
- Meest recente aanpassing
Molen Zwartepolder, De Zwarte Molen, Aalsmeer
Aalsmeer, Noord-Holland
v
locatie
- plaats
-
Aalsmeer
- plaatsaanduiding
- bij de huidige Bosrandbrug
- gemeente
- Aalsmeer, Noord-Holland
- streek
- Meerlanden
- geo positie
-
X: 115597, Y: 479920N: 52.30584, O: 4.80947
constructie
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
geschiedenis
- toestand
- verdwenen
- bouwjaar
- verdwenen
-
afgebroken
- opvolger
- geschiedenis
-
De voorganger van de nog bestaande De Zwarte Ruiter was een zwart geteerde wipmolen die aan de oever van het Haarlemmermeer stond, nabij de huidige Bosrandbrug. De naam Zwartepolder komt vermoedelijk van deze molen.
Nadat de wipmolen te slecht was geworden voor herstel werd de nieuwe achtkante bovenkruier op een andere plaats gebouwd omdat de bedreiging van het Haarlemmermeer op de oude plek groot was.
Het oude molenerf is nog zichtbaar op de kadasterkaart van 1811-1832 (Aalsmeer A (2) 875). Bij de aanleg van de Ringvaart van de Haarlemmermeer is het vergraven, de plek ligt nu midden in de Ringvaart (en daarmee eigenlijk binnen gemeente Haarlemmermeer).
-----
In een schrijven van 18 april 1770 berichtten Gecomiitteerde Raden van het Zuiderkwartier dat de heren commissarissen Van Heemskerk en Van der Staal aan de Gecommitteerde Raden over een watermolen van de Kleine Noord- of Schinkelpolder onder Aalsmeer, die niet alleen hoognodig aan herstel, maar zelfs aan vervanging toe was en dat de daartoe geraadpleegde deskundigen (o.a. van Rijnland) het met de ingelanden en poldermeesters eens waren dat een nieuwe molen met meer capaciteit en op een andere (betere) plaats dé oplossing zou zijn. De plaats waar de te vervangen molen stond was namelijk te dicht bij het Haarlemmer Meer en de afslag of kans op afslag was er voortdurend aanwezig. In de loop der jaren was er bij de bestaande molen al teveel land weggespoeld.
Reden waarom zij toestemming vroegen de bestaande molen te mogen afbreken en publiekelijk te mogen verkopen; een nieuwe krachtiger molen op een betere plaats te mogen bouwen en -omdat de ingelanden niet bij machte waren al die kosten te betalen- om vrijstelling van de 100ste en 200ste penning (onder bepaalde voorwaarden).
Bron: artikel door S. van Zijverden-van Reeuwijk in Meer-Historie juni 1987, pag. 16, Stichting Meer-Hstorie. -
draag zelf bij
- foto's
- foto's insturen