- naam
- De Riekermolen
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- functie
- poldermolen
- bouwjaar
- herbouwd
- 1961
- bedrijfsvaardigheid
- Tijdelijk niet maalvaardig (2024)
- bestemming
Bemalen van het park Buitenveldert op vrijwillige basis
- adres
-
De Borcht 10
1083 AC Amsterdam - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 06912
- oude dbnr.
- B638
- Meest recente aanpassing
- | Constructie
Molen De Riekermolen, Amsterdam
Amsterdam, Noord-Holland
b
locatie
- plaats
-
Amsterdam
- plaatsaanduiding
- Amsterdam-Buitenveldert
- gemeente
- Amsterdam, Noord-Holland
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Amsterdam, sectie AK, nr. 1939
- geo positie
-
X: 121360, Y: 481907N: 52.32408, O: 4.89377
- biotoopwaarde
- 2 (bedenkelijk)
- landschappelijke waarde
- Niet onbelangrijk maar wordt ernstig belemmerd door beplantingen.
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
De Borcht 10
1083 AC Amsterdam - molenaar
- J. Rademaker
- telefoon
-
- social media
- open voor publiek
- nee
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van De Riekermolen via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- kenmerken
- functie
- romp
- Eiken achtkant, gedekt met riet, op lage voet. De onderste ca. 2 meter gedekt met geverfde gepotdekselde planken.
- kap
- Gedekt met riet
- inrichting
Stalen vijzel Ø 1,60 m.
Woning in de molen- plaats bediening
- grondzeiler
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Engels; 36 ijzeren rollen. Kruirad.
- vlucht
- 26,10 m.
- vang
- Vlaamse vang; 4 vaste stukken. Vangbalk met haak; vangstok. Kneppel; pal.
- overbrenging
Bovenwiel 64 kammen
Bovenbonkelaar 31 kammen, steek 13 cm.
Onderbonkelaar 42 kammen
Vijzelwiel 41 kammen
Overbregingsverhouding 1 : 2,11- hoogte
- wiekvorm
- Systeem Fauël met steekborden op beide roeden
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Derckx 339 buiten 1980 1980 buiten aanw. 26,10 Derckx 340 binnen 1980 1980 binnen aanw. 26,10 Pot 1928 buiten 1902 1903/1961 buiten 1980 26,04 Pot 1889 binnen 1901 1901/1961 binnen 1980 26,05 - wiekverbeteringen
Deze molen werd bij de herbouw aan de Amstel in 1961 voorzien van het systeem Fauël (fokwieken) met steekborden op beide roeden.
Op zijn vroegere plaats had de molen altijd Oud-Hollandse ophekking gehad.- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Sterkman & Zn, wed. A. 152 1862 aanw.
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 685
- inventarisnummer
- NH131
eigendom
- eigendomsvorm
- Waterschap
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Tijdelijk niet maalvaardig (2024)
- bestemming
Bemalen van het park Buitenveldert op vrijwillige basis
- molenmaker
- Onbekend (1636) M. Brandhorst, Zoetermeer; Fa. Poland, Heerhugowaard (1961)
- afkomstig van
- omwentelingen
- eigendomshistorie
Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht is eigenaar sinds 1997; daarvoor de gemeente Amsterdam.
- geschiedenis
-
In 1636 werd door Dijkgraaf en Hoogheemraden van het Hoogheemraadschap Rijnland aan de inwoners van Sloten, de Vrije Geer en Rieck vergunning verleend om hun landen te bepolderen en te bemalen met een bequame achtkante wint watermolen.
De hierna in dat jaar gebouwde en vermoedelijk vanaf het begin bewoonde schepradmolen werd in 1871 vervijzeld.
Hij bemaalde tot in 1932 de ca. 395 ha grote Riekerpolder op windkracht. In dat jaar werd naast de molen een motorgemaal met centrifugaalpomp gebouwd, dat zijn taak overnam.
De naoorlogse westelijke stadsuitbreidingen van Amsterdam maakten vergroting van De Nieuwe Meer ten behoeve van de zandwinning nodig. Dit had tot gevolg dat een groot deel van de Riekerpolder, vroeger ook wel Sloterbuitenpolder genoemd, moest worden vergraven. De sinds 1932 stilstaande maar steeds goed onderhouden molen kon op zijn plaats niet gehandhaafd blijven; daarom werd hij in 1956 afgebroken.
Het gemeentebestuur van Amsterdam besloot vervolgens de molen aan de westkant van de Amstel bij het Kalfje te herbouwen. Rond 1958 was de fundering voor de nieuwe molen klaar. Helaas liep dit project grote vertraging op, voornamelijk vanwege de dodelijke val die molenmaker Matthijs Brandhorst tijdens de herbouwwerkzaamheden maakte (17 mei 1960). In 1961 voltooide de fa. Poland (Heerhugowaard) het werk.
Vanaf 1961 is de molen min of meer regelmatig in gebruik voor uitmaling voor de waterverversing van Buitenveldert.
Helaas is deze overplaatsing op langere termijn geen succes gebleken: de windvang en belevingswaarde van deze molen zijn in de loop der jaren sterk afgenomen als gevolg van de op enige afstand verrezen hoogbouw maar vooral vanwege de vele beplantingen in de omgeving.
Anno 2024 staat deze molen al geruime tijd zonder fokken; of er nog wel gedraaid wordt is niet helemaal duidelijk.
aanvullingen
- toelichting naam
Deze molen wordt vernoemd naar de polder die hij op zijn oude locatie kon bemalen.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen