Molen Koninklijke Walkmolen, Gennep

Gennep, Limburg
v

korte karakteristiek

naam
Koninklijke Walkmolen
modeltype
Watermolen
functie
runmolen, korenmolen, oliemolen
bouwjaar
verdwenen
toestand
verdwenen
beek
Niers
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
07761
oude dbnr.
V5107
Meest recente aanpassing

locatie

plaats
Gennep
plaatsaanduiding
op de linkeroever waar nu nog de Oliestraat is [? moet rechteroever zijn]
beek
Niers
gemeente
Gennep, Limburg
streek
Noord-Limburg
kadastrale aanduiding 1811-1832
Gennep A (1) 318 Theod. Berns en Jan van den Bogard
geo positie
X: 195312, Y: 412848
N: 51.70294, O: 5.97037

constructie

modeltype
Watermolen
krachtbron
water
functie
gangwerk
wateras
rad
rad diameter
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
verdwenen
bouwjaar
verdwenen
voorganger
geschiedenis
In de 18de eeuw viel het hertogdom Kleef, en dus ook Gennep, onder regime van de koning van Pruisen. Bij de grote watersnood van 1740 werd de koninklijke walkmolen te Gennep zwaar beschadigd. Drie jaar daarna liet Pruisen ter stimulering van de plaatselijke dekenfabricage een nieuwe walk- /volmolen bouwen op de rechteroever van de Niers tegenover de graanwatermolen aan de stadskant. Spoedig daarop werd deze volmolen gecombineerd met een looi- of schorsmolen. Helaas viel de walkmolen in 1746 aan vlammen ten prooi.

Maar in 1749 vermeldde een gemeentelijk rapport weer de aanwezigheid van vier molens op de Niers te Gennep te weten de koninklijke walkmolen, de looimolen, de graanmolen voor tarwe en rogge, en een oliemolen. Deze laatste stond op de linkeroever van het riviertje. De straat die er naartoe liep, heet nu nog de Oliestraat.

Bron: Molenbulletin 1e jaargang 1996 nr 2 Molenstichting Limburg.
Tekst van W. van Dinther.

Bovengenoemde koninklijke walkmolen en looimolen waren waarschijnlijk een gecombineerde molen (met 2 raderen vlg. kadasterkaart) op de rechteroever.
Redactie.
-----

De vol- en schorsmolen op de rechteroever werd in 1858 buiten gebruik gesteld en ontmanteld.